Juridification of Educational Spheres: The Case of Swedish School Inspection

Judit Novak har i sin avhandling bland annat analyserat hur rektorer manövrerar mellan verkligheter som de upplever vara svåra att förena inom ramen för Skolinspektionens tillsynsprocess.

Fakta
Disputation

2018-02-02

Titel (eng)

Juridification of Educational Spheres: The Case of Swedish School Inspection

Författare

Judit Novak

Handledare

Professor Elisabet Nihlfors, Uppsala universitet. Professor Sharon Rider, Uppsala universitet. Professor Ulf P. Lundgren, Uppsala universitet

Opponent

Professor Guy Neave, University of Twente, Netherlands

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Lärosäte

Uppsala universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Judit Novak

Abstract in English:

This dissertation argues that the great transformation of education policy and governance that we have witnessed in the last few decades can only be properly understood by taking into account a process of juridification. In and of itself, this is not a novel assertion; what is argued here is that what this entails concretely has been only partially understood. The mounting importance of positive rights in the welfare state as a means of preserving and legitimating the State’s role is underlined, and particular focus is directed to the Swedish Schools Inspectorate (SSI) as an intermediary body between the State and educational institutions. The main argument that this dissertation advances is that the Swedish 2010 Education Act, along with the changes that its enforcement brought to state school inspection, is an instructive expression of the institutionalization of a juridified school system. Central to this argument is the idea that the legitimacy of the postmodern State in the eyes of its citizens can no longer be taken for granted. Juridification can be seen as a strategy of compensatory legitimation. Drawing on earlier research on governance and juridification, respectively, the dissertation sketches out the general thrust for the examination of the relation between the two and, in particular, just what the theoretical perspective of juridification adds to our understanding of the transformation of education policy and practice. We still know rather little about the latter, i.e., about what the functions and implications of a “juridified” mode of education governance may be more precisely. Against the backdrop of three empirical studies, it advances the argument that a good part of the evolutionary process that is here called “the juridification of educational spheres” comprises operations, institutions and actors deeply involved in locally or regionally situated issues and struggles. It further argues that state school inspection processes as such provide some means of intermediation – the means of making ideologies become real and policies come true. The final discussion is conducted in light of the specific case of the SSI, particularly how the actions and decisions involved in the Inspectorate’s enactment of policy actually constitute policy by giving it certain forms and specific content. These considerations take us beyond the sphere of governance and to the heart of what we may think schooling is or ought to be about.

Sidan publicerades 2018-01-23 13:52 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2018-04-26 12:36 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Varför vi tror att läsning kan lösa samhällets problem

Debatten om litteraturkanon i skolan har gjort frågan om läsning central. Nu ska forskarna reda ut varför vi tror att läsning kan lösa så många av samhällets problem. ”Det handlar mycket om kulturens starka ställning och att vi vill framstå som bildade,” säger Daniel Pettersson, professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

Så får elever med autism det bättre i skolan

Barn med autism far ofta illa i skolan. Lärare vill lära mer om autism för att möta elevernas behov. Men forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med npf-diagnoser ska få det bättre i skolan.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Vad är meningen med att fostra goda läsare? Svaret är inte givet och har förändrats över tid, menar ett forskarlag som är i färd med att undersöka saken. ”Idag ska läsning i högre grad bidra till ökad integration och andra samhälleliga mål”, säger forskaren Daniel Pettersson.

New research review questions the evidence for special education inclusion

A new research review finds inconsistent benefits for students with disabilities who learn alongside general education peers.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser