Hoppa till sidinnehåll
Ledarskap

Ledarskap och professionellt lärande i geografiskt perifera grundskolor: en etnografisk studie av relationen mellan praktiker samt deras arrangemang

Publicerad:2023-08-30
Uppdaterad:2023-12-20

Sandra Lund har i sin avhandling utforskat ledarskaps- och professionella lärandepraktiker i glesbygd.

Författare

Sandra Lund

Handledare

Docent Jimmy Jaldemark, Mittuniversitetet Maria Styf, Mittuniversitetet

Opponent

Professor Elisabet Öhrn, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Mittuniversitetet

Disputationsdag

2023-09-01

Titel (se)

Ledarskap och professionellt lärande i geografiskt perifera grundskolor: en etnografisk studie av relationen mellan praktiker samt deras arrangemang

Institution

Institutionen för utbildningsvetenskap

Abstract in English

Leadership and professional learning are extra important in geographic peripheral schools because there is a spatial inequality according to education development. In addition, the Swedish law tells that teaching should be based on a scientific foundation and proven experience. In the absence of scientific studies on teaching in small geographic peripheral schools, structures are needed to strengthen proven experience through professional learning. The focus is the relationship between leadership practices and teachers’ professional learning practices in small geographically peripheral primary schools. The study uses the theory of practice architecture to analyse the data from an ethnographic study in three village schools. The findings show that professional learning practices in village Schools occur through spontaneous conversations, while in the district, meetings need to be planned due to geographical spread. The relationship between practices is mutually dependent. Leadership practices have been distinguished from predetermined leadership positions. Leadership could be understood as project protector or as organisers. Practices of community development have been identified in ecologies of practices.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026