Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Kroppsliggörande, erfarenhet och pedagogiska processer: en undersökning av lärande av kroppstekniker

Publicerad:2014-04-04
Uppdaterad:2014-09-04

Joacim Anderssons avhandling handlar om undervisning och lärande av praktisk och kroppslig kunskap. En stor del i arbetet har för forskaren varit en filosofisk undran över vad det innebär att i olika situationer och aktiviteter förkroppsliga kunskap.

Författare

Joacim Andersson

Handledare

Professor Leif Östman, Uppsala universitet, docent Marie Öhman, Örebro universitet

Opponent

Professor Håkan Larsson, Gymnastik- och idrotthögskolan, Stockholm

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2014-03-20

Titel (se)

Kroppsliggörande, erfarenhet och pedagogiska processer: en undersökning av lärande av kroppstekniker

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Abstract in English

The overall aim of this thesis is to theoretically explore and empirically analyse practical embodied knowledge in educational settings. In accordance to this aim an approach of body pedagogics is used in combination with classical pragmatism, using foremost William James’ and John Dewey’s concepts of experience, meaning, inquiry and habit. In addition, these concepts are combined with an idea of reflexive body techniques.

A main focus lies on investigating the learning of body techniques in dinghy sailing by studying the process and the product of teaching and learning, the role of the instructor for sailors’ learning and the interplay between teaching and learning. The thesis entails three case studies consisting of video recordings of dinghy sailing, all using a combination of theoretical explorations and practical epistemology analysis (PEA). Empirical focus lies on how sailors grow into purposeful body techniques by taking the measure of their ongoing, continuous experience while coordinating their movements with the environment. The analyses show how understandings and bodily skills are simultaneously used in the educational situations where the dinghy sailors have to handle both the environment and various instructions given by the trainer. The result is presented through a descriptive model, comprising theoretical explorations and empirical analysis, through which it is possible to emphasise both the process and the content of the learning of body techniques. The methodological contribution of the thesis thus also consists of developed tools for analysing processes of body pedagogics at a micro level.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev