”Liksom ett annat uppdrag”. Iscensättning av social rättvisa i musikundervisningens retorik och praktik

Musikläraryrket behöver utvecklas när det gäller lärares kompetens att omsätta värdegrund, läroplaner och kursplaner i praktisk handling. Det visar Anna-Karin Kuuse i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-01-18

Titel (sv)

”Liksom ett annat uppdrag”: iscensättning av social rättvisa i musikundervisningens retorik och praktik

Titel (eng)

“Sort of another task” : rhetorical and practical performances of social justice in music education

Författare

Anna-Karin Kuuse

Handledare

Professor Monica Lindgren, Göteborgs universitet Docent Eva Skåreus, Umeå universitet

Opponent

Professor Eva Saether, Lunds universitet

Institution

Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Lärosäte

Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Anna-Karin Kuuse

Abstract in English:

The aim of this thesis is to identify, describe, and problematize constructions of social justice in Swedish music education. The thesis has an ethnographic design, and presents four empirical studies. The studies, in the shape of four scientific articles, emblematise musical practices in community schools of music and art, as well as in elementary schools. The conceptual framework of the concept of social justice precipitates a focus on the prime object of study, El Sistema. Music education as organised by El Sistema explicitly communicates social aims, and the programme operates in both Swedish community schools of music and art, and in elementary schools. All together, the empirical data consist of marketing material (films and written documents), observational field-notes and sound recordings from one semester’s fieldwork in a children’s music educational group (ages 7-9), as well as sound-recorded focus group interviews with music teachers from both community schools of music and art and elementary schools. Article I shows how different conceptions of music, children, emotions, and social transformation are constructed to legitimate El Sistema in the Swedish community schools of music and art. Here, the objects of study are films and written texts published on El Sistema’s Swedish website. Article II elaborates how musical agency is performed by participating children in relation to conceptions of music education and social justice constructed in the educational practice. Articles III and IV elaborate teachers’ negotiations and constructions of teacher roles and the educational task in relation to conceptions of social justice. Within a comprehensive social constructionist perspective, participants’ opportunities for action and negotiation, in practice, are perceived as determined by societal, institutional and local preconditions, and by overarching and established conceptions that are typical for certain eras. With this theoretical point of departure, both local and societal conceptions of the musical subject, its objectives, means, and aims, as well as conceptions about accessibility, equality, democracy and social justice, are constantly negotiated. Thus, apparently natural and established ideas can be problematized. Based on all studies’ results, relations between established conceptions, structural preconditions, and social relations are scrutinised from the way they influence performances of the music educational practice. The final discussion encompasses consequences for teachers’ ability to reflect, as well as children’s and young peoples’ meaning making through musical actions. The thesis’ critical perspective aims at evoking new questions, and generating new knowledge concerning the preconditions and the content of institutionally financed music education.

Sidan publicerades 2019-01-14 10:49 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-03-20 13:18 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

“Varje lärare kan inte pussla ihop sin egen verktygslåda”

Nu ska all undervisning på gymnasieskolan, vuxenutbildningen och universiteten ske på distans – en enorm omställning för Sveriges lärare. Vad ska de tänka på när lärmiljön blir digital? Skolporten har frågat forskaren Anna Åkerfeldt.

Organisera och undervisa på distans

Just nu får många elever undervisning på distans för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här hittar du som leder och organiserar skolan stöd för hur du kan organisera för undervisning på distans. Du som undervisar får stöd kring digitala arbetssätt och verktyg.

Specialpedagogik – verktyg och stöd

Här samlas länkar till olika aktörer som kan underlätta för lärande på distans och i kontakten med eleverna. Sidan uppdateras löpande.

Skola hemma

Sidan upprätthålls av RISE i samverkan med Skolverket, SKR, Swedish Edtech Industry och UR.

Tips, råd och stöd för dig som ska arbeta med skola överallt

Att under en längre tid undervisa elever som inte är på plats i klassrummet kan kännas ovant för många. Här kommer några tips som kan underlätta förberedelserna.