Dela:

Med kroppen som insats. Diskursiva spänningsfält i biologiundervisningen på högstadiet

Fakta
Disputation

2011-05-20

Titel (sv)

Med kroppen som insats. Diskursiva spänningsfält i biologiundervisningen på högstadiet

Författare

Auli Arvola-Orlander

Handledare

professor Per-Olof Wickman, professor Sharon Todd

Opponent

professor Elisabet Öhrn

Lärosäte

SU – Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs pressmeddelandet från Stockholms universitet
Läs Skolportens intervju med Auli Arvola-Orlander

Svenskt abstrakt:

Avhandlingen är baserad på händelser hämtade från biologiundervisning där elever i årskurs 9 ska lära sig om människokroppen. Under en termin följde jag större delen av tiden då eleverna hade biologi. Influerad av feministiska perspektiv belyser och analyserar jag situationer hämtade ur elevernas skolvardag. Genom att ställa olika didaktiska frågor undersöker jag vilka begränsningar och möjligheter det finns i naturvetenskapsundervisning.

Med stöd av olika metodologiska verktyg har jag gjort ett flertal läsningar av de transkriberade situationerna, analyser som presenteras i avhandlingens fyra fristående studier. Resultaten visar hur innehållet i biologiundervisning blir relevant för elevernas erfarenheter, men också hur elevernas unika röster kan skifta fokus från det förväntade innehållet. Sammantaget visar resultaten hur vissa diskursiva föreställningar, som ofta tas för givna i naturvetenskapsundervisning, är fyllda med explicita och implicita värderingar om hur saker ska vara, till exempel i förhållande till femininitet och maskulinitet. Dessa föreställningar kan påverka hur eleverna kommer att betrakta sig själva och världen runtomkring. Resultaten visar också på möjligheter att ändra dessa diskursiva föreställningar. Ett sätt är att skapa möjligheter för elever att inta likvärdiga subjektspositioner i olika situationer, samt att erbjuda undervisningssammanhang där olika typer av positioner är välkomna. Detta innebär att undervisningen involverar och transformerar elevernas livserfarenheter, där mötet med skillnader betraktas som en viktig del av meningsskapande. Därför föreslår jag att de pågående förhandlingarna i undervisningen bör uppmärksammas, ses som en viktig del av lärprocessen, för att därigenom öppna upp för nya möjligheter att utvidga vilken typ av meningsskapande som blir tillgänglig för eleverna. Genom att uppmärksamma skillnader skapar man utrymmen med oanade etiska möjligheter, genom att uppmärksamma andra som kan agera utifrån en annan logik än vad vi är vana vid. Med andra ord: en undervisning som välkomnar och involvera skillnader.

Sidan publicerades 2011-04-29 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 11:29 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.