Hoppa till sidinnehåll

Medborgaren som pedagogiskt projekt

Publicerad:2007-09-20
Uppdaterad:2012-04-26

Medborgare är du under hela ditt liv, säger forskaren Laila Niklasson, och i takt med att människor och samhället förändras måste du omvärdera vad det innebär att vara medborgare. Det kräver ett livslångt och livsvitt lärande.

Författare

Laila Niklasson

Handledare

Professor Gunnar Sandgren, docent Lars Arvidson, professor Sven Hartman

Opponent

Docent Per Andersson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Disputerat vid

SU – Stockholms universitet

Disputationsdag

2007-10-12

Titel (se)

Medborgaren som pedagogiskt projekt

Titel (eng)

Citizen as a pedagogic project

Institution

Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande

Citizen as a pedagogic project

Pedagogic practice often involves preparing the student for different roles in society as well as personal development. The aim of the thesis is to investigate how the concept citizen is understood by single individuals and is shaped in pedagogic practice. Its theoretical starting points are taken from sociological theories about society and from theories about education. It is primarily Jürgen Habermas theories about society and communication that provide the framework for this investigation and discussion. Even the criticism which Habermas has received is presented and discussed. Society is presented as divided in a private and a public sphere where the individual fulfils the role as a citizen by acting in the public sphere. Four empirical studies are carried out; interviews with single individuals, observations at a folk high school, observations in study associations and analysis of reports from European projects where folk high schools and study associations participated. The public sphere that is most apparent is an every day, local public sphere where single individuals and participants in folk high school and study associations discuss common matters. In the discussion there are few references to public political discussions on national or international level. Assuming that citizen is defined broader than as a relation between the individual and the state, the study presents and discusses a variety of ways to act as a citizen within and outside pedagogic practice, and also the obstacles. The thesis provides arguments for a discussion about the concept citizen and citizen action within pedagogic practice. There are also arguments for independent citizen actions outside the pedagogic context. Thereby the citizen action can be brought back to the pedagogic discussion for reflection.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev