Mathematics classroom talk in a migrating world – synthesizing epistemological dimensions

Hur navigerar elever som går i ett klassrum där nutida migrationskomplexitet finns representerad, de språkliga gap som uppstår när de talar om matematik? Det är en av frågorna som Ulrika Ryan undersöker i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2019-12-06

Titel (eng)

Mathematics classroom talk in a migrating world – synthesizing epistemological dimensions

Författare

Ulrika Ryan

Handledare

Associate professor Annica Andersson, Malmö universitet Anna Chronaki, Malmö universitet Professor David Wagner, University of New Brunswick

Opponent

Professor Susanne Prediger, TU Dortmund University

Lärosäte

Malmö universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)

Abstract in English:

This thesis is an expedition into and beyond students’ mathematics talk in classrooms framed by migration as a matter of dichotomization between named languages and (in)formal aspects of one fixed mathematics. It is an attempt to make sense of how students grapple with and move about the divides that those dichotomizations shapes. I ask; How do students in a Grade 5 classroom framed by migration navigate language and epistemological divides when talking about mathematics? and What theoretical conceptualization of epistemological dimensions of language diversity can be used to frame the students’ navigation of the divides? ‘Navigation’ and ‘navigate’ are the metaphors I use for finding one’s way in spaces that do not have established paths to follow. In this thesis epistemological divides articulate difference when individuals and/or cultures take and treat something as mathematical knowledge. They emerge when people do and talk about mathematics. My focus is not primarily on how students learn mathematics through their navigation, but rather on how the students inhabit the learn-ing space together—how they relate to each other—as they navigate.To grapple with the research questions above, to learn about multiple relational aspects of how students navigate language and epistemological divides when they talk about school mathematics, I have used a flexible research design in a multilingual, yet ‘Swedish-only’ Grade 5 (students aged 11) classroom in the south of Sweden. Theoretically I bring together a) linguistic inferentialism as an alternative to the representation paradigm, b) social interaction and ecological approaches on knowledge to frame the relationship between language and c) mathematics in students’ talk in a classroom with a complex diversity of languages and socio-economic backgrounds. Results show that when students in the Grade 5 class navigated language and epistemological divides they demonstrated solidarity and sometimes perform aggressive actions towards each other in their encounters with mathematical knowledge and language diversity. These performances were theoretically conceptualized as meta-understanding of multilingualism (MULD) or lack of MULD. The performances are understood as connected to the mathematics based discursive spaces (MBDS) that emerged when the students discoursed. The present thesis contributes to the field by taking an ecology-based relational approach towards language and epistemology in order to provide tools for considering students’ responsive translanguaging in multilingual classrooms with no shared languages (except the language of instruction). In addition, this thesis is the first to use inferentialism for ecology-based approaches on social epistemological issues of multilingualism in mathematics education research.

Sidan publicerades 2020-01-08 09:39 av Susanne Sawander


Relaterat

Svenska som andraspråk, Malmö den 2-3 april 2020.

Missa inte vårens fortbildning! Ta del av föreläsningar om bl.a. bedömning i svenska som andraspråk, fördomar och funktioner gällande ungdomars språkanvändning i flerspråkiga miljöer, litteracitet för ungdomar som saknar eller har kort formell utbildning, uttalsundervisning med praktiska övningar samt kreativ skrivundervisning med cirkelmodellen. Välkommen!

Skolbibliotek 2020, 5-6 maj i Stockholm

Årlig konferens för dig som är skolbibliotekarie! Ta del av fördjupande föreläsningar om bl. a. att skapa engagemang hos läsovilliga elever, vikten av digital medborgarlitteracitet och skolbibliotekets roll i det nya medielandskapet, MIK i praktiken, modeller och effektiva lösningar för små och stora skolbibliotek samt ”shared reading” som metod för att växa språkligt, socialt och litterärt.

Elever i matematiksvårigheter: Lärare och elever om låga prestationer i matematik

Det finns ett stort behov av evidensbaserade interventionsprogram för elever med låga prestationer i matematik. Det konstaterar Ingmar Karlsson som forskat om elever med matematiksvårigheter.

Inflätat och överlappande. Flerspråkighet och språkanvändning bland svensktalande ungdomar i Europa

Marie Rydenvalds avhandling visar att svenskan spelar en levande roll i utlandssvenska gymnasieelevers flerspråkighet, även om de använder språket i olika stor utsträckning.

Olika svårt med matematik på olika språk

Språket påverkar svårighetsgraden i matematikuppgifter och uppgifter kan vara olika svåra på olika språk. Det kan få effekter i internationella kunskapsmätningar, menar Frithiof Theens som forskat om språkets roll i matematiken.

Elever och lärare har olika syn på matematiksvårigheter

Det skiljer stort mellan kommunerna i andelen elever som får F i matematik i årskurs 9, vilket tyder på en stor brist på likvärdighet. Det menar forskaren Ingmar Karlsson vars avhandling mynnar ut i en stark rekommendation att förändra undervisningen i matematik.

Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Women’s Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden

Karin Teschings avhandling "Education and Fertility: Dynamic Interrelations between Womens Educational Level, Educational Field and Fertility in Sweden" analyserar tre aspekter av sambandet mellan kvinnors utbildning och barnafödande.

Lärlingsläraren – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning

Annica Lagströms avhandling "Lärlingsläraren - en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning" tar upp vad lärlingslärarens uppdrag blir när en stor del av utbildningen arbetsplatsförläggs och hur uppdraget formar lärlingsläraren?

Viktigt – men inget för mig

Syftet med Magnus Oskarssons avhandling "Viktigt - men inget för mig" är att beskriva elevers intresse för naturvetenskap och jämföra det med skolans NO-undervisning och med vad kursplanerna beskriver.

Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education

Centrala teman i Kristian Koerselmans avhandling "Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education" är parallellskolesystem, linjedelning och segregering i högstadier och gymnasier.

”Ja bare skrivar som e låter”: En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms

I Anna Greggas Bäckströms avhandling ""Ja bare skrivar som e låter": En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms" studeras en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker medfokus på sms såväl på standardsvenska som på dialekt.

Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

Målet med Helena Perssons avhandling "Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9" är att öka kunskaperna om ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning.

Resa i röstens landskap. En narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare.

Syftet med Christin Furus avhandling "Resa i röstens landskap. En narrativ studie av hur lärare blir professionella röstanvändare." är att utforska och belysa vad det innebär att bli professionell röstanvändare i läraryrket.

Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår

Syftet med Ulrika Magnussons avhandling "Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår" är att beskriva och jämföra skriftspråksutvecklingen hos en­ och flerspråkiga elever i de övre tonåren.

Doing research in primary school: information activities in project-based learning

Syftet med Anna Lundhs avhandling "Doing research in primary school: information activities in project-based learning" är att beskriva och illustrera hur informationskompetenser tar form, och de möjligheter till lärande som barn möter, i informationsaktiviteter under de första skolåren i början av 2000-talet.

Decision-making in health issues: Teenagers’ use of science and other discourses

Syftet med Mats Lundströms avhandling "Decision-making in health issues: Teenagers' use of science and other discourses" är att utveckla kunskap om unga individers resonemang och hur de motiverar sina ställningstaganden avseende tillförlitlighet och beslutsfattande i frågor med anknytning till hälsa.

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Språkförmågan byggs i förskolan

Systematiska språklekar i förskolan kan förbättra barns läskunnighet, särskilt barn med lässvårigheter. Ann-Christina Kjeldsens studie har fått stor internationell uppmärksamhet.

(Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna?

En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. (pdf)

Going online with a learning disability

Landmark College, the first institution for students with learning disabilities, is growing online courses. Here’s how they’re different.

Olika sätt testas för att få tillbaka barn till skolan

Hur får man tillbaka elever som slutat gå till skolan? Olika kommuner har olika lösningar och i Skövde får eleverna umgås med hästar.

This wristband subtly alerts teachers when a student with Autism is feeling overwhelmed

Some people who have Autism can become overwhelmed by their surroundings from time to time. This includes schoolchildren in classroom environments, too.  Now, Hugh Murtagh from Coláiste Mhuire in Co Westmeath has designed wristband that will help students with Autism alert their teachers in a subtle manner when they feel they need a break from the class.