Juridification of Educational Spheres: The Case of Swedish School Inspection

Judit Novak har i sin avhandling bland annat analyserat hur rektorer manövrerar mellan verkligheter som de upplever vara svåra att förena inom ramen för Skolinspektionens tillsynsprocess.

Fakta
Disputation

2018-02-02

Titel (eng)

Juridification of Educational Spheres: The Case of Swedish School Inspection

Författare

Judit Novak

Handledare

Professor Elisabet Nihlfors, Uppsala universitet. Professor Sharon Rider, Uppsala universitet. Professor Ulf P. Lundgren, Uppsala universitet

Opponent

Professor Guy Neave, University of Twente, Netherlands

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Lärosäte

Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Judit Novak

Abstract in English:

This dissertation argues that the great transformation of education policy and governance that we have witnessed in the last few decades can only be properly understood by taking into account a process of juridification. In and of itself, this is not a novel assertion; what is argued here is that what this entails concretely has been only partially understood. The mounting importance of positive rights in the welfare state as a means of preserving and legitimating the State’s role is underlined, and particular focus is directed to the Swedish Schools Inspectorate (SSI) as an intermediary body between the State and educational institutions. The main argument that this dissertation advances is that the Swedish 2010 Education Act, along with the changes that its enforcement brought to state school inspection, is an instructive expression of the institutionalization of a juridified school system. Central to this argument is the idea that the legitimacy of the postmodern State in the eyes of its citizens can no longer be taken for granted. Juridification can be seen as a strategy of compensatory legitimation. Drawing on earlier research on governance and juridification, respectively, the dissertation sketches out the general thrust for the examination of the relation between the two and, in particular, just what the theoretical perspective of juridification adds to our understanding of the transformation of education policy and practice. We still know rather little about the latter, i.e., about what the functions and implications of a “juridified” mode of education governance may be more precisely. Against the backdrop of three empirical studies, it advances the argument that a good part of the evolutionary process that is here called “the juridification of educational spheres” comprises operations, institutions and actors deeply involved in locally or regionally situated issues and struggles. It further argues that state school inspection processes as such provide some means of intermediation – the means of making ideologies become real and policies come true. The final discussion is conducted in light of the specific case of the SSI, particularly how the actions and decisions involved in the Inspectorate’s enactment of policy actually constitute policy by giving it certain forms and specific content. These considerations take us beyond the sphere of governance and to the heart of what we may think schooling is or ought to be about.

Sidan publicerades 2018-01-23 13:52 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-04-26 12:36 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Tema mobbning: ”Det är viktigt att skapa en medvetenhet”

I sitt arbete mot kränkningar har Valsätraskolan valt Kiva-programmet som vilar på vetenskaplig grund. Det har skapat en medvetenhet hos både elever och lärare.

”Rektorer tror på sig själva – för mycket”

Svensk skola sätter inte bara överbetyg på sina elever. Även rektorer har för höga tankar om sig själva, säger Mats Alvesson, professor och organisationsforskare vid Lunds universitet.

Tema psykisk hälsa – hur hjälper vi unga med funktionsnedsättning i skolan som inte mår bra?

Specialpedagogiska skolmyndigheten bjuder in till ett frukostseminarium för att lyfta frågan om psykisk ohälsa bland unga med funktionsnedsättning. Följ seminariet direkt eller anmäl dig för att delta på plats.

Prisas för forskning som mäter språkinlärning i hjärnan

Varför har vissa barn svårare att lära sig läsa och skriva? Det vill forskaren Johan Mårtensson vid Lunds universitet ta reda på med hjälp av den senaste magnetröntgentekniken. Nu prisas hans gränsöverskridande forskning, som kombinerar språkvetenskap, kunskap om hjärnans förändrade strukturer och klassrumspedagogik, av LMK-stiftelsen.

”Uppdraget måste förändras i grunden”

Det var betydligt lättare att vara skolledare före 90-talskrisen. Sedan dess har både resurserna krympt och kraven höjts. ”Nu måste förutsättningarna för uppdraget förändras i grunden”, säger forskaren Annika Härenstam som studerat ämnet i decennier.