Hoppa till sidinnehåll
Favorit

Lärarens yrkeskunnande: Bildning och reflekterade erfarenheter

Publicerad:2007-03-16
Uppdaterad:2012-05-02

Genom en dialogseminarieserie undersöker Khalid El Gaidi tio lärares reflektioner över erfarenheter av undervisning på KTH. Genom analogier till litteraturen och andra yrkesområden skärper den reflekterande läraren sin blick och urskillningsförmåga. Därmed blir det möjligt att fokusera på det som är av betydelse för yrkeskunnandets utveckling. I den reflekterande dialogen får man möjlighet att tolka och omtolka sina erfarenheter och komma fram till självinsikter. Då tänds lättare den gnista som gör det värt att satsa tid och resurser för att utvecklas som lärare.

Författare

Khalid El Gaidi

Handledare

Professor Bo Göranzon

Opponent

Docent Håkan Lennerstad, Institutionen för Matematik och naturvetenskap, Blekinge Tekniska Högskola

Disputerat vid

KTH – Kungl Tekniska högskolan

Disputationsdag

2007-03-30

Titel (se)

Lärarens yrkeskunnande : Bildning och reflekterade erfarenheter

Institution

Institutionen för industriell ekonomi och organisation/Avdelningen för yrkeskunnande och tekonologi

Lärarens yrkeskunnande : Bildning och reflekterade erfarenheter

Lärarens yrkeskunnande Bildning och reflekterade erfarenheter är en fallstudie i lärarens praktiska yrkeskunnande i vilken den ansvariga handlingen står i centrum. En handling som informeras av vetenskap men inte helt kan bestämmas av den, då omständigheter kring samspelet mellan lärare och studenter inte alltid helt i förväg kan förutses. Genom bildning, reflektion över erfarenheter och den skolade intuitionen överbryggar läraren gapet mellan vetenskapen och situationens oförutsedda och omedelbara krav.

Bildningens roll i denna strävan kan inte överskattas. Att ingå i en sådan praxis är att viga sitt liv åt en kamp med språket. Insikter i vetenskapsteori och språkfilosofi samt analogier till litteraturen och andra yrkesområden hjälper oss därför att granska de glasögon med vars hjälp vi betraktar och tolkar verkligheten i syfte att fördjupa vår kunskap.

Det är i den reflekterande dialogen, när vi möter andra med vilka vi inte alltid är ense, som vi kan få syn på oss själva, våra kunskaper och våra fördomar. Att tolka och omtolka våra erfarenheter i ljuset av andras erfarenheter är den bro som bryter vår fångenskap ur bekvämlighetens ö. Då läraren har utvecklat konsistens i handlingen, kan man tala om skicklighet. När denna konsistens höjs upp till en stil blir den konst.

Huvudsyftet med föreliggande fallstudie är att beskriva lärarskickligheten, hur den kan utvecklas och vilka är villkoren för att kunna bedöma den. Ett möjligt antagande är att man genom reflektion över egna och andras erfarenheter kan komma fram till självinsikter, en nödvändig förutsättning för att tända den gnista som gör det värt att satsa tid och resurser på att utveckla sitt yrkeskunnande som lärare.

Abstract in English

The Teacher s Skills Liberal Education and Reflected Experience is a case study of the practical skills of teachers, in which the responsible action is central. This is an action which, while informed by science, cannot be fully determined by it, since the circumstances that relate to the interaction between teacher and students cannot always be fully predicted. With Liberal Education, reflection on experience, and trained intuition, the teacher bridges the gap between scientific knowledge and the unforeseen and immediate demands of the situation.

The role of Liberal Education in this ambition cannot be overestimated. To be a part of such a practice is to dedicate one s life to a struggle with language. Therefore, insights into the theory of knowledge and the philosophy of language, as well as analogies with literature and other professional fields, help us examine the glasses through which we observe and interpret reality in order gain greater knowledge.

It is in the reflective dialogue, where we meet others with whom we are not always in agreement, that we can see ourselves, our knowledge and our prejudices. The interpretation and re-interpretation of our experience in the light of the experience of others is the bridge across which we can escape from our imprisonment on the island of convenience. Once the teacher has developed a consistency in his actions, his skills can be acknowledged. When these skills are raised to the level of a style, they become an art.

The main purpose of this case study is to describe the teacher s skills; how it can be developed, and the conditions required for its assessment. A possible assumption is that reflection on our own experience and the experience of others can give us insights into ourselves, an essential prerequisite to striking the spark that motivates the investment of time and resources in the development of one s skills as a teacher

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev