Lärande av rörelseförmåga i idrott och hälsa ur ett praktikutvecklande perspektiv

Vilka områden avseende undervisning av rörelseförmåga i ämnet idrott och hälsa har beforskats i relation till lärares undervisningsuppdrag? Det är en av frågorna som Heléne Bergentoft undersöker i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-05-17

Titel (sv)

Lärande av rörelseförmåga i idrott och hälsa ur ett praktikutvecklande perspektiv

Titel (eng)

Movement capability. Development of teaching practice in physical education and health

Författare

Heléne Bergentoft

Handledare

Professor Mona Holmqvist, Malmö universitet Claes Annersted, Göteborgs universitet Dean Barker, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Karin Redelius, Gymnastik- och idrottshögskolan

Institution

Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Heléne Bergentoft

Abstract in English:

The aim of this investigation was to explore how the connections between teaching and learning about movement capability in the school subject physical education and health can be developed and transferred through research in practice development. Three research questions guided the investigation (1) What areas regarding teaching of movement capability in the school subject physical education and health have been studied in relation to teachers’ teaching assignment? (2) What necessary prerequisites are required to systematize and transfer research in practice development on movement capability between educational contexts? (3) What linkages are made visible between the treatment of learning content, the teaching design and students’ learning through variation in lesson design? Cultural-historical perspective and variation theory were used as frameworks and the methodology, mixed method research. The empirical data consists of published articles, video-observed lessons, recorded meetings with teachers and students, pre- and post-tests. The findings position the thesis in a guided teaching perspective. Moreover, findings show how the connection between teaching and learning about movement capability systematically can be developed and transferred between teaching contexts through iterative processes with revised lessons based on students’ knowledge. By the use of variation theory, understanding of the meaning of movement capability became more nuanced and itemized. The results also illustrate how the collaboration between teachers and researchers generated development of science-based teaching of movement capability.

Sidan publicerades 2019-05-29 08:20 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-10-25 15:03 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Får vi titta på Youtube? Viktigt att fritidshem främjar barns medieintressen visar studie

Många elever har ett stort intresse för dataspel, att titta på Youtube-klipp och snacka på Tiktok. Hur ska lärarna på fritidshem förhålla sig till det? En ny studie visar att lärare som integrerar barnens medieintresse i fritidsverksamheten kan ha mer utvecklande samtal med eleverna om deras vardag.

Blandade känslor – om barn och ungas psykiska hälsa

Att förstå sina egna känslor gör det lättare att hantera och prata om sitt mående. Materialet Blandade känslor ger stöd till barn och till vuxna som möter barn i alla åldrar. Det kan användas i skolan, på fritiden, i hemmet, inom socialtjänsten eller vården.

”Hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven”

45 forskare är kritiska till Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, och statsbidraget ”Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd”. Men hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven, skriver Åsa Vikström-Nilsson, verksamhetsområdeschef Specialpedagogiskt stöd vid SPSM, i en replik.

Schooling in the Nordic countries during the COVID-19 pandemic

Sämre undervisningskvalitet och sämre inlärning är två sannolika följder av perioder av undervisning på distans under covid 19-pandemin. Det kan leda till lägre framtida inkomster för dem som är unga idag. (pdf)

Förskolläraren som gör fysisk aktivitet jämställd

Reihaneh Jansson, förskol­lärare på Stadsskogens för­skola i Alingsås, har nyligen lett ett utvecklings­arbete om fysisk aktivitet utifrån ett jämställdhetsperspektiv.