Dela:

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Fakta
Disputation

2010-02-26

Titel (sv)

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Författare

Birthe Hagström

Handledare

Professor Lena Holmberg

Opponent

professor Lars Jalmert

Lärosäte

MaH – Malmö högskola

Länkar
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Birthe Hagström

Svenskt abstrakt:

Kompletterande anknytningsperson på förskolaBarn vars föräldrar har psykisk ohälsa är en eftersatt grupp. Barnets behov av en kontinuerlig och förutsägbar vårdgivare kan stå i motsättning till förälderns egna svårigheter. Syftet med denna studie är att studera och analysera pedagogers utveckling i relation till en fortbildning under tre år samt studera pedagogernas arbete som kompletterande anknytningsperson under samma period.Fortbildningen ägde rum på en förskola parallellt medan pedagogerna arbetade med barnen. Den grundades i tre lärandedimensioner nämligen innehåll, samspel och motivation. Teorier om anknytning, affektteorin och Sterns teori om barns självutveckling ingick i pedagogernas fortbildning. För att studera pedagogernas lärande och utveckling samt deras arbete med barnen användes pedagogernas skrivna och talade berättelser, d.v.s. en narrativ metod användes. Berättelserna analyserades med hjälp av lärandeteori samt tidigare forskning. Kombinationen av föreläsningar, studiecirkel beskrevs av pedagogerna som ett fruktbart sätt att lära. Vissa teman tydliggjordes i berättelserna, nämligen viljan att göra gott, från tyckande till förståelse, lärande genom samverkan, ta barnets perspektiv, förståelse för helheten, pedagogiska konsekvenser och självreflektion.Pedagogernas lärande och utveckling i relation till arbetet med sitt s.k. anknytningsbarn analyserades utifrån ovan nämnda teorier om lärande och om tidig utveckling. Områden i arbetet med barnen som enligt pedagogerna var betydelsefulla var: kontinuitet, omsorg och sensitivitet, tillit, vändpunkter, självutveckling, lek med andra barn, relationen mellan föräldern och pedagogen, att säga nej och separation.Resultaten diskuteras i relation till förskolans roll för utsatta barn, lärarutbildning och fortbildning samt behovet av samverkan mellan barn- och vuxenpsykiatri, socialtjänst, barnhälsovård samt förskolan.

Sidan publicerades 2010-02-22 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-28 14:53 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.

What role does social media use play in the youth mental health crisis? Researchers are trying to find out

Content, context and individual factors contribute to the effects of social media use, says research scientist David Bickham. While data shows potential harm from social media use, emerging research shows potential positive effects, and Bickham points out that there is a difference between the effects of watching TikTok videos and sending a direct message to a friend.