La motivation et le concept de soi : Regards croisés de l’élève et de l’enseignant de français langue étrangère en Suède

Céline Rocher Hahlin har undersökt om särskilt utformade aktiviteter kan stimulera 15-åriga elevers förmåga att se sig själva som blivande användare av franska och samtidigt öka deras vilja att anstränga sig att lära sig franska.

Fakta
Disputation

2020-03-07

Titel (eng)

La motivation et le concept de soi : Regards croisés de l’élève et de l’enseignant de français langue étrangère en Suède

Författare

Céline Rocher Hahlin

Handledare

Professor Jonas Granfelt, Lunds universitet Tomas Jungert, Lunds universitet

Opponent

Professor Jean-Marc Dewaele, University of London

Lärosäte

Lunds universtitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Abstract in English:

This thesis contains two studies focusing on motivation in learning and teaching French as a foreign language in Sweden. In the first study, the effect of three specifically designed pedagogical activities on learners’ Ideal French Self (IFrS) and Intended Effort (IE) was examined in a group of 15-year-old Swedish pupils. No significant difference could be found between the two intervention classes (n=45) and the control class (n=14) after the intervention (z=0,56, p=.924). However, a positive and significant effect was observed in one of the two intervention classes (Class M: t(23)=-2,33, p=.029). Moreover, the interviews and open questionnaires indicated that the activities increased the learners’ awareness of the possibility of French becoming a part of their future. After the intervention, students mentioned they realised that (teenage) French speaking cultures were closer to their own and they considered the school subject “French” to be more “real”. The students found the activities’ authenticity and the fact that they connected directly with French speaking cultures very stimulating. The study also confirmed a strong link between the variables IFrS and IE (rs=.71**).
The second study proposes a new concept, the Teacher Motivator Self (TMS), to examine French teachers’ perception (n=294) of their role as a motivator. The TMS is built on teachers’ beliefs which in turn are based on their experiences and knowledge gathered from their past experiences, their current situation and their vision of a future and an ideal teacher situation. The responding teachers reported a strong and increasing TMS over the years. Cluster analysis revealed two major teacher profiles: in the first cluster, teachers had a generally high and stable level of TMS over the years and a weaker Ideal TMS whereas in the second cluster, teachers had a general weaker TMS over the years but a stronger Ideal TMS. The variables I had motivating teachers during my schoolyears (rs=.35**) and I perceive my work as meaningful (rs=.32**) had a moderate and positive effect on the TMS’s strength. The three motivational strategies reported as mostly used in the classroom were adapting the lessons’ content to individual student needs, reinforcing the link between lessons’ content and the world outside and using authentic material.
The two studies highlight the complexity of the process of motivation and the close relation between learners’ and teachers’ psychology. They also underline the need to, not only inform pre- and in-service teachers about their important role as motivator, but also to help them reflect upon their own teacher beliefs and give them tools to support language students with different levels of motivation in the classroom.

Sidan publicerades 2020-03-06 13:35 av Susanne Sawander


Relaterat

Franska, 6-7 oktober i Stockholm

Fördjupande konferensdagar! Ta del av föreläsningar om bl. a. förändringar i centralt innehåll och kunskapskrav för moderna språk årskurs 6-9 och steg 1-5, vilket stödmaterial som finns för ditt bedömningsarbete och hur du arbetar med muntlig språkutveckling med fokus på kollokationer. Passa även på att få ett eget språkbad - många föreläsningar är på franska!

Många läser språk men stor skillnad mellan kön och klass

De moderna språkens kris förefaller vara på väg att vända, aldrig har så många elever läst språk i grundskolan. Men det finns stora skillnader, både regionalt, mellan kön och sociala klasser, visar Josefine Krigh i sin avhandling.

”Catch a cold”: Ordkombinationer viktig del i språkundervisningen

Om elever i engelska görs medvetna om fasta ordkombinationer, kollokationer, ökar deras språkkunskaper. Det visar Per Snoders avhandling.  

Lärlingsläraren – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning

Annica Lagströms avhandling "Lärlingsläraren - en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning" tar upp vad lärlingslärarens uppdrag blir när en stor del av utbildningen arbetsplatsförläggs och hur uppdraget formar lärlingsläraren?

Viktigt – men inget för mig

Syftet med Magnus Oskarssons avhandling "Viktigt - men inget för mig" är att beskriva elevers intresse för naturvetenskap och jämföra det med skolans NO-undervisning och med vad kursplanerna beskriver.

Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education

Centrala teman i Kristian Koerselmans avhandling "Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education" är parallellskolesystem, linjedelning och segregering i högstadier och gymnasier.

Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

Målet med Helena Perssons avhandling "Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9" är att öka kunskaperna om ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning.

Resa i röstens landskap. En narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare.

Syftet med Christin Furus avhandling "Resa i röstens landskap. En narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare." är att utforska och belysa vad det innebär att bli professionell röstanvändare i läraryrket.

Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.

I avhandlingen "Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan." studerar Fredrik Sjögren hur lärare, elever och föräldrar förhandlar om definitioner.

Idén om medarbetarskap: En studie av en idés resa in i och genom två organisationer

Syftet med Karin Kilhammars avhandling "Idén om medarbetarskap: En studie av en idés resa in i och genom två organisationer" är att öka kunskapen kring idén om medarbetarskap och hur den tar sig uttryck i organisationers praktik.

Doing research in primary school: information activities in project-based learning

Syftet med Anna Lundhs avhandling "Doing research in primary school: information activities in project-based learning" är att beskriva och illustrera hur informationskompetenser tar form, och de möjligheter till lärande som barn möter, i informationsaktiviteter under de första skolåren i början av 2000-talet.

”Vi har nästan blivit för bra”: lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik

Syftet med Ingrid Granboms avhandling ""Vi har nästan blivit för bra": lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik" är att beskriva och analysera lärarnas konstruktion av mening och vardagskunskap beträffande förskolan som pedagogisk praktik.

Skolan som politiskt narrativ: En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 – 2002

Anna Forssells avhandling "Skolan som politiskt narrativ: En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 - 2002" handlar om hur den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag gestaltas, särskilt med avseende på skolans roll i samhället såväl idag som i framtiden.

L’alternance codique dans l’enseignement du FLE. Étude quantitative et qualitative de la production orale d’interlocuteurs suédophones en classe de lycée

Det övergripande syftet med Joakim Stoltz avhandling är dels att kartlägga hur mycket franska respektive svenska som talas i klassrummet av lärare och elever, dels att närmare undersöka i vilka situationer och för vilka ändamål de bägge språken används.

Världens opålitlighet: Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan

I Ingalill Stefanssons avhandling "Världens opålitlighet: Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan" presenteras en studie om livsförståelsearbete i särskolan.

Clearing for Action: Leadership as a Relational Phenomenon

Syftet med Lucia Crevanis avhandling "Clearing for Action: Leadership as a Relational Phenomenon" är att öka förståelsen för ledarskap som ett socialt fenomen.

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

“Varje lärare kan inte pussla ihop sin egen verktygslåda”

Nu ska all undervisning på gymnasieskolan, vuxenutbildningen och universiteten ske på distans – en enorm omställning för Sveriges lärare. Vad ska de tänka på när lärmiljön blir digital? Skolporten har frågat forskaren Anna Åkerfeldt.

Organisera och undervisa på distans

Just nu får många elever undervisning på distans för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här hittar du som leder och organiserar skolan stöd för hur du kan organisera för undervisning på distans. Du som undervisar får stöd kring digitala arbetssätt och verktyg.

Undervisa på distans – så kan du arbeta

Struktur är viktig i all undervisning – men det är särskilt viktigt när undervisningen sker på distans. Anna Åkerfeldt, projekt- och processledare på Ifous, har sammanställt tips och råd för dig som ska undervisa på distans.

Skola hemma

Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry och UR.

Tips, råd och stöd för dig som ska arbeta med skola överallt

Att under en längre tid undervisa elever som inte är på plats i klassrummet kan kännas ovant för många. Här kommer några tips som kan underlätta förberedelserna.