Integrated teaching for expanded vocational knowing: Studies in the Swedish upper secondary Health and social care program

Maria Christidis vill med sin avhandling öka förståelsen av integrerad undervisning för ett expanderat yrkeskunnande i omvårdnadsrelaterad yrkesutbildning, specifikt på det svenska gymnasiets Vård- och omsorgsprogram.

Fakta
Disputation

2020-06-05

Titel (eng)

Integrated teaching for expanded vocational knowing: Studies in the Swedish upper secondary Health and social care program

Författare

Maria Christidis

Handledare

Professor Lázaro Moreno Herrera,Stockholms universitet Docent Marianne Teräs, Stockholms universitet Docent Janet Mattsson, The Swedish Red Cross University College

Opponent

Professor Petri Nokelainen, Tampere University of Technology

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Abstract in English:

Integrated teaching is emphasized in Swedish upper secondary vocational education and training, for managing sociocultural and historical changes related to: a) increased demands on future competent health care workers, b) educational reforms, c) altered conditions for vocational teachers’ work, and d) vocational contextualization of teaching and learning content. However, national curricula from 1970, 1994, and 2011 recommend integrated teaching as a solution without any specific concretization of what integration could or should contribute with. Thus, the aim of this thesis was to explore the realization of integrated teaching and the vocational knowing made available by integration for students at the Swedish upper secondary Health and social care program, and partly for nursing students in higher education and training. The research questions attended to how integrated teaching is realized, and what vocational knowing is made available by integration.

Theoretical point of departure was Cultural historical activity theory (CHAT), complemented with New literacy studies (NLS). The methodological framework included ethnographically inspired case studies, interviews, specifically semi-structured interviews and life-history interviews, and a systematic review. Research material was collected in 2012 and 2018. Analysis was performed with selected concepts from CHAT, and in one study also with concepts from NLS. In one study, i.e. the systematic review, GRADE CERQual was used for an assessment of confidence in the review findings.

Study results showed that integrated teaching, regardless of composition and format, made available a vocational, a general, and an expanded vocational knowing. Also, vocational contextualization of school subjects was shown to be significant as an additional teaching and learning content and as mediational means between school and workplace.

In conclusion, integrated teaching was shown to respond to the sociocultural and historical developments by making available for students an expanded vocational knowing. Also, vocational contextualization was shown to make possible for students learning knowing relevant for their future profession.

Sidan publicerades 2020-05-20 10:37 av Susanne Sawander


Relaterat

Så utvecklar gymnasieelever en yrkesidentitet

För att skapa en yrkesidentitet behöver gymnasieelever på yrkesprogram utveckla en lyhördhet över hur man går till väga för att möta servicetagares behov. Det visar Martina Wyszynska Johansson som forskat om hur elever formas som yrkespersoner.

Yrkesutbildning inom skönhetsvård kämpar med legitimitet

Som ett sätt att vinna erkännande lyfter studerande vid yrkesutbildningar inom hud- och spaterapi fram teoretiska kunskaper snarare än omvårdnad och det praktiska hantverket. Det är ett av resultaten i Eleonor Bredlövs forskning.

Ny som lärare

De första åren som lärare kan vara omtumlande. Förutom att planera och undervisa behöver du vara en tydlig ledare, skapa goda relationer och lösa konflikter. Välkommen till en två dagar lång konferens som ger dig verktyg för att utveckla din roll i klassrummet! Forskare och erfarna lärare delar med sig av sina erfarenheter, och du får möjlighet att diskutera läraryrket med andra nyblivna pedagoger från hela Sverige.

Vuxenutbildning

Välkommen till en heldag med fokus på vuxnas lärande! Ta del av föreläsningar och praktiknära exempel som bland annat handlar om det aktuella temat fjärr- och distansundervisning.

”Vi har nästan blivit för bra”: lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik

Syftet med Ingrid Granboms avhandling ""Vi har nästan blivit för bra": lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik" är att beskriva och analysera lärarnas konstruktion av mening och vardagskunskap beträffande förskolan som pedagogisk praktik.

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Många vill gå ledarskapsutbildning

Högskolan Väst erbjuder för andra året ett magisterprogram i ledarskap. Programmet är ett av de program som lockat flest sökande på Högskolan Väst inför höstterminen.

How colleges are communicating with students about COVID-19

Wearing face masks and practicing social distancing are not what many students had in mind when they pictured their college experience. Yet for students returning to campus this fall, these behaviors must be normalized if institutions stand a chance of slowing the spread of COVID-19.  

Joel Hellermark: ”Framtidens utbildning kommer vara skräddarsydd”

I podcasten ”Under 15” diskuterar programledare Henric Smolak och Joel Hellermark, grundare av Sana Labs, framtidens lärande och hur digitalisering förändrar världen till det bättre.

Att utbilda sig till frisör – en potentiell klassresa?

För att bli en framgångsrik frisör förväntas du vara tävlingsbenägen, självständig, vilja slita hårt och vara en entreprenör. Och bara du anstränger dig tillräckligt mycket kan du bli en av de bästa. Pedagogikforskaren Eva Klope har i sin avhandling undersökt hur tjejer i gymnasieskolans frisörutbildning förväntas vara i sin yrkesroll som frisörer.

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Letar du efter digitala verktyg som är rekommenderade av andra lärare? Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.