Dela:

Ledarskap, makt och känsla. En narrativ studie av unga ledare

Fakta
Disputation

2011-09-30

Titel (sv)

Ledarskap, makt och känsla. En narrativ studie av unga ledare

Titel (eng)

Leadership, Power and Emotion. A Narrative Study of Young Leaders

Författare

Cecilia Åkerblom

Handledare

Anna Wahl, Charlotte Holgersson

Opponent

Professor Ulla Eriksson

Institution

Institutionen för Industriell ekonomi och organisation

Lärosäte

KTH – Kungl Tekniska högskolan

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Cecilia Åkerblom

Abstract in English:

The aim of this thesis is to analyze how leadership is constructed as a narrative to explain what happens in organizations. Research on young co-workers in organizations has shown how young people are socialized into managerial and organizational cultures. At the same time these cultures and practices are changing. In addition, the younger generation is often expected to express new values or ideals in management. This thesis is developed from a social constructionist view on organization. The main research question is: How do young leaders construct leadership narratives in terms of their personal experience within organizations? The empirical material consists of interviews with 22 young leaders, 11 women and 11 men between 19 and 35 years old, encompassing 19 different organizations. Three of the young leaders were interviewed over a time period between one and two years. The remaining 19 were interviewed once.Leadership is constructed as the power to influence events and decisions in the organization and the responsibility for the outcome. Leadership is also constructed as an interpersonal power relationship. Leadership is analyzed as both construction and ordering of power and responsibility in interpersonal interactions. The analysis shows how the professional identity as a leader is constructed through a process of creative imitation. Emotions play an important role in the performance of the professional identity. Emotional experiences such as fear or vulnerability are often excluded or repressed in order to maintain competent professional appearances. Managers are expected to handle emotionally difficult situations. Prevailing responses to ignore the situation or not to see at all vs. to acknowledge, act and react are discussed. The latter category of responses is further analyzed as: to heal and to transform, to set boundaries and to react under stress. Fear or anxiety in these situations may activate survival strategies in interpersonal interactions. The underlying implication of the construction of leadership as an asymmetrical power relation may be that manipulation and codependency are plausible outcomes.

Sidan publicerades 2011-09-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 14:44 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolporten nr 3/2023 ute nu!

Skolporten nr 3/2023 ute nu!

TEMA: Så kan skola, polis och socialtjänst arbeta tillsammans för att förhindra skoldåd. INTERVJU: Forskaren Michael Tengberg om hur återkoppling, observation och gruppreflektion kan öka kvaliteten på undervisningen.

Läs mer och prenumerera här!
5 mest lästa på FoU
Så skapar alla nya trender kaos i skolan

Det räcker nu. Allt fler börjar tröttna på nya oprövade ­pedagogiska trender. ”Skolverket måste sluta ge pengar åt ovetenskapliga trendkoncept,” säger Anita Norlund, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås.

Skolstängningar dålig metod mot segregation visar simulering

På senare år har kommuner ibland stängt skolor dominerade av elever med invandrarbakgrund för att motverka segregation. Men nya datasimuleringar som gjorts av forskare vid Linköpings universitet visar att metoden sällan kommer att leda till önskat resultat.

Forskarintervju: Alla barn har behov av kontinuitet och trygghet

En skolövergång är en relationsskapande process som kräver samarbete mellan överlämnande och mottagande lärare. Samarbetet leder till att det skapas bättre förutsättningar för att eleven ska kunna landa i sitt nya sammanhang. Therese Welén visar i sin doktorsavhandling att förutsättningarna kan se väldigt olika ut, och att barn som har särskilda behov riskerar att hamna i kläm.

Ny rapport: Positiv satsning i Trollhättan att flytta elever för minskad skolsegregation

Idag presenterades en forskningsrapport kring hur elever, lärare och rektorer upplevt sammanslagningarna av skolor i Trollhättan. Forskare vid Högskolan Väst har sedan stängningen av två skolor i ett segregerat område hösten 2021 följt förändringen. Det sammantagna resultatet visar en övervägande positiv bild.

Linnea Lindquist: ”Stök beror ofta på språkbrister”

På Hammarkullsskolan var läsningen viktig för att vända den negativa utvecklingen. "För att utveckla ett rikt språk behöver du parallellt jobba med att lära dig läsa, skriva och även tala svenska", säger Linnea Lindquist, biträdande rektor och skoldebattör, som nu är aktuell med en ny bok.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser