Dela:

Ledarskap, makt och känsla. En narrativ studie av unga ledare

Fakta
Disputation

2011-09-30

Titel (sv)

Ledarskap, makt och känsla. En narrativ studie av unga ledare

Titel (eng)

Leadership, Power and Emotion. A Narrative Study of Young Leaders

Författare

Cecilia Åkerblom

Handledare

Anna Wahl, Charlotte Holgersson

Opponent

Professor Ulla Eriksson

Institution

Institutionen för Industriell ekonomi och organisation

Lärosäte

KTH – Kungl Tekniska högskolan

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Cecilia Åkerblom

Abstract in English:

The aim of this thesis is to analyze how leadership is constructed as a narrative to explain what happens in organizations. Research on young co-workers in organizations has shown how young people are socialized into managerial and organizational cultures. At the same time these cultures and practices are changing. In addition, the younger generation is often expected to express new values or ideals in management. This thesis is developed from a social constructionist view on organization. The main research question is: How do young leaders construct leadership narratives in terms of their personal experience within organizations? The empirical material consists of interviews with 22 young leaders, 11 women and 11 men between 19 and 35 years old, encompassing 19 different organizations. Three of the young leaders were interviewed over a time period between one and two years. The remaining 19 were interviewed once.Leadership is constructed as the power to influence events and decisions in the organization and the responsibility for the outcome. Leadership is also constructed as an interpersonal power relationship. Leadership is analyzed as both construction and ordering of power and responsibility in interpersonal interactions. The analysis shows how the professional identity as a leader is constructed through a process of creative imitation. Emotions play an important role in the performance of the professional identity. Emotional experiences such as fear or vulnerability are often excluded or repressed in order to maintain competent professional appearances. Managers are expected to handle emotionally difficult situations. Prevailing responses to ignore the situation or not to see at all vs. to acknowledge, act and react are discussed. The latter category of responses is further analyzed as: to heal and to transform, to set boundaries and to react under stress. Fear or anxiety in these situations may activate survival strategies in interpersonal interactions. The underlying implication of the construction of leadership as an asymmetrical power relation may be that manipulation and codependency are plausible outcomes.

Sidan publicerades 2011-09-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 14:44 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Mattelekar riskerar att ge ytliga kunskaper

Blivande lärare behöver träna mer på att urskilja barns kunskaper i matematik. När barn i förskolan och elever i mellanstadiet leker eller pratar om matematik är risken stor att de bara lär sig ytligt, menar Christina Svensson, forskare vid Malmö universitet.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Lärarledd skolutveckling för ett bättre lärande

Bygg en organisation där lärarna själva har huvudansvaret för undervisningsutvecklingen. En utveckling som ska bygga på vetenskap. Det säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling” som väckte stort gensvar när de föreläste för skolledare på SETT-mässan i Kista.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Så gjorde vi: fågelholksbyggena gjorde barnen till snickare

För att utmana 6-åringarna i bygg och konstruktion introducerade pedagogerna idén om att snickra egna fågelholkar.