Hoppa till sidinnehåll

Mångsynthet och mångfald – Om lärarstudenters förståelse av och undervisning för hållbar utveckling

Publicerad:2007-04-26
Uppdaterad:2012-05-02

För många lärare är hållbar utveckling ganska luddigt, säger Gunnar Jonsson, vilket kanske inte är så konstigt eftersom styrdokument har fokuserat mer på metoder än innehåll. Men om vi ska lyckas rusta eleverna för en föränderlig framtid måste innehållet sättas i fokus, menar Gunnar, som för egen del anser att det handlar om att lära eleverna mångsynthet och perspektivväxlingar.

Författare

Gunnar Jonsson

Handledare

Professor Mikael Alexandersson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Lennart Svensson, Lunds universitet

Disputerat vid

LTU – Luleå Tekniska universitet

Disputationsdag

2007-04-27

Titel (se)

Mångsynthet och mångfald – Om lärarstudenters förståelse av och undervisning för hållbar utveckling

Institution

Institutionen för utbildningsvetenskap

Mångsynthet och mångfald – Om lärarstudenters förståelse av och undervisning för hållbar utveckling

Denna avhandling fokuserar komplex förståelse för hållbar utveckling: Vad det är och hur det kan beskrivas bland lärarstudenter samt vad som påverkar den komplexitet som blir möjlig att urskilja för elever som blir undervisade av lärarstudenter. Tre olika delstudier som bygger på varandra besvarar forskningsfrågorna.

I en enkätstudie gavs 195 studenter i uppgift att skriftligt reflektera över frågan: Vad är det som skall vara hållbart? En kvantitativ innehållsanalys resulterade i åtta olika beskrivningsområden till vilka det manifesta innehållet i reflektionerna kunde föras. Dessa beskrivningsområden var; naturen, naturresurser, miljöproblem, samhälle, kommande generationer, etik och ekonomi. Det framkom även att en majoritet av lärarstudenterna reflekterade till två eller flera av dessa områden.

I en intervjustudie intervjuades åtta lärarstudenter om hållbar utveckling. En fenomenografisk forskningsansats användes för att beskriva de kvalitativt skilda sätt som lärarstudenter förhöll sig till hållbar utveckling. Analysen visade att det fanns två kvalitativt skilda förhållningssätt: A, som ett normativt handlingsorienterat förhållningssätt och B, som ett normativt innehållsrelaterat förhållningssätt. Utifrån lärarstudenternas sätt att tala om kunskapsinnehållet kunde deras förståelse också beskrivas i termer av vertikal (stort ämnesdjup) eller horisontell (förmåga att se samband mellan olika ämnesområden).

I en videodokumentationsstudie gavs fem studenter i uppgift att undervisa om ett komplext fenomen med relevans för hållbar utveckling, nämligen världens vattenförsörjning. Syftet var att beskriva hur deras förståelse iscensattes i en undervisningssituation samt vad som påverkade den komplexitet som blev möjlig för de undervisade eleverna att urskilja. Med hjälp av både fenomenografi samt av intentionell analys analyserades empirin. Resultatet visade att deras helhetsförståelse, deras syn på kunskapsbildning och deras intentioner i undervisningen påverkade den komplexitet som kom till uttryck i klassrummen. En segregativ helhetsuppfattning iscensattes i ett linjärt konstruerat lärandeobjekt och en integrativ helhetsuppfattning realiserades i ett integrerat lärandeobjekt. Vissa intentioner såsom exempelvis den att anpassa kunskapsinnehållet till eleverna eller den att eleverna skulle föras in i diskursen begränsade i vissa fall elevernas möjlighet till lärande. Andra intentioner såsom den att åstadkomma perspektivväxlingar och variation i undervisningen gjorde att komplexiteten framstod som tydlig för eleverna. I diskussionen argumenteras för att undervisning för hållbar utveckling bör sträva efter att erbjuda eleverna att utveckla mångsynthet.

Abstract in English

This thesis focuses on complex understanding of sustainable development: what itis, how it can be understood by student teachers, and what affects the complexitythat is discernible among pupils taught by student teachers. Three differentsubstudies based on one another, give answers to the research questions.

In a survey study, 195 students were given the task of answering on a questionnairethe question: What is to be sustained? A quantitative content analysis resultedin eight different thematic areas covering the student teachers associations. Theseareas were nature, natural resources, environmental problems, society, future generations,actions, ethics and economy.

In an interview study the students were interviewed about sustainable development.A phenomenographic analysis method was used to describe differences inthe student teachers attitudes. The analysis led to the conclusion that there weretwo qualitatively different attitudes to sustainable development among the eightstudent teachers whose interview answers were analysed: A, as an action-orientednormative attitude and B, as a content-oriented normative attitude.

In a video documentation study, five student teachers were given the task ofteaching about a complex issue relevant to sustainable development, namely theworld s water supply. The aim was to describe their understanding, how it manifesteditself in a teaching situation, and what affected the complexity that was possiblefor the pupils taught to discern. With the aid of intentional analysis it waspossible to describe connections among the complexity of the staged learning object,how they conceived of the whole of the water supply problems and their projectof becoming good teachers. The result shows that the four students that expresseda segregative holistic conception staged a linearly constructed learning object. Thestudent that expressed an integrative holistic view realized an integrated learning object.

In the discussion implications of the result are discussed in terms of consequencesfor teaching and learning in schools. What all this boils down to is thusthat an approach full of nuances is advocated.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev