Learnables in action. The embodied achievement of opportunities for teaching and learning in Swedish as a second language classrooms
Ali Reza Majlesis avhandling är en empirisk, kvalitativ studie om uppkomsten av så kallade ”learnables” i svenska som andraspråksutbildning.
Svenskt abstrakt:
Denna avhandling är en empirisk, kvalitativ studie om uppkomsten av s.k. ”learnables” i svenska som andraspråksutbildning. Studien antar ett dialogiskt och praxeologiskt perspektiv, och analysen baseras på videoinspelade lärare-elev-interaktiviteter i klassrummet.
”Learnables” utgörs av språkliga objekt eller konstruktioner, som hanteras som obekanta av elever, eller som problematiseras av elever eller lärare, och därför orienteras emot som objekt som kan förklaras, korrigeras eller förbättras. ”Learnables” kan uppstå i planerade eller mindre planerade klarssrumsaktiviteter, antingen i förbigående, samtidigt som huvudaktiviteten fortsätter utan avbrott, eller i sidosekvenser.
I dessa aktiviteter använder lärare och elever inte bara talspråk, utan även andra kroppsliga resurser (t ex pekningar) eller tillgängliga artefakter (t ex papper) för att fokusera på språkliga ”learnables”. Lärare och elever använder dessa medel för att uppnå och bibehålla intersubjektivitet, samt för att bidra med ”learnables” till interaktiviteterna. Genom konkreta kroppsliga metoder blir abstrakta, språkliga ”learnables” objektifierade och kunskapen om dem organiseras i och genom deltagarnas koordinerade handlingar.
Sidan publicerades 2014-03-24 17:22 av
Sidan uppdaterades 2017-10-25 16:00 av