Hoppa till sidinnehåll

Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan

Publicerad:2011-03-16
Uppdaterad:2012-03-27
Författare

Per Germundsson

Handledare

Professor Berth Danermark, Professor Mohamed Chaib

Opponent

Professor Solveig Hägglund

Disputerat vid

Örebro universitet

Disputationsdag

2011-04-15

Titel (se)

Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan.

Institution

Hälsoakademin

Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan.

Syftet med avhandlingsarbetet är att utifrån teoribildningen sociala representationer fördjupa kunskaperna kring mötet mellan yrkes­grupperna socialsekreterare och lärare vid samverkan kring målgruppen barn som far illa eller riskerar att fara illa. Avhandlingen avser fånga parternas uppfattningar om varandra och det man samverkar kring samt diskutera möjliga konsekvenser av dessa uppfattningar i kontexten interprofessionell samverkan kring barn som far illa.

Empiriska data samlades in genom en associationsstudie. Informanterna utgjordes av 200 lärare och socialsekreterare som deltagit i olika samverkansprojekt kring målgruppen barn som far illa.

Studien visar att de båda yrkesgrupperna har likartade representationer av barn som far illa. Socialsekreterarnas representationer om lärare är huvudsakligen positivt värdeladdade, men lärarna uppfattas i många fall sakna kunskap kring socialsekreterarna och deras arbetsfält. Lärarnas representationer om socialsekreterare är i betydligt större utsträckning färgade av negativt laddade associationer. Den negativa bilden är främst relaterad till socialtjänsten som organisation, inte till socialsekreteraren som individ.

I förhållande till sakområdet interprofessionell samverkan kring barn som far illa eller riskerar att fara illa tyder studien på att de involverade parternas sociala representationer spelar en betydande roll i samverkansprocessen. Avhandlingsarbetet har visat att teorin om sociala representationer utgör ett väl fungerande ramverk vid studiet av de samverkande yrkesgruppernas uppfattningar om varandra och det de samverkar kring. En preliminär modell som söker belysa de sociala representationernas, tillitens och kommunikationens roll i samverkansprocessen har presenterats.

Abstract in English

The aim of the thesis is, through use of the theory of social representations, to increase knowledge about the meeting between social workers and teachers, as professional groups, during collaboration with regard to the target group, children at risk. The thesis intends to capture the parties perceptions of one another and of that about which they are cooperating, as well as to discuss possible consequences of these perceptions in the context of interprofessional collaboration on children at risk. Empirical data was collected through an association study. The informants consisted of 200 teachers and social workers who had participated in various collaborative projects concerning the target group of children at risk.The study shows that the two professional groups have similar representations of children at risk. The social workers representations of the teachers are mostly positive, but the teachers are perceived, in many cases, to lack knowledge about social workers and their field of expertise. Teachers representations of social workers are colored to a much greater extent by negative associations. The negative image is primarily related to social services as an organization, not to social workers as individuals. In relation to the specific area of interprofessional collaboration on children at risk, the study indicates that the involved parties social representations play a significant role in the collaboration process. The research of this thesis has shown that the theory of social representations provides an effective framework for the study of the collaborating professionals group perceptions of one another and of children at risk. A preliminary model that seeks to illuminate the role of social representations, trust, and communication in the collaborative process has been presented.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev