Kraft, form, transformationer. Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek

Ebba Theorell har utforskat vad barn mellan 3-9 år skapar i fysiska krigslekar, genom att analysera dem med hjälp av estetiska perspektiv som bland annat rörelse och dans.

Fakta
Disputation

2021-12-10

Titel (sv)

Kraft, form, transformationer. Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek

Titel (eng)

Force, form, transformations : Kinesthetic musicality and body-worlding in boy´s war play

Författare

Ebba Theorell

Handledare

Professor Inger Eriksson, Stockholms universitet. Doktor Ulrika von Schantz, Stockholms universitet. Professor Cecilia Roos, Stockholms konstnärliga högskola

Opponent

Professor Elin Eriksen Ødegaard, Högskulen på Vestlandet, Norge

Institution

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Ebba Theorell

Abstract in English:

War play has generally been studied with violence as a central perspective, investigating its impact on children’s aggression, both in a positive and negative sense. Some research results have claimed that war play can contribute to normalising or even encouraging violent behavior amongst children, while other results have claimed that children can develop important physical, cognitive or social skills through war play. However, this study examines the aesthetic dimensions that children create and explore in war play in their early childhood, above all by placing their movement at the foreground. The phenomenon of war play is here reframed and analysed, mainly through a dance theoretical framework. This framework embraces phenomenology with a focus on the body-subject´s movement in the world–a focus which is further displaced towards movement in the world with the help of process philosophy.The research data is mainly based on ethnographic field studies and art film, but also of interviews with the participants who are boys aged three to nine years old. The structure and organisation of the analysis is inspired by the principles of Grounded Theory. Six main categories emerged as the result of the study: rhythm, orchestrating space, fictional characters as spaces for exploring movement-quality, the movement canon of war play, phrases and aesthetic attention. Concluding, the results of the thesis are discussed with a focus on the core category, kinesthetic musicality, that connects all the categories found in the research data. Kinesthetic musicality also constitutes the core of an emerging theory that can be further tested and developed in future research. This emerging theory can be described as capturing a dimension of how children in their early childhood understand, explore and create the world. 

Sidan publicerades 2021-11-22 08:39 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2022-04-14 13:44 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Traditionella sånger vanligt i musikundervisningen

Sång är ett viktigt moment i klassrumsundervisningen för årskurs 4 och sångrepertoaren är relativt traditionell. Det visar David Johnson i sin avhandling om hur musiklärare undervisar i sång.

Förskolebarn både reproducerar och utmanar heteronormativitet

Förskolebarn, även de allra yngsta, är med och både reproducerar och utmanar normativa föreställningar om kärlek. Det konstaterar Lena Sotevik som undersökt heteronormativitet i förskolan.

Elevhälsa

Välkommen till Skolportens årliga konferens för hela elevhälsoteamet! Ta del av aktuell forskning och få praktiska exempel som berör hela teamet. Delta i Göteborg 1–2 december eller på distans via webbkonferensen 8 december–5 januari.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Känslor gentemot skolan kan påverka högstadieelevens prestationer på lång sikt

Finns det ett samband mellan högstadieelevers skolrelaterade utmattning, engagemang och prestationer i matematik? Ja, det gör det, också på lång sikt. Det visar en undersökning vid Åbo Akademi.

Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram

Lägg ingen större vikt vid eventuella diagnoser. Och fokusera på lösningar för ­individen, inte på barnets problematik. Det är de viktigaste råden från Anne Lillvist, pedagogik­professor specialiserad på förskolan.

Nya sätt att prata om sex i skolan

Från och med i höst ska skolans sexualundervisning vara mer anpassad till den verklighet som eleverna faktiskt möter. Samtidigt har frågorna egentligen inte förändrats så mycket sedan femtiotalet, visar en studie från Stockholms universitet.

Stärker Skolinspektionen kvalitén i svensk skola?

Skolinspektionen ska bidra till att stärka kvaliteten i skolan genom sin inspektionsverksamhet. Hittills har dock få utvärderingar gjorts på hur väl Skolinspektionen möter denna målbild och de flesta av dessa är av en deskriptiv natur. I denna artikel analyseras effekterna av skolinspektioner mellan åren 2017–21. (pdf)

Så kan vi prata om sex i skolan

Från och med i höst ska skolans sexualundervisning vara mer anpassad till den verklighet som eleverna faktiskt möter. Samtidigt har frågorna egentligen inte förändrats så mycket sedan femtiotalet visar en studie från Stockholms universitet.