Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Lärares och elevers erfarenheter av grupparbetsbedömning i gymnasieskolan. Möjligheter, utmaningar samt konsekvenser för validitet, reliabilitet och rättvisa

Publicerad:22 april
Uppdaterad:6 november

Vilka möjligheter och utmaningar är framträdande utifrån gymnasielärares och gymnasieelevers erfarenheter av grupparbetsbedömning? Det är en av frågorna som Johan Forsell undersöker i sin avhandling.

Författare

Johan Forsell

Handledare

Professor Karin Forslund Frykedal, Linköpings universitet

Opponent

Professor Lisa Björklund Boistrup, Malmö universitet. Professor Eva Hammar Chiriac, Linköpings universitet. Professor Per Andersson, Linköpings universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2025-04-25

Abstrakt

Syftet med avhandlingen är att utforska gymnasielärares och elevers erfarenheter av möjligheter och utmaningar vid grupparbetsbedömning samt de konsekvenser som grupparbetsbedömning medför på kvalitet i bedömning avseende validitet, reliabilitet och rättvisa. I avhandlingen finns ett särskilt intresse för hur lärare kan samla underlag för summativ bedömning av elevers individuella kunskaper utvecklade vid grupparbete. Avhandlingen är baserad på en kvalitativ forskningsansats. Empirin i den första delstudien, en systematisk litteraturstudie, består av 83 referentgranskade publikationer. Den andra delstudien baseras på empiri från halvstrukturerade intervjuer. Totalt genomfördes 12 intervjuer med lärare, både före och efter att en grupparbetsuppgift hade genomförts. Den tredje delstudien baseras på empiri från 33 fokusgruppsintervjuer med 129 gymnasieelever. Den fjärde delstudien baseras på empiri från 23 videoobservationer av tvärgruppspresentationer där 128 elever genomförde individuella presentationer utifrån ett grupparbete om språkliga variationer. Utöver videoobservationerna användes även sex av intervjuerna från den andra delstudien. Tematisk analys användes som analysmetod i samtliga fyra empiriska delstudier. Avhandlingens resultat visar hur grupparbetsbedömning skiljer sig från bedömning i generell bemärkelse genom att exempelvis grupparbetsbedömning kan genomföras på flera nivåer. Utifrån gymnasielärares och gymnasieelevers erfarenheter av grupparbetsbedömning visar avhandlingen på flera möjligheter och utmaningar. Lärare upplever det som utmanande att särskilja och bedöma elevers individuella kunskaper utvecklade vid grupparbete. Grupparbetsbedömning på gruppnivå medför konsekvenser på bedömningens validitet och reliabilitet samt kopplas av både lärare och elever till orättvisa. Elever upplever orättvisa vid grupparbetsbedömning då alla bidrar olika men får samma bedömning. Avhandlingen visar på en möjlighet att använda individuella tvärgruppspresentationer som ett sätt att samla in underlag för att bedöma elevers individuella kunskaper. Samtidigt upplever lärare utmaningar med metoden som att ge tid till presentationerna och att bedöma manusbundna elever. En slutsats är att utmaningarna kan stävjas genom att lärare är aktiva i att skapa sitt bedömningsunderlag vid tvärgruppspresentationerna genom att ställa frågor och interagera med eleverna. På så vis kan lärare skapa ett bredare underlag som talar för en mer valid, reliabel och rättvis individuell grupparbetsbedömning av elevers kunskaper.