Dela:

Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma. Talet om undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser

Fakta
Disputation

2011-06-03

Titel (sv)

Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma. Talet om undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser

Titel (eng)

Intercultural education – A Pedagogical dilemma. Professional talk about the teaching of Swedish as a second language and in preparatory classes.

Författare

Lena Fridlund

Handledare

Bengt Persson, Monica Reichenberg

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Lena Fridlund

Svenskt abstrakt:

Idag har cirka 20 procent av grundskolans elever en annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska . Under läsåret 2008/2009 undervisades nästan 70 000 elever i svenska som andraspråk. Vidare undervisades ett stort antal elever med en annan bakgrund än den svenska i vad som vanligen benämns förberedelseklasser eller introduktionsklasser. En centralutgångspunkt i denna avhandling är att undersöka hur grundskolan hanterar sitt uppdrag om att vara en skola för alla med en såväl inkluderande som interkulturell intention samtidigt som vissa elever undervisas i ett eget svenskämne med en egen kursplan och andra elever undervisas i förberedelseklasser.Mitt avhandlingsarbete befinner sig således i spänningsfältet mellan en inkluderande intention och olika vägar att nå denna. Studien har genomförts på ett grundskoleområde i en medelstor svensk stad och baseras på etnografisk forskning med deltagande observation, intervjuer och dokumentanalys. I studien har undervisningen i ett antal klassrum med huvudsakligt fokus på rektorers och lärares tal om en åtskild undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser studerats under två läsår.Resultaten visar att det mångkulturella formuleras som en tillgång samtidigt som elevers olikheter i mångkulturalitetens tecken ses som bekymmersamma och något som skolan menar att man bör upparbeta beredskap inför att möta. Undervisningen i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser ställer enligt resultaten av min studie speciella krav på avskildhet och lugn och ro. I omsorg om dessa elever gör lärare och rektorer gör sitt bästa för att legitimera den andraspråksundervisning som styrdokumenten föreskriver. Motiven formuleras i termer av elevernas annorlunda beteende, deras särskilda behov av lugn och ro och behov av en enklare undervisning. Vanligt är också att personal som inte arbetar med svenska som andraspråk ger uttryck för the difference dilemma och intar en ambivalent inställning till att vissa elever skiljs från övriga. Vad som därför framstår som en paradox är att lärarna i svenska som andraspråk,vars uppdrag det är att bidra till och underlätta integrering med hjälp av ett eget svenskämne förvissa elever, inte motiverar undervisningen i språkutvecklingstermer.Vad som kan konstateras är att det är i förordningstexter, läroplaner och kursplaner de institutionella villkoren skapas, vilket i sin tur leder till specifika sätt att tala om elevers olika behov och förutsättningar.

Sidan publicerades 2011-05-24 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 10:28 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Får vi titta på Youtube? Viktigt att fritidshem främjar barns medieintressen visar studie

Många elever har ett stort intresse för dataspel, att titta på Youtube-klipp och snacka på Tiktok. Hur ska lärarna på fritidshem förhålla sig till det? En ny studie visar att lärare som integrerar barnens medieintresse i fritidsverksamheten kan ha mer utvecklande samtal med eleverna om deras vardag.

Blandade känslor – om barn och ungas psykiska hälsa

Att förstå sina egna känslor gör det lättare att hantera och prata om sitt mående. Materialet Blandade känslor ger stöd till barn och till vuxna som möter barn i alla åldrar. Det kan användas i skolan, på fritiden, i hemmet, inom socialtjänsten eller vården.

”Hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven”

45 forskare är kritiska till Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, och statsbidraget ”Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd”. Men hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven, skriver Åsa Vikström-Nilsson, verksamhetsområdeschef Specialpedagogiskt stöd vid SPSM, i en replik.

Förskolläraren som gör fysisk aktivitet jämställd

Reihaneh Jansson, förskol­lärare på Stadsskogens för­skola i Alingsås, har nyligen lett ett utvecklings­arbete om fysisk aktivitet utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Schooling in the Nordic countries during the COVID-19 pandemic

Sämre undervisningskvalitet och sämre inlärning är två sannolika följder av perioder av undervisning på distans under covid 19-pandemin. Det kan leda till lägre framtida inkomster för dem som är unga idag. (pdf)