2011-05-24 00:00  4346 Dela:

Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan

Fakta
Disputation

2011-06-10

Titel (sv)

Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan

Författare

Susanne Thulin

Handledare

Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson och Lena Bäckström

Institution

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Susanne Thulin

Svenskt abstrakt:

Med förskolans läroplan förändrades förskolans uppdrag. Olika innehållsaspekter fördes in på agendan samtidigt som förskolan fick en mer framskjuten roll i utbildningssystemet. Intresset för den här avhandlingen utgår från de förändrade krav som genom styrdokument ställs på verksamheten och mer specifikt de krav som rör förskolans arbete med olika innehållsaspekter Hur kommer uppdraget om en starkare innehållsfokusering att få sin tolkning i förskolans praktik?

Huvudsyftet med detta avhandlingsarbete är att generera ny kunskap om hur barn och lärare kommunicerar om naturvetenskapliga innehåll i förskolan. Den övergripande forskningsfrågan formuleras som: Hur gestaltas lärandets objekt och lärandets akt i kommunikation om naturvetenskapliga innehåll. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling baserat på tre empiriska studier och tar form i mötet mellan ett framskrivet kunskapsuppdrag för förskolan och förskolans bildningstradition.

Resultaten synliggör vad naturvetenskap blir i praktiken, lärares förhållningssätt till innehållsområdet, ett bildningsideal som tolkningsram och hur barn möter lärandeobjekten. I diskussionen relateras resultaten till ett möjligt didaktiskt perspektiv med utgångspunkt i förskolans bildningstradition samt i relation till ett kritiskt didaktiskt perspektiv som rör lärares vilja, mod och kompetens att göra ett innehåll synligt. Utifrån implementeringen av ett förstärkt kunskapsuppdrag för förskolan lyfts avslutningsvis behovet av en kritisk reflektion över språkets roll som upprätthållande av en diskurs och över de begrepp som etableras.

Sidan publicerades 2011-05-24 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 10:10 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september

Skolportens magasin

Tema: Specialpedagogik. Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Intervju: Författaren och sfi-läraren Sara Lövestam letar efter kreativiteten – både hos sina elever och i sitt eget skrivande.

Läs mer här
5 mest lästa på FoU

Krönika: Skolan är full av elaka problem

Skolan är full av elaka problem där vi har svårt att luta oss emot färdiga lösningar, skriver Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Skolportens favorit: Så blir matematik i förskoleklass lyckad

Att tidigt bryta elevers missuppfattningar kring matematik gör skillnad. Det menar Helena Vennberg som forskat om undervisningen i matematik i förskoleklass. Nu har avhandlingen valts till Skolportens favorit.

Håller skolan på att förlora kriget mot kränkningar?

Trots skolans ständigt intensifierade arbete mot kränkningar och mobbning ökar dessa stadigt, särskilt på senare år. Författarna ställer sig frågan om inte skolans mobbningsförebyggande arbete borde skifta fokus.

Skolans saknade skimmer

Skolans samhällsbärande funktion är central, läraryrkets attraktivitet är låg. Lisa Eklöv, skolledare, skriver om skolans omöjliga uppdrag och om dess brist på nimbus – det lockande skimret.

Flygtningebørn i Sverige klarer sig bedre i skolen end flygtningebørn i Danmark

Børn med flygtningebaggrund, der ankommer til nordiske lande i den sene skolealder, klarer sig dårligere i skolen i Danmark, end de gør i Sverige. Det viser en ny videnskabelig undersøgelse fra det nordiske CAGE projekt med deltagelse af forskere fra Københavns Universitet.