Dela:

Med kroppen som insats. Diskursiva spänningsfält i biologiundervisningen på högstadiet

Fakta
Disputation

2011-05-20

Titel (sv)

Med kroppen som insats. Diskursiva spänningsfält i biologiundervisningen på högstadiet

Författare

Auli Arvola-Orlander

Handledare

professor Per-Olof Wickman, professor Sharon Todd

Opponent

professor Elisabet Öhrn

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelandet från Stockholms universitet
Läs Skolportens intervju med Auli Arvola-Orlander

Svenskt abstrakt:

Avhandlingen är baserad på händelser hämtade från biologiundervisning där elever i årskurs 9 ska lära sig om människokroppen. Under en termin följde jag större delen av tiden då eleverna hade biologi. Influerad av feministiska perspektiv belyser och analyserar jag situationer hämtade ur elevernas skolvardag. Genom att ställa olika didaktiska frågor undersöker jag vilka begränsningar och möjligheter det finns i naturvetenskapsundervisning.

Med stöd av olika metodologiska verktyg har jag gjort ett flertal läsningar av de transkriberade situationerna, analyser som presenteras i avhandlingens fyra fristående studier. Resultaten visar hur innehållet i biologiundervisning blir relevant för elevernas erfarenheter, men också hur elevernas unika röster kan skifta fokus från det förväntade innehållet. Sammantaget visar resultaten hur vissa diskursiva föreställningar, som ofta tas för givna i naturvetenskapsundervisning, är fyllda med explicita och implicita värderingar om hur saker ska vara, till exempel i förhållande till femininitet och maskulinitet. Dessa föreställningar kan påverka hur eleverna kommer att betrakta sig själva och världen runtomkring. Resultaten visar också på möjligheter att ändra dessa diskursiva föreställningar. Ett sätt är att skapa möjligheter för elever att inta likvärdiga subjektspositioner i olika situationer, samt att erbjuda undervisningssammanhang där olika typer av positioner är välkomna. Detta innebär att undervisningen involverar och transformerar elevernas livserfarenheter, där mötet med skillnader betraktas som en viktig del av meningsskapande. Därför föreslår jag att de pågående förhandlingarna i undervisningen bör uppmärksammas, ses som en viktig del av lärprocessen, för att därigenom öppna upp för nya möjligheter att utvidga vilken typ av meningsskapande som blir tillgänglig för eleverna. Genom att uppmärksamma skillnader skapar man utrymmen med oanade etiska möjligheter, genom att uppmärksamma andra som kan agera utifrån en annan logik än vad vi är vana vid. Med andra ord: en undervisning som välkomnar och involvera skillnader.

Sidan publicerades 2011-04-29 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 11:29 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
5 mest lästa på FoU
Digitala sexuella trakasserier påverkar unga i skolan

Digitala sexuella trakasserier är relativt vanliga bland unga, och ofta saknar ungdomarna både stöd och strategier för att hantera det. Det visar Kristina Hunehäll Berndtssons avhandling som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Muntligt berättande viktigt i undervisningen

Anekdoter, historier och berättelser kan väcka elevernas intresse, ge nya perspektiv på ett visst ämne, samt stärka relationen mellan lärare och elever. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Läraren som sadlade om för att skapa en bättre skola

Hur får vi mer ordning och reda i skolan? Hur skapar vi en trivsam undervisningsmiljö i klassrummen utan stök, där eleverna lär sig vad de ska och ingen slås ut. De här frågorna har Martin Karlberg studerat i över 20 år. Nu drar han igång ett forskningsprojekt där 100 skolor runt om i landet ska pröva två olika varianter av en metod som kallas IBIS-programmet.

Inspirerande böcker om organisation och ledning

En bok om tillit i arbetsgruppen, två böcker om att leda i förskolan och en antologi med aktuell forskning. Vi tipsar om fyra aktuella böcker som kan vara användbara för dig i jobbet.

Inspirerande! Sveriges enda bygglek med odling

Växtvärket i Malmö handlar om att ge barn bättre städer att växa upp i, och erbjuder både bygglek och odling. Tankar som fångas upp av forskaren Ellen Almers.

Skolportens digitala kurser