2010-02-22 00:00  5231 Dela:

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Fakta
Disputation

2010-02-26

Titel (sv)

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Författare

Birthe Hagström

Handledare

Professor Lena Holmberg

Opponent

professor Lars Jalmert

Lärosäte

MaH – Malmö högskola

Länkar
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Birthe Hagström

Svenskt abstrakt:

Kompletterande anknytningsperson på förskolaBarn vars föräldrar har psykisk ohälsa är en eftersatt grupp. Barnets behov av en kontinuerlig och förutsägbar vårdgivare kan stå i motsättning till förälderns egna svårigheter. Syftet med denna studie är att studera och analysera pedagogers utveckling i relation till en fortbildning under tre år samt studera pedagogernas arbete som kompletterande anknytningsperson under samma period.Fortbildningen ägde rum på en förskola parallellt medan pedagogerna arbetade med barnen. Den grundades i tre lärandedimensioner nämligen innehåll, samspel och motivation. Teorier om anknytning, affektteorin och Sterns teori om barns självutveckling ingick i pedagogernas fortbildning. För att studera pedagogernas lärande och utveckling samt deras arbete med barnen användes pedagogernas skrivna och talade berättelser, d.v.s. en narrativ metod användes. Berättelserna analyserades med hjälp av lärandeteori samt tidigare forskning. Kombinationen av föreläsningar, studiecirkel beskrevs av pedagogerna som ett fruktbart sätt att lära. Vissa teman tydliggjordes i berättelserna, nämligen viljan att göra gott, från tyckande till förståelse, lärande genom samverkan, ta barnets perspektiv, förståelse för helheten, pedagogiska konsekvenser och självreflektion.Pedagogernas lärande och utveckling i relation till arbetet med sitt s.k. anknytningsbarn analyserades utifrån ovan nämnda teorier om lärande och om tidig utveckling. Områden i arbetet med barnen som enligt pedagogerna var betydelsefulla var: kontinuitet, omsorg och sensitivitet, tillit, vändpunkter, självutveckling, lek med andra barn, relationen mellan föräldern och pedagogen, att säga nej och separation.Resultaten diskuteras i relation till förskolans roll för utsatta barn, lärarutbildning och fortbildning samt behovet av samverkan mellan barn- och vuxenpsykiatri, socialtjänst, barnhälsovård samt förskolan.

Sidan publicerades 2010-02-22 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-28 14:53 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Skolportens magasin
Nytt nr ute 15 maj!

Nytt nr ute 15 maj!

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer och prenumerera här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan

Denna rapport har två delar vilka båda syftar till att stärka skolans arbete med att utreda närvaroproblem. Den första delen ger en överblick av den forskning som finns på området. Den andra delen är en praktisk vägledning som visar vilka moment som bör ingå i en utredning och hur de kan utformas. (pdf)

Ny forskningsöversikt om orsaker till skolfrånvaro

Vad kan forskningen lära oss om hur man kan kartlägga och analysera orsakerna till skolfrånvaro? En ny rapport från Ifous och Region Stockholm ger en sammanställning av relevant forskning inom området samt konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget.

Klättra högre efter naturvetenskapen!

”Vi behöver naturvetenskaplig kunskap för att fatta kloka beslut om hur vi ska använda våra gemensamma resurser.” Cecilia Caimans forskning om barn och hållbarhet har väckt mycket intresse.

Poddagogen #5: Thérèse Halvarson Britton om studiebesök i religionsundervisningen

I nya avsnittet av Poddagogen möter vi Thérèse Halvarson Britton som berättar om studiebesökens roll i religionsundervisningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Därför förbättras inte elevresultaten – trots insatser

Skolan hade genomfört digitaliseringar av skolarbetet, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt. Men trots alla dessa insatser fortsatte andelen elever som gick ut gymnasiet med fullständiga betyg att sjunka. Varför?