Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6.

Lärare begränsades av brist både på tid och på materiella resurser. Det visar Lena Eckerholm som forskat om lärares undervisning i läsförståelse i årskurs 4–6.

Fakta
Disputation

2018-04-27

Titel (sv)

Lärarperspektiv på läsförståelse. En intervjustudie om undervisning i årskurs 4-6.

Titel (eng)

Teacher perspective on reading comprehension. An Interview Study on Education in Grades 4-6

Författare

Lena Eckerholm

Handledare

Monica Rosén, Göteborgs universitet, Maj Asplund Carlsson, Högskolan Väst Birgitta Kullberg, Göteborgs universitet, Eva Gannerud, Göteborgs universitet, Gudrun Erickson, Göteborgs universitet, Monica Reichenberg, Göteborgs universitet, Girma Berhanu, Göteborgs universitet

Opponent

Professor emerita Bente Aamotsbakken, Høgskolen i Sørøst-Norge

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Lena Eckerholm

Abstract in English:

The purpose of the study was to investigate teachers’ statements about reading comprehension in grades 4-6. What aspects of reading comprehension do teachers emphasize, what constitutes and distinguishes successful teaching of reading comprehension, what methods and activities do teachers use in their teaching, and what opportunities and obstacles do they encounter? The theoretical framework of the study is based on practical theory. The teachers′ statements relate to the cultural, economic and social conditions to which the school is subject. Twenty-two teachers were interviewed about their own teaching of reading comprehension skills. The questions concerned the methods the teachers say they use and how they perceive the conditions offered by their schools in terms of resources and skills development. The interviews gave a somewhat unclear impression of teachers’ systematic work to equip students with a broad repertoire of reading strategies. Teaching was influenced by the resources that the school could offer. The responses reveal that, to a certain extent, the interviewed teachers lacked sufficient resources in terms of training, knowledge, time, and material to carry out the intended teaching. These shortcomings make it difficult to conduct effective teaching of reading comprehension. The teachers would like more knowledge on how to best design the reading comprehension instruction. The teachers perceived a discrepancy between the skills development they needed and what was offered by their schools.

Sidan publicerades 2018-05-14 11:47 av
Sidan uppdaterades 2019-01-25 10:15 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

5 tips: Sådan undgår du udbrændthed på jobbet

Udbrændthed er et alvorligt problem, som fortjener al vores opmærksomhed, skriver forsker. Særligt udfordrede grupper under pandemien var lærere og sundhedspersonale.

Örebroforskning om unga publicerad i högt rankad vetenskapstidskrift

Tonåringar och unga vuxna som upplever att en förälder avlider har större risk att drabbas av drogmissbruk och självmord än sina jämnåriga. Det visar forskare vid Universitetssjukhuset Örebro och Örebro universitet i den högt rankade tidskriften The Lancet Public Health.

A way to make fractions easier to understand

New teachers can help simplify the complexities of fractions for students by using an unexpected tool—a multiplication chart.