Hoppa till sidinnehåll

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Publicerad:2010-02-22
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Birthe Hagström

Handledare

Professor Lena Holmberg

Opponent

professor Lars Jalmert

Disputerat vid

MaH – Malmö högskola

Disputationsdag

2010-02-26

Titel (se)

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Kompletterande anknytningsperson på förskola

Kompletterande anknytningsperson på förskolaBarn vars föräldrar har psykisk ohälsa är en eftersatt grupp. Barnets behov av en kontinuerlig och förutsägbar vårdgivare kan stå i motsättning till förälderns egna svårigheter. Syftet med denna studie är att studera och analysera pedagogers utveckling i relation till en fortbildning under tre år samt studera pedagogernas arbete som kompletterande anknytningsperson under samma period.Fortbildningen ägde rum på en förskola parallellt medan pedagogerna arbetade med barnen. Den grundades i tre lärandedimensioner nämligen innehåll, samspel och motivation. Teorier om anknytning, affektteorin och Sterns teori om barns självutveckling ingick i pedagogernas fortbildning. För att studera pedagogernas lärande och utveckling samt deras arbete med barnen användes pedagogernas skrivna och talade berättelser, d.v.s. en narrativ metod användes. Berättelserna analyserades med hjälp av lärandeteori samt tidigare forskning. Kombinationen av föreläsningar, studiecirkel beskrevs av pedagogerna som ett fruktbart sätt att lära. Vissa teman tydliggjordes i berättelserna, nämligen viljan att göra gott, från tyckande till förståelse, lärande genom samverkan, ta barnets perspektiv, förståelse för helheten, pedagogiska konsekvenser och självreflektion.Pedagogernas lärande och utveckling i relation till arbetet med sitt s.k. anknytningsbarn analyserades utifrån ovan nämnda teorier om lärande och om tidig utveckling. Områden i arbetet med barnen som enligt pedagogerna var betydelsefulla var: kontinuitet, omsorg och sensitivitet, tillit, vändpunkter, självutveckling, lek med andra barn, relationen mellan föräldern och pedagogen, att säga nej och separation.Resultaten diskuteras i relation till förskolans roll för utsatta barn, lärarutbildning och fortbildning samt behovet av samverkan mellan barn- och vuxenpsykiatri, socialtjänst, barnhälsovård samt förskolan.

Abstract in English

Children whose parents suffer from mental illness are a neglected group. The child´s need of a secure predictable grown up, is not always compatible with the parents abilities to care for the child. The objective in the thesis is to study and analyse preschool teacher´s development in relation to an in-service training for a period of three years and to study the development of the teacher´s work during these years as complementary attachment persons. The in-service training took part in one preschool while the preschool teachers still worked with the children. The in-service training was based on three dimensions: contents, motivation and teamwork. Theories on early child development, namely the Attachment theory, Affect Theory and Stern´s theory on the Development of Self were included in the in-service training. To capture the result of the teacher´s learning and development and the consquences for the children´s development, the teachers oral and written narratives were used. The narratives were analyzed in relation to contents of the in-service training, theories on teachers professional development, theories on Early Child Development and earlier research. The combination of lectures, literature studies and group work, in which the literature was discusses, was considered to be at fruitful way of learning. The following areas in the development of teachers´ roles as attachment teacher were specifically highlighted: The will to do good, From beliving to understanding, Learning through collaboration, The child´s perspective, Understanding of the whole, Educational aspects, and Self reflection. The teachers development and learning in relation to the in-service training were mirrored in their work together with their attachment child. The areas that, according to the teachers, were important in the attachment children´s development were: Continuity, Care and sensitivity, Trust, Turning points, Development of relations, Play together with other children, Relations between the parents and the teachers, The ability to say no, and Separation. The results are discussed in relation to the function of the preschool for children with special needs, teacher education and in-service training and the need to cooperate between child and adult psychiatry, social service, maternaty health, baby health care, and the preschool sector.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev