Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion

Publicerad:2018-09-11
Uppdaterad:2018-10-23

Hur är miljöer och aktiviteter i förskolan organiserade för att möjliggöra utforskande
av matematik? Det är en av frågorna som Gabriella Gejard utforskar i sin avhandling.

Författare

Gabriella Gejard

Handledare

Docent Helen Melander, Uppsala universitet Docent Marie Karlsson, Uppsala universitet

Opponent

Professor Camilla Björklund, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2018-10-05

Titel (se)

Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudie

Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion

I avhandlingen ”Matematiserande i förskolan: Geometri multimodal interaktion” studeras matematik i förskolan som matematiserande, det vill säga som något barn och pedagoger åstadkommer tillsammans i interaktion i vardagen. I dag finns en läroplan som tydligt föreskriver att svenska barn ska ges möjlighet att utveckla sitt matematiska kunnande redan i förskolan. Betydelsen av att barn får möta matematik redan i förskolan poängteras även i tidigare forskning som visar att barn utvecklar betydande matematiska kunskaper i tidiga år. Med utgångspunkt i ett perspektiv på matematiserande som diskurs har ett etnografiskt fältarbete dokumenterat matematiserande i vardagsaktiviteter på två förskolor. Materialet som består av fältanteckningar och videoinspelningar har konstruerats och analyserats utifrån ett etnometodologiskt och samtalsanalytiskt perspektiv med samtalsanalytiska metoder. Analyserna har fokuserat på hur deltagarna använder de semiotiska resurserna tal, kropp och materiell omgivning för att förstå och göra gällande matematikinnehåll, med särskilt fokus på geometri, inom ramen för olika aktiviteter. Avhandlingen bidrar med kunskap om hur barn och pedagoger i interaktion med varandra använder många olika semiotiska resurser samtidigt för att förstå och göra gällande en geometrisk diskurs. Resultaten understryker vikten av att särskilt ta hänsyn till inramningen av olika aktiviteter samt kroppsliga handlingar för att förstå hur förskolebarn visar fram kunnande om matematik.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026