Kompletterande anknytningsperson på förskola

Fakta
Disputation

2010-02-26

Titel (sv)

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Författare

Birthe Hagström

Handledare

Professor Lena Holmberg

Opponent

professor Lars Jalmert

Lärosäte

MaH – Malmö högskola

Länkar
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Birthe Hagström

Svenskt abstrakt:

Kompletterande anknytningsperson på förskolaBarn vars föräldrar har psykisk ohälsa är en eftersatt grupp. Barnets behov av en kontinuerlig och förutsägbar vårdgivare kan stå i motsättning till förälderns egna svårigheter. Syftet med denna studie är att studera och analysera pedagogers utveckling i relation till en fortbildning under tre år samt studera pedagogernas arbete som kompletterande anknytningsperson under samma period.Fortbildningen ägde rum på en förskola parallellt medan pedagogerna arbetade med barnen. Den grundades i tre lärandedimensioner nämligen innehåll, samspel och motivation. Teorier om anknytning, affektteorin och Sterns teori om barns självutveckling ingick i pedagogernas fortbildning. För att studera pedagogernas lärande och utveckling samt deras arbete med barnen användes pedagogernas skrivna och talade berättelser, d.v.s. en narrativ metod användes. Berättelserna analyserades med hjälp av lärandeteori samt tidigare forskning. Kombinationen av föreläsningar, studiecirkel beskrevs av pedagogerna som ett fruktbart sätt att lära. Vissa teman tydliggjordes i berättelserna, nämligen viljan att göra gott, från tyckande till förståelse, lärande genom samverkan, ta barnets perspektiv, förståelse för helheten, pedagogiska konsekvenser och självreflektion.Pedagogernas lärande och utveckling i relation till arbetet med sitt s.k. anknytningsbarn analyserades utifrån ovan nämnda teorier om lärande och om tidig utveckling. Områden i arbetet med barnen som enligt pedagogerna var betydelsefulla var: kontinuitet, omsorg och sensitivitet, tillit, vändpunkter, självutveckling, lek med andra barn, relationen mellan föräldern och pedagogen, att säga nej och separation.Resultaten diskuteras i relation till förskolans roll för utsatta barn, lärarutbildning och fortbildning samt behovet av samverkan mellan barn- och vuxenpsykiatri, socialtjänst, barnhälsovård samt förskolan.

Sidan publicerades 2010-02-22 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-28 14:53 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

“Varje lärare kan inte pussla ihop sin egen verktygslåda”

Nu ska all undervisning på gymnasieskolan, vuxenutbildningen och universiteten ske på distans – en enorm omställning för Sveriges lärare. Vad ska de tänka på när lärmiljön blir digital? Skolporten har frågat forskaren Anna Åkerfeldt.

Undervisa på distans – så kan du arbeta

Struktur är viktig i all undervisning – men det är särskilt viktigt när undervisningen sker på distans. Anna Åkerfeldt, projekt- och processledare på Ifous, har sammanställt tips och råd för dig som ska undervisa på distans.

Organisera och undervisa på distans

Just nu får många elever undervisning på distans för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här hittar du som leder och organiserar skolan stöd för hur du kan organisera för undervisning på distans. Du som undervisar får stöd kring digitala arbetssätt och verktyg.

Lektionsdesign på distans – förebygg svårigheter med virtuell gemenskap

Specialpedagogen och gymnasieläraren Helena Wallberg delar med sig av några tips för att få det att funka för alla elever och förebygga skolsvårigheter som lätt kan uppstå i en virtuell lärmiljö.

Skola hemma

Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry och UR.