Kompletterande anknytningsperson på förskola

Fakta
Disputation

2010-02-26

Titel (sv)

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Författare

Birthe Hagström

Handledare

Professor Lena Holmberg

Opponent

professor Lars Jalmert

Lärosäte

MaH – Malmö högskola

Länkar
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Birthe Hagström

Svenskt abstrakt:

Kompletterande anknytningsperson på förskolaBarn vars föräldrar har psykisk ohälsa är en eftersatt grupp. Barnets behov av en kontinuerlig och förutsägbar vårdgivare kan stå i motsättning till förälderns egna svårigheter. Syftet med denna studie är att studera och analysera pedagogers utveckling i relation till en fortbildning under tre år samt studera pedagogernas arbete som kompletterande anknytningsperson under samma period.Fortbildningen ägde rum på en förskola parallellt medan pedagogerna arbetade med barnen. Den grundades i tre lärandedimensioner nämligen innehåll, samspel och motivation. Teorier om anknytning, affektteorin och Sterns teori om barns självutveckling ingick i pedagogernas fortbildning. För att studera pedagogernas lärande och utveckling samt deras arbete med barnen användes pedagogernas skrivna och talade berättelser, d.v.s. en narrativ metod användes. Berättelserna analyserades med hjälp av lärandeteori samt tidigare forskning. Kombinationen av föreläsningar, studiecirkel beskrevs av pedagogerna som ett fruktbart sätt att lära. Vissa teman tydliggjordes i berättelserna, nämligen viljan att göra gott, från tyckande till förståelse, lärande genom samverkan, ta barnets perspektiv, förståelse för helheten, pedagogiska konsekvenser och självreflektion.Pedagogernas lärande och utveckling i relation till arbetet med sitt s.k. anknytningsbarn analyserades utifrån ovan nämnda teorier om lärande och om tidig utveckling. Områden i arbetet med barnen som enligt pedagogerna var betydelsefulla var: kontinuitet, omsorg och sensitivitet, tillit, vändpunkter, självutveckling, lek med andra barn, relationen mellan föräldern och pedagogen, att säga nej och separation.Resultaten diskuteras i relation till förskolans roll för utsatta barn, lärarutbildning och fortbildning samt behovet av samverkan mellan barn- och vuxenpsykiatri, socialtjänst, barnhälsovård samt förskolan.

Sidan publicerades 2010-02-22 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-28 14:53 av


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Så skapas rektors pedagogiska ledarskap

Synen på rektors ledarskap är nära länkad till förändringar i skolpolitiken, visar Katarina Ståhlkrantz i sin avhandling. Nu har den valts till lärarpanelens favorit.

Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid

Att vara förstelärare innebär ofta mer arbete – men bara 10 procent av lärarna får minskad undervisningstid. Det bekräftar ny forskning.

Tydlighet och inkludering ger trygghet och självförtroende

Lunchrasten är slut. Eleverna kommer in i klassrummet där Ida Jonsson och Maria Pettersson tar emot för en mattelektion i halvklass. De arbetar strukturerat med tydlighet och inkludering och det ger eleverna trygghet och självförtroende.

How states compare on STEM education

A new, interactive national report called the STEM Opportunity Index – developed by the National Math and Science Initiative, SRI International and 100Kin10 – compares how states are supporting STEM education based on 10 indicators. NMSI CEO Bernard Harris says the goal is for states to use the data to improve STEM education.

How Dungeons & Dragons can help kids develop social-emotional learning skills

Playing a cooperative role-playing game like Dungeons & Dragons can have the added benefit of helping kids develop social emotional skills.