Longing to belong. Deaf and hard of hearing young adults’ social interaction, social relationships, and identity

Sylvia Olsson har undersökt levnadsförhållanden och livserfarenheter för unga män och kvinnor som är döva eller har en hörselnedsättning.

Fakta
Disputation

2021-09-24

Titel (eng)

Longing to belong: deaf and hard of hearing young adults’ social interaction, social relationships, and identity

Författare

Sylvia Olsson

Handledare

Docent Munir Dag, Mälardalens högskola Professor Christian Kullberg, Mälardalens högskola

Opponent

Professor Carin Roos, Karlstad universitet

Lärosäte

Mälardalens högskola

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Sylvia Olsson

Svenskt abstrakt:

I denna avhandling ges en inblick i hur det är att ha så pass nedsatt hörsel att du är beroende av att kunna läsa på läppar och använda hörapparat för att kunna kommunicera med andra. De unga vuxna med en hörselnedsättning som ingår i avhandlingen kan förmedla ett mycket centralt inifrånperspektiv som kan ha betydelse för en förändring av interventioner och bemötande i skolliv, arbetsliv och även på fritiden. Det övergripande syftet med avhandlingen är att studera levnadsförhållanden och livserfarenheter för unga män och kvinnor som är döva eller har en hörselnedsättning (DHH). Trots den ökade andelen personer med hörselnedsättning verkar det fortfarande finnas utmaningar inför inkluderande miljöer för personer med hörselnedsättning. Denna avhandling hoppas kunna sprida lite ljus över de erfarenheter som personer med en hörselnedsättning har och även att förklara sambandet mellan hörselnedsättning, social inkludering och social exkludering. Avhandlingen är baserad på fyra olika delstudier. I studie I och IV användes en enkätstudie med material inhämtat från Liv och hälsa ung. I studie I användes Liv och hälsa ung 2011 och i studie IV användes Liv och hälsa ung 2017. Alla elever i skolår 7 och 9 vid alla grundskolor och i år 2 på alla gymnasieskolor i Örebro län erbjuds vart tredje år att delta i undersökningen. Genom undersökningen Liv & hälsa ung fundersöks ungdomars livsvillkor, levnadsvanor och hälsa. Resultaten av studie I visade att personer med (DHH) upplevde lägre grad av välbefinnande än de som inte hade någon funktionsnedsättning. Resultaten visade även på att de som gick i specialskola upplevde att de hade fler vänner och var mer socialt inkluderade än de som gick i integrerad skola. Resultaten i studie IV visade på att eleverna med en hörselnedsättning mådde sämre gällande välbefinnande, somatiska besvär och mental hälsa. Allra sämst mådde de som hade en hörselnedsättning och ytterligare någon funktionsnedsättning. De som mådde bäst var de utan någon funktionsnedsättning och även var kille. I studie II och III genomfördes intervjuer med 16 stycken personer med hörselnedsättning i varierande grad. Dessa 16 stycken personer använde alla hörapparat och läppläsning som hjälp för att kunna kommunicera. De var mellan 24 till 31 år gamla och det var 10 män och sex stycken kvinnor. Resultatet av den analysen i studie II visade på att de längtade efter att bli inkluderade, att bli accepterade, skapa en inkluderande social miljö, hitta vänner och partners och att kommunicera på effektivt sätt så att de kunde förstås. Med andra ord önskade de att känna en tillhörighet, en grupptillhörighet. Det största hindret som framkom i denna studie var svårigheten att kommunicera med andra hörande. Den svårigheten ledde till att de hellre umgicks med andra som hade en form av hörselnedsättning och kunde teckenspråk. Det framkom också i studie III hur viktigt teknologin är för sociala interaktioner och sociala relationer. Teknologin har hjälpt till att reducera flera barriärer när det gäller att kommunicera med andra. Både vad som gäller Assistant Technology (AT) och Information and Communication Technology (ICT) är viktiga redskap för att kunna upprätthålla sociala aktiviteter med vänner och partner och att skapa inkluderande arenor.

Sidan publicerades 2021-09-09 09:56 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-12-16 15:58 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Bristande information på skolmarknaden för elever i behov av särskilt stöd

Skolmarknaden lyckas inte erbjuda relevant och tillräcklig information för att underlätta skolvalet för elever i behov av särskilt stöd. Det visar Jude Tah som undersökt skolmarknaden i relation till elever i behov av särskilt stöd.

Digitala resurser stärker elevers textskapande

Digitala resurser har stor betydelse för elevers textskapande, särskilt för elever med svenska som andraspråk. Helene Dahlströms forskning belyser också att många mellanstadieelever har väldigt liten digital tillgång i hemmet.

Lärlingsläraren – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning

Annica Lagströms avhandling "Lärlingsläraren - en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning" tar upp vad lärlingslärarens uppdrag blir när en stor del av utbildningen arbetsplatsförläggs och hur uppdraget formar lärlingsläraren?

Viktigt – men inget för mig

Syftet med Magnus Oskarssons avhandling "Viktigt - men inget för mig" är att beskriva elevers intresse för naturvetenskap och jämföra det med skolans NO-undervisning och med vad kursplanerna beskriver.

Social and cognitive biases in large group decision settings

Det övergripande syftet med Emma Bäcks avhandling "Social and cognitive biases in large group decision settings" är att bidra till förståelse kring hur individer reagerar när beslut fattas i stora grupper.

Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education

Centrala teman i Kristian Koerselmans avhandling "Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education" är parallellskolesystem, linjedelning och segregering i högstadier och gymnasier.

”Ja bare skrivar som e låter”: En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms

I Anna Greggas Bäckströms avhandling ""Ja bare skrivar som e låter": En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms" studeras en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker medfokus på sms såväl på standardsvenska som på dialekt.

Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

Målet med Helena Perssons avhandling "Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9" är att öka kunskaperna om ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning.

Students’ experiences and perceptions of good teaching practice

Kyriaki Doumas avhandling "Students' experiences and perceptions of good teaching practice" handlar om elevers erfarenheter och uppfattningar av god undervisningspraktik i litteratur och fysik under ett läsår på gymnasiet i Grekland.

Resa i röstens landskap. En narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare.

Syftet med Christin Furus avhandling "Resa i röstens landskap. En narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare." är att utforska och belysa vad det innebär att bli professionell röstanvändare i läraryrket.

Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan.

I avhandlingen "Den förhandlade makten. Kulturella värdekonflikter i den svenska skolan." studerar Fredrik Sjögren hur lärare, elever och föräldrar förhandlar om definitioner.

Clearing for Action: Leadership as a Relational Phenomenon

Syftet med Lucia Crevanis avhandling "Clearing for Action: Leadership as a Relational Phenomenon" är att öka förståelsen för ledarskap som ett socialt fenomen.

Idén om medarbetarskap: En studie av en idés resa in i och genom två organisationer

Syftet med Karin Kilhammars avhandling "Idén om medarbetarskap: En studie av en idés resa in i och genom två organisationer" är att öka kunskapen kring idén om medarbetarskap och hur den tar sig uttryck i organisationers praktik.

ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities

Helene Lidström har i sin avhandling "ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities" undersökt om barn och ungdomar med rörelsehinder är delaktiga i datoraktiviteter i skolan och på fritiden i samma omfattning som barn i allmänhet.

Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår

Syftet med Ulrika Magnussons avhandling "Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår" är att beskriva och jämföra skriftspråksutvecklingen hos en­ och flerspråkiga elever i de övre tonåren.

Doing research in primary school: information activities in project-based learning

Syftet med Anna Lundhs avhandling "Doing research in primary school: information activities in project-based learning" är att beskriva och illustrera hur informationskompetenser tar form, och de möjligheter till lärande som barn möter, i informationsaktiviteter under de första skolåren i början av 2000-talet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolporten nr 3/2023 ute nu!

Skolporten nr 3/2023 ute nu!

TEMA: Så kan skola, polis och socialtjänst arbeta tillsammans för att förhindra skoldåd. INTERVJU: Forskaren Michael Tengberg om hur återkoppling, observation och gruppreflektion kan öka kvaliteten på undervisningen.

Läs mer och prenumerera här!
5 mest lästa på FoU
Ny rapport: Positiv satsning i Trollhättan att flytta elever för minskad skolsegregation

Idag presenterades en forskningsrapport kring hur elever, lärare och rektorer upplevt sammanslagningarna av skolor i Trollhättan. Forskare vid Högskolan Väst har sedan stängningen av två skolor i ett segregerat område hösten 2021 följt förändringen. Det sammantagna resultatet visar en övervägande positiv bild.

Skolstängningar dålig metod mot segregation visar simulering

På senare år har kommuner ibland stängt skolor dominerade av elever med invandrarbakgrund för att motverka segregation. Men nya datasimuleringar som gjorts av forskare vid Linköpings universitet visar att metoden sällan kommer att leda till önskat resultat.

Linnea Lindquist: ”Stök beror ofta på språkbrister”

På Hammarkullsskolan var läsningen viktig för att vända den negativa utvecklingen. "För att utveckla ett rikt språk behöver du parallellt jobba med att lära dig läsa, skriva och även tala svenska", säger Linnea Lindquist, biträdande rektor och skoldebattör, som nu är aktuell med en ny bok.

Pedagogiskt arbete – ny bok om lärarnas eget forskarutbildningsämne

Pedagogiskt arbete är ett relativt ungt ämne och forskningsområde som vuxit fram de senaste två decennierna. Det är lärarnas ”eget” forskarutbildningsämne för att kunna utveckla kunskaperna inom läraryrket. Ett tjugotal forskare släpper nu en lärobok: Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. Huvudsyftet med boken är att ytterligare forma och utveckla ämnet, med fokus på förskola, förskoleklass och fritidshem.

Så skapar alla nya trender kaos i skolan

Det räcker nu. Allt fler börjar tröttna på nya oprövade ­pedagogiska trender. ”Skolverket måste sluta ge pengar åt ovetenskapliga trendkoncept,” säger Anita Norlund, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser