Hoppa till sidinnehåll

Läsning som identitetsskapande handling: Gemenskapande och utbrytningsförsök i fordonspojkars litteratursamtal.

Publicerad:2010-03-09
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Stig-Börje Asplund

Handledare

Försteamanuens Sten-Olof Ullström, professor Héctor Pérez Prieto

Opponent

Professor Per-Olof Erixon

Disputerat vid

KaU – Karlstads universitet

Disputationsdag

2010-03-26

Titel (se)

Läsning som identitetsskapande handling: Gemenskapande och utbrytningsförsök i fordonspojkars litteratursamtal.

Institution

Estetisk-filosofiska fakulteten

Läsning som identitetsskapande handling: Gemenskapande och utbrytningsförsök i fordonspojkars litteratursamtal.

Avhandlingen handlar om några av de litteratursamtal som eleverna i en klass på gymnasieskolans fordonsprogram, i vilka samtliga är pojkar, är involverade i under sin gymnasietid i ämnet svenska. Fokus i studien ligger på de litteratursamtal som pojkarna genomför gruppvis och syftet med studien är att beskriva vad som händer när pojkarna samtalar om fyra av de romaner de möter i sin svenskundervisning. Intresset riktas dels mot de läsningar och den reception pojkarna ger uttryck för i litteratursamtalen, dels mot de identitetsskapande processer som sätts i spel när pojkarna interagerar med varandra om de lästa texterna. Det empiriska materialet består av 11 videofilmade gruppsamtal och i avhandlingen kombineras ett samtalsanalytiskt perspektiv med ett receptionsteoretiskt perspektiv. Studien visar att gemenskapande är ett centralt drag i pojkarnas litteratursamtal och detta påverkar vilken reception och vilka läsningar som kommer till tals i samtalen. Pojkarna är angelägna om att komma överens och de röster som hotar att splittra den gemenskap pojkarna konstruerar i samtalen motarbetas på olika sätt. Litteratursamtalen är inte enbart arenor genom vilka pojkarna konstruerar sig som läsare utan litteratursamtalen beskrivs också som ett forum där olika identitetsskapande handlingar äger rum. I samtalen relevantgör pojkarna sin maskulinitet, sin arbetarklasstillhörighet och sin geografiska hemvist. Som läsare är pojkarna bundna till vad som står och inte står i de texter de har läst, men det går att skönja en viss utveckling i deras läsningar mot en mer komplex hållning, sådana de kommer till uttryck i samtalen. Pojkarna genomför också samtalen och den gemenskap som konstrueras bygger på att man har läst den roman som behandlas i gruppsamtalet. Pojkarna tar på så sätt också ansvar för sitt eget lärande. Många av de processer pojkarna är involverade i under litteratursamtalen kan beskrivas som självreproduktionsprocesser, men de olika brytpunkter som identifieras i studien vittnar om att det även existerar öppningar för samtalen att ta andra riktningar.

Abstract in English

In this dissertation literature discussions which include students of Vehicle Engineering at a Swedish upper secondary school will be discussed. The students are all boys. The study is focused on these boys small-group literature discussions, and the aim of the study is to describe what happens when they discuss four of the novels that form an integral part in the context of their Swedish studies. Principal fields of interest are the readings and the reception that the boys give utterance to in the literature discussions, as well as the identity-constructing processes which set in when they interact in the light of what they have read. The empirical material consists of eleven video recorded small-group discussions, and a conversational analytic perspective is combined with a reception theory perspective in the dissertation. The study shows that a sense of community is vital to the core of the boys literature discussions, and this has an influence on the reception and the readings that come up in the discussions. The boys are anxious to come to an agreement and voices which threaten to shatter the sense of community that has been constructed in the discussions are opposed in different ways. The literature discussions are not only arenas where the boys construct themselves as readers but are also considered as a forum where various identity-constructing practices take place. As readers these boys are bound to what can be read, and what cannot be read, in literary texts, but it is possible to see a certain development in their readings towards a more complex attitude, such as they find expression in the discussions. The boys also carry out the literature discussions, and the constructed sense of community is based on the reading of the novel to be discussed in a small-group discussion. Thus the boys take on the responsibility for their own learning as well. Many of the processes in which the boys are involved during the literature discussions could be described as processes of social reproduction, but various dividing lines which could be identified in the study also show that there are openings for other directions of the discussions.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev