Kroppens mening. Studier i psykosomatiska lösningar.

Fakta
Disputation

2009-02-06

Titel (sv)

Kroppens mening: Studier i psykosomatiska lösningar

Titel (eng)

Body meaning: Studies in psychosomatic solutions

Författare

Britt W. Bragée

Handledare

Professor Gunnar Karlsson och docent Jennifer Bullington, Stockholms universitet

Opponent

Professor Maria Nyström, Högskolan i Borås

Institution

Pedagogiska institutionen

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs Skolportens intervju med Britt Bragée
Läs pressmeddelande
Mer om disputationen

Abstract in English:

Stress-related diagnoses such as burnout are a growing and alarming social trend, which affect more and more young people, especially women. These diagnoses are expressions of psychosomatic conditions in our contemporary society. The focus in this thesis has been to study meaning constitution when it does not lead to solutions to pressing problems but rather results in a psychosomatic breakdown. A phenomenological analysis was carried out that among other things shows that the road to the breakdown starts early in life, having to do with industrious but not successful attempts to win recognition for the persons individuality.

In the second study, physiological measures occurring concomitantly with the informants narratives showed that autonomous activity could be distinguished in patterns divided in two groups. One group pattern was linked to helplessness, high arousal and marked stress level and the second group pattern was characterized by hopelessness and a very low level of autonomous activity.

The conclusion of the thesis is that due to an inability to transform structures of thinking, feeling and behaving in a taxing situation, the psychosomatic breakdown can be understood as bodily attempts at meaning constitution, through bodily symptom and other forms of understanding. This, however, cannot help the person constitute meaning needed in order to solve the problematic situation. The reasons for this body/mind split are discussed.

Sidan publicerades 2009-02-05 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-29 16:26 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Varför vi tror att läsning kan lösa samhällets problem

Debatten om litteraturkanon i skolan har gjort frågan om läsning central. Nu ska forskarna reda ut varför vi tror att läsning kan lösa så många av samhällets problem. ”Det handlar mycket om kulturens starka ställning och att vi vill framstå som bildade,” säger Daniel Pettersson, professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

Så får elever med autism det bättre i skolan

Barn med autism far ofta illa i skolan. Lärare vill lära mer om autism för att möta elevernas behov. Men forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med npf-diagnoser ska få det bättre i skolan.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Vad är meningen med att fostra goda läsare? Svaret är inte givet och har förändrats över tid, menar ett forskarlag som är i färd med att undersöka saken. ”Idag ska läsning i högre grad bidra till ökad integration och andra samhälleliga mål”, säger forskaren Daniel Pettersson.

New research review questions the evidence for special education inclusion

A new research review finds inconsistent benefits for students with disabilities who learn alongside general education peers.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser