Hoppa till sidinnehåll
Bedömning

Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

Publicerad:2019-08-20
Uppdaterad:2019-09-26

Vad i samhällskunskapsundervisning kan främja eller försvåra elevers utvecklande av kunnandet att kritiskt analysera
rättvisefrågor i samhällskunskap? Det är en av frågorna som Malin Tväråna utforskar i sin avhandling.

Författare

Malin Tväråna

Handledare

Professor Inger Eriksson, Stockholms universitet Fil Dr Johan Sandahl, Stockholms universitet

Opponent

Docent Jan Löfström, Helsingfors universitet

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2019-09-13

Titel (se)

Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

Titel (eng)

Critical judgement in social science education : Education developmental studies of civic reasoning in fairness and justice issues

Institution

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

Lärare i samhällskunskap utbildar medborgare för att kunna bidra till rättvisa och rimliga lösningar på gemensamma samhällsangelägenheter och på vår tids stora samhällsproblem. För detta är utvecklandet av ett gott omdöme i samhällsfrågor viktigt, och omtvistade värdebegrepp som rättvisa centrala. Avhandlingen undersöker ett kunnande som är centralt i detta medborgarbildande uppdrag, nämligen förmågan till kritisk analys i omtvistade värdeladdade frågor, specifikt rättvisefrågor.

Projektet sammanfattar resultat från tre studier som baseras på fem delstudier genomförda på lågstadiet, mellanstadiet och gymnasiet. Studierna utgår från learning study, en designbaserad undervisningsutvecklande forskningsansats där undervisningsinterventioner utvecklas, prövas och analyseras i samarbete med verksamma lärare.

Resultaten beskriver innebörden av kunnandet och hur undervisning kan främja utvecklingen av det, och kan användas för formulering av mål, planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Utifrån resultaten diskuteras dels progression av förmågan, dels en modell för samhällsanalytiskt tänkande somutvecklande av kritiskt omdöme i relation till värdeladdade samhällsfrågor i syfte att uppnå en agensinriktad medborgarbildning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026