2011-05-24 00:00  4313 Dela:

Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan

Fakta
Disputation

2011-06-10

Titel (sv)

Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan

Författare

Susanne Thulin

Handledare

Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson och Lena Bäckström

Institution

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Susanne Thulin

Svenskt abstrakt:

Med förskolans läroplan förändrades förskolans uppdrag. Olika innehållsaspekter fördes in på agendan samtidigt som förskolan fick en mer framskjuten roll i utbildningssystemet. Intresset för den här avhandlingen utgår från de förändrade krav som genom styrdokument ställs på verksamheten och mer specifikt de krav som rör förskolans arbete med olika innehållsaspekter Hur kommer uppdraget om en starkare innehållsfokusering att få sin tolkning i förskolans praktik?

Huvudsyftet med detta avhandlingsarbete är att generera ny kunskap om hur barn och lärare kommunicerar om naturvetenskapliga innehåll i förskolan. Den övergripande forskningsfrågan formuleras som: Hur gestaltas lärandets objekt och lärandets akt i kommunikation om naturvetenskapliga innehåll. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling baserat på tre empiriska studier och tar form i mötet mellan ett framskrivet kunskapsuppdrag för förskolan och förskolans bildningstradition.

Resultaten synliggör vad naturvetenskap blir i praktiken, lärares förhållningssätt till innehållsområdet, ett bildningsideal som tolkningsram och hur barn möter lärandeobjekten. I diskussionen relateras resultaten till ett möjligt didaktiskt perspektiv med utgångspunkt i förskolans bildningstradition samt i relation till ett kritiskt didaktiskt perspektiv som rör lärares vilja, mod och kompetens att göra ett innehåll synligt. Utifrån implementeringen av ett förstärkt kunskapsuppdrag för förskolan lyfts avslutningsvis behovet av en kritisk reflektion över språkets roll som upprätthållande av en diskurs och över de begrepp som etableras.

Sidan publicerades 2011-05-24 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 10:10 av


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny avhandling i sociologisk demografi från Stockholms universitet.

Introverta lider i det tysta

Ensamhet är inte bara en påtvingad plåga. För vissa elever är ensamhet ett behov som skolan saknar insikt om och därmed också förmåga att möta. Ofta klarar dessa elever av skolan utan synbara problem, samtidigt som de håller problemen för sig själva – till ett högt personligt pris.

Ljudmetoden är överlägsen vid läsinlärning säger forskningen

Det finns ett vetenskapligt stöd för att det är ljudmetoden som leder till flytande läsning både snabbast och för flest elever.

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever.

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.