Lärares didaktiska val av digitala lärresurser. Inre och yttre påverkansfaktorer
Vilka faktorer anser lärare påverkar deras didaktiska val och användning av digitala lärresurser i undervisningen? Det är en av frågorna som Lena Gleisner Villasmil utforskar i sin avhandling.
Lena Gleisner Villasmil
Professor Louise Sund, Mälardalens universitet. Professor Olcay Sert, Mälardalens universitet
Professor Annika Lantz Andersson, Göteborgs universitet
Mälardalens universitet
2025-04-11
Abstrakt
Det övergripande syftet med avhandlingen är att fördjupa förståelsen för varför och hur lärare, både individuellt och i grupp, gör didaktiska val av digitala lärresurser (DLR) i undervisningen samt vilka inre och yttre faktorer som påverkar dessa val. Avhandlingen är grundad i didaktisk teori och bygger på en kombinerad metodanalys, där en livshistorieanalys kompletteras med två enkätstudier med statistiska analyser. Lärares didaktiska val av DLR påverkas av den sociala och historiska kontexten, där både individuella och kollektiva aspekter spelar en roll och inkluderar samband, skillnader och påverkansfaktorer. Livshistorieanalysen bidrar med ett personligt perspektiv och beskriver hur gymnasielärares didaktiska motiv, överväganden och val formas och utvecklas över tid. Den första enkätstudien karaktäriserar nya, unika DLR-lärarprofiler för gymnasielärare med fokus på den didaktiska användningen av DLR. Studien visar att en lärarexamen är viktig för den didaktiska praktiken med DLR. Den andra enkätstudien undersöker vilka faktorer som påverkar lärarnas användning av DLR. Resultaten visar att en gynnsam skolmiljö, socialt stöd, tidigare arbetslivserfarenhet, utbildning och personliga intressen alla är viktiga faktorer, men att elevorienterade faktorer har störst påverkan. Många lärare använder DLR på olika sätt som didaktiskt stöd i undervisningen, men en mindre grupp upplever svårigheter med att hantera DLR, vilket kan orsaka stress. Sammanfattningsvis ger avhandlingen nya insikter och en fördjupad förståelse för lärarens roll som reflekterande praktiker som gör meningsfulla didaktiska val av DLR och de faktorer som påverkar dessa val. Denna fördjupade förståelse visar att lärarnas syften, digitala didaktiska kapacitet, ämnesintresse och vilja att hjälpa eleverna är avgörande för de didaktiska valen. Resultaten är av stor betydelse för lärare, lärarutbildare, rektorer, skolledare och beslutsfattare, då de kan bidra till att förbättra förutsättningarna för lärares undervisning och elevers lärande i en digitaliserad skola.

