Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan
Svenskt abstrakt:
Syftet med avhandlingsarbetet är att utifrån teoribildningen sociala representationer fördjupa kunskaperna kring mötet mellan yrkesgrupperna socialsekreterare och lärare vid samverkan kring målgruppen barn som far illa eller riskerar att fara illa. Avhandlingen avser fånga parternas uppfattningar om varandra och det man samverkar kring samt diskutera möjliga konsekvenser av dessa uppfattningar i kontexten interprofessionell samverkan kring barn som far illa.
Empiriska data samlades in genom en associationsstudie. Informanterna utgjordes av 200 lärare och socialsekreterare som deltagit i olika samverkansprojekt kring målgruppen barn som far illa.
Studien visar att de båda yrkesgrupperna har likartade representationer av barn som far illa. Socialsekreterarnas representationer om lärare är huvudsakligen positivt värdeladdade, men lärarna uppfattas i många fall sakna kunskap kring socialsekreterarna och deras arbetsfält. Lärarnas representationer om socialsekreterare är i betydligt större utsträckning färgade av negativt laddade associationer. Den negativa bilden är främst relaterad till socialtjänsten som organisation, inte till socialsekreteraren som individ.
I förhållande till sakområdet interprofessionell samverkan kring barn som far illa eller riskerar att fara illa tyder studien på att de involverade parternas sociala representationer spelar en betydande roll i samverkansprocessen. Avhandlingsarbetet har visat att teorin om sociala representationer utgör ett väl fungerande ramverk vid studiet av de samverkande yrkesgruppernas uppfattningar om varandra och det de samverkar kring. En preliminär modell som söker belysa de sociala representationernas, tillitens och kommunikationens roll i samverkansprocessen har presenterats.
Sidan publicerades 2011-03-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 12:44 av