Dela:

Ledarskap, makt och känsla. En narrativ studie av unga ledare

Fakta
Disputation

2011-09-30

Titel (sv)

Ledarskap, makt och känsla. En narrativ studie av unga ledare

Titel (eng)

Leadership, Power and Emotion. A Narrative Study of Young Leaders

Författare

Cecilia Åkerblom

Handledare

Anna Wahl, Charlotte Holgersson

Opponent

Professor Ulla Eriksson

Institution

Institutionen för Industriell ekonomi och organisation

Lärosäte

KTH – Kungl Tekniska högskolan

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Cecilia Åkerblom

Abstract in English:

The aim of this thesis is to analyze how leadership is constructed as a narrative to explain what happens in organizations. Research on young co-workers in organizations has shown how young people are socialized into managerial and organizational cultures. At the same time these cultures and practices are changing. In addition, the younger generation is often expected to express new values or ideals in management. This thesis is developed from a social constructionist view on organization. The main research question is: How do young leaders construct leadership narratives in terms of their personal experience within organizations? The empirical material consists of interviews with 22 young leaders, 11 women and 11 men between 19 and 35 years old, encompassing 19 different organizations. Three of the young leaders were interviewed over a time period between one and two years. The remaining 19 were interviewed once.Leadership is constructed as the power to influence events and decisions in the organization and the responsibility for the outcome. Leadership is also constructed as an interpersonal power relationship. Leadership is analyzed as both construction and ordering of power and responsibility in interpersonal interactions. The analysis shows how the professional identity as a leader is constructed through a process of creative imitation. Emotions play an important role in the performance of the professional identity. Emotional experiences such as fear or vulnerability are often excluded or repressed in order to maintain competent professional appearances. Managers are expected to handle emotionally difficult situations. Prevailing responses to ignore the situation or not to see at all vs. to acknowledge, act and react are discussed. The latter category of responses is further analyzed as: to heal and to transform, to set boundaries and to react under stress. Fear or anxiety in these situations may activate survival strategies in interpersonal interactions. The underlying implication of the construction of leadership as an asymmetrical power relation may be that manipulation and codependency are plausible outcomes.

Sidan publicerades 2011-09-16 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-26 14:44 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Att lära genom att skriva

I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Students with disabilities fare better when integrated into gen-ed classrooms

“We cannot, as a society, afford to continue to support policies and practices that result in academic failure, limited post-secondary options and continued separation and marginalization based on disabilities.”

Känslorna är starka när elever svarar om Förintelsen

Andra världskriget och Förintelsen väcker stort intresse inom såväl historieämnet som inom kulturen. Svenskar kan mycket om det, ändå är frågan i skolans nationella prov om orsaker till Förintelsen en som många elever misslyckas med, visar en ny studie. Resultatet ställer frågan ”Vad kan vi lära av historien?” på sin spets.

Myten om pojkars antipluggkultur

Fredrik Zimmerman forskar om varför betygsgapet ökar mellan flickor och pojkar. Varför görs så få insatser för att hjälpa pojkar? En förklaring finns i myten om pojkars antipluggkultur, menar han. (webb-radio)

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer