Integrated teaching for expanded vocational knowing: Studies in the Swedish upper secondary Health and social care program

Maria Christidis vill med sin avhandling öka förståelsen av integrerad undervisning för ett expanderat yrkeskunnande i omvårdnadsrelaterad yrkesutbildning, specifikt på det svenska gymnasiets Vård- och omsorgsprogram.

Fakta
Disputation

2020-06-05

Titel (eng)

Integrated teaching for expanded vocational knowing: Studies in the Swedish upper secondary Health and social care program

Författare

Maria Christidis

Handledare

Professor Lázaro Moreno Herrera,Stockholms universitet Docent Marianne Teräs, Stockholms universitet Docent Janet Mattsson, The Swedish Red Cross University College

Opponent

Professor Petri Nokelainen, Tampere University of Technology

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Abstract in English:

Integrated teaching is emphasized in Swedish upper secondary vocational education and training, for managing sociocultural and historical changes related to: a) increased demands on future competent health care workers, b) educational reforms, c) altered conditions for vocational teachers’ work, and d) vocational contextualization of teaching and learning content. However, national curricula from 1970, 1994, and 2011 recommend integrated teaching as a solution without any specific concretization of what integration could or should contribute with. Thus, the aim of this thesis was to explore the realization of integrated teaching and the vocational knowing made available by integration for students at the Swedish upper secondary Health and social care program, and partly for nursing students in higher education and training. The research questions attended to how integrated teaching is realized, and what vocational knowing is made available by integration.

Theoretical point of departure was Cultural historical activity theory (CHAT), complemented with New literacy studies (NLS). The methodological framework included ethnographically inspired case studies, interviews, specifically semi-structured interviews and life-history interviews, and a systematic review. Research material was collected in 2012 and 2018. Analysis was performed with selected concepts from CHAT, and in one study also with concepts from NLS. In one study, i.e. the systematic review, GRADE CERQual was used for an assessment of confidence in the review findings.

Study results showed that integrated teaching, regardless of composition and format, made available a vocational, a general, and an expanded vocational knowing. Also, vocational contextualization of school subjects was shown to be significant as an additional teaching and learning content and as mediational means between school and workplace.

In conclusion, integrated teaching was shown to respond to the sociocultural and historical developments by making available for students an expanded vocational knowing. Also, vocational contextualization was shown to make possible for students learning knowing relevant for their future profession.

Sidan publicerades 2020-05-20 10:37 av Susanne Sawander


Relaterat

Så utvecklar gymnasieelever en yrkesidentitet

För att skapa en yrkesidentitet behöver gymnasieelever på yrkesprogram utveckla en lyhördhet över hur man går till väga för att möta servicetagares behov. Det visar Martina Wyszynska Johansson som forskat om hur elever formas som yrkespersoner.

Yrkesutbildning inom skönhetsvård kämpar med legitimitet

Som ett sätt att vinna erkännande lyfter studerande vid yrkesutbildningar inom hud- och spaterapi fram teoretiska kunskaper snarare än omvårdnad och det praktiska hantverket. Det är ett av resultaten i Eleonor Bredlövs forskning.

Ny som lärare

De första åren som lärare kan vara omtumlande. Förutom att planera och undervisa behöver du vara en tydlig ledare, skapa goda relationer och lösa konflikter. Välkommen till en två dagar lång konferens som ger dig verktyg för att utveckla din roll i klassrummet! Forskare och erfarna lärare delar med sig av sina erfarenheter, och du får möjlighet att diskutera läraryrket med andra nyblivna pedagoger från hela Sverige.

Vuxenutbildning

Välkommen till en heldag med fokus på vuxnas lärande! Ta del av föreläsningar och praktiknära exempel som bland annat handlar om det aktuella temat fjärr- och distansundervisning.

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.