Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan

Fakta
Disputation

2011-06-10

Titel (sv)

Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan

Författare

Susanne Thulin

Handledare

Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson och Lena Bäckström

Institution

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Susanne Thulin

Svenskt abstrakt:

Med förskolans läroplan förändrades förskolans uppdrag. Olika innehållsaspekter fördes in på agendan samtidigt som förskolan fick en mer framskjuten roll i utbildningssystemet. Intresset för den här avhandlingen utgår från de förändrade krav som genom styrdokument ställs på verksamheten och mer specifikt de krav som rör förskolans arbete med olika innehållsaspekter Hur kommer uppdraget om en starkare innehållsfokusering att få sin tolkning i förskolans praktik?

Huvudsyftet med detta avhandlingsarbete är att generera ny kunskap om hur barn och lärare kommunicerar om naturvetenskapliga innehåll i förskolan. Den övergripande forskningsfrågan formuleras som: Hur gestaltas lärandets objekt och lärandets akt i kommunikation om naturvetenskapliga innehåll. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling baserat på tre empiriska studier och tar form i mötet mellan ett framskrivet kunskapsuppdrag för förskolan och förskolans bildningstradition.

Resultaten synliggör vad naturvetenskap blir i praktiken, lärares förhållningssätt till innehållsområdet, ett bildningsideal som tolkningsram och hur barn möter lärandeobjekten. I diskussionen relateras resultaten till ett möjligt didaktiskt perspektiv med utgångspunkt i förskolans bildningstradition samt i relation till ett kritiskt didaktiskt perspektiv som rör lärares vilja, mod och kompetens att göra ett innehåll synligt. Utifrån implementeringen av ett förstärkt kunskapsuppdrag för förskolan lyfts avslutningsvis behovet av en kritisk reflektion över språkets roll som upprätthållande av en diskurs och över de begrepp som etableras.

Sidan publicerades 2011-05-24 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 10:10 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Forskning: Pisa görs till slagträ i debatten

Politiker använder Pisa-rapporten för politiska syften. Medierna gör det för att höja nyhetsvärdet på allt möjligt, visar ny forskning.

Unga med adhd och träning

Fungerar träning som behandlingsmetod för unga med adhd? Det ska en unik forskningsstudie nu ta reda på. ”Jag hoppas att det kan påverka uppmärksamhetsförmågan”, säger Eva Norén Selinus, forskare och överläkare i barnpsykiatri.

En dator per elev ger vare sig sämre eller bättre studieresultat

Högstadieelever som får en egen dator genom skolan får varken bättre eller sämre studieresultat än andra. Det visar en ny rapport från IFAU. Däremot finns tendenser till ökade resultatskillnader mellan barn till föräldrar med olika utbildningsnivå.

How dyslexia is a different brain, not a disease

Students, parents, and teachers must understand that the dyslexic’s brain isn’t “broken” or deficient, just organized in a different way. And there is specialized reading instruction specifically for the different brain structure.

”Tillit i stället för kontroll – hur kan styrsystemen göras om?”

Tillitsbaserad styrning av Jonas Österberg och antologin Ett annorlunda ledarskap, där ett antal statsvetare skriver om chefskap i offentlig förvaltning, är ämnena för denna litteraturkrönika. Att ansvarsutkrävande från huvudmannen ska ersättas av stöd till rektorerna är en spännande tes, skriver läraren och organisationskonsulten Peter Fowelin.