Juridification of Educational Spheres: The Case of Swedish School Inspection

Judit Novak har i sin avhandling bland annat analyserat hur rektorer manövrerar mellan verkligheter som de upplever vara svåra att förena inom ramen för Skolinspektionens tillsynsprocess.

Fakta
Disputation

2018-02-02

Titel (eng)

Juridification of Educational Spheres: The Case of Swedish School Inspection

Författare

Judit Novak

Handledare

Professor Elisabet Nihlfors, Uppsala universitet. Professor Sharon Rider, Uppsala universitet. Professor Ulf P. Lundgren, Uppsala universitet

Opponent

Professor Guy Neave, University of Twente, Netherlands

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Lärosäte

Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Judit Novak

Abstract in English:

This dissertation argues that the great transformation of education policy and governance that we have witnessed in the last few decades can only be properly understood by taking into account a process of juridification. In and of itself, this is not a novel assertion; what is argued here is that what this entails concretely has been only partially understood. The mounting importance of positive rights in the welfare state as a means of preserving and legitimating the State’s role is underlined, and particular focus is directed to the Swedish Schools Inspectorate (SSI) as an intermediary body between the State and educational institutions. The main argument that this dissertation advances is that the Swedish 2010 Education Act, along with the changes that its enforcement brought to state school inspection, is an instructive expression of the institutionalization of a juridified school system. Central to this argument is the idea that the legitimacy of the postmodern State in the eyes of its citizens can no longer be taken for granted. Juridification can be seen as a strategy of compensatory legitimation. Drawing on earlier research on governance and juridification, respectively, the dissertation sketches out the general thrust for the examination of the relation between the two and, in particular, just what the theoretical perspective of juridification adds to our understanding of the transformation of education policy and practice. We still know rather little about the latter, i.e., about what the functions and implications of a “juridified” mode of education governance may be more precisely. Against the backdrop of three empirical studies, it advances the argument that a good part of the evolutionary process that is here called “the juridification of educational spheres” comprises operations, institutions and actors deeply involved in locally or regionally situated issues and struggles. It further argues that state school inspection processes as such provide some means of intermediation – the means of making ideologies become real and policies come true. The final discussion is conducted in light of the specific case of the SSI, particularly how the actions and decisions involved in the Inspectorate’s enactment of policy actually constitute policy by giving it certain forms and specific content. These considerations take us beyond the sphere of governance and to the heart of what we may think schooling is or ought to be about.

Sidan publicerades 2018-01-23 13:52 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-04-26 12:36 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet?  ”Känslan av meningsfullhet är central för att lyckas i skolan”, säger forskaren Ruhi Tyson.

Snabba råd om att fokusera på lösningar

Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.

Forskningsutblick: Olika sätt att använda fingrarna i subtraktion

Barn som använder fingrarna när de löser matematikuppgifter kan vara olika framgångsrika beroende på hur de gör. I artikeln ”Strukturera eller räkna: olika sätt att använda fingrarna i subtraktion” visar forskarna Angelika Kullberg, Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe att lärare i förskolan kan hjälpa barn att se mönster och utveckla sin förståelse för talens struktur med hjälp av fingrarna.

Recommended annual instruction time in full-time compulsory education in Europe – 2018/19

Did you know that the time available for learning could have a positive effect on students’ learning process, in particular, in the case of disadvantaged students? This report analyses the recommended minimum instruction time in full-time compulsory general education in 43 European education systems for the year 2018/19. (pdf)

Getting physical: How the Flagway game sparks learning and love of math

Flagway is a game designed for kids who have self-doubt about their math skills, enjoy being physical and are in need something way different than worksheets.