Hoppa till sidinnehåll

”Jag har hittat mig själv och barnen” – Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram.

Publicerad:2009-12-03
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Märta Sandvik

Opponent

Professor Claes-Göran Wenestam

Disputerat vid

ÅA – Åbo Akademi

Disputationsdag

2009-12-04

Institution

Pedagogiska fakulteten

Abstrakt

Det övergripande målet med pedagogiskt hand­lande beskrivs i avhandlingen i termer av människans människoblivande eller själv­utveckling. Självutveckling sker genom interpersonella relationer och är en fortgående process. Pedagoger som handhar de yngsta barnens fostran behöver själva ha en utvecklad pedagogisk relations­kompetens som innefattar en förmåga att handskas med egna och andras känslor. I syfte att utveckla yrkesverksamma barnträd­gårds­lärares (förskollärares) själv-i-relation genomfördes ett pedagogisk-psyko­logiskt interventions­program med åtta yrkesverksamma barnträdgårdslärare.I avhandlingens första del tecknas den teoretiska och kontextuella bakgrunden till tematiken. Här beskrivs hur programmet växer fram utgående från fenomeno­logisk-existentialis­tiska tankegångar och självpsykologisk teori och hur det därefter genomförs. I den andra delen beskrivs den empiriska undersökningen, vars syfte är att analysera och beskriva dels de kvalitativa förändringar i barnträdgårdslärares fenomenologisk-existentia­listiska professions­kompetens som framkommer genom programmet, dels de utmärkande dragen för för­ändringsprocessen. Studien är kvalitativ med en fenome­no­logisk forsknings­ansats och tolk­ningarna sker hermeneutiskt. Studien har också gemensamma drag med praxisnära forskning, fall­studier och utvärderings­forskning. För datainsamling användes intervjuer kompletterade med fältanteckningar och videobandade observationer. Resultatet presenteras först som åtta fall­beskriv­ningar. Därefter redovisas och diskuteras de kvalitativa föränd­ringarna hos deltagarna i för­hållande till sju övergripande teman: fördjupad teoretisk förståelse, ökad bered­skap att ta barns perspektiv, förändrad hand­lingsberedskap, ökad själv­känsla, stärkt professionellt självförtroende, förändrat didaktiskt förhåll­nings­sätt och föränd­rade förhåll­nings­sätt i relationer. Dessutom sammanfattas och diskuteras den inre förändringsprocessens centrala drag, liksom betydelsen av den yttre processen, det vill säga interventions­programmets olika delmoment.Resultatet visar bl.a. att pedagogers själv-i-relation kan förändras genom ett fortbildningsprogram som inkluderar hand­ledning baserad på videoinspelade kommunikationssituationer mellan pedagog och barn. Det visar också på känslornas och reflektionens centrala betydelse i den förändringsprocess som leder fram till ett förändrat själv-i-relation. Studien får implikationer framför allt för lärarutbildning och lärarfortbildning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev