Meta-managing: A Study on How Superiors and Subordinates Manage Their Relationship in Everyday Work
Svenskt abstrakt:
Studien tar sin utgångspunkt i samtida diskussioner gällande organisationshierarki. För trots att det finns formellt utsedda chefer i så gott som alla organisationer, tenderar vi att fördöma användandet av formell hierarki och chefsauktoritet, och lyfta fram alternativa organiseringsprinciper som vi anser mer fördelaktiga organiseringsprinciper som bygger på icke-auktoritära förhållningssätt, medbestämmande och medarbetarautonomi. Detta avsteg från den traditionella/formella ordningen är tänkt att öka motivationen i organisationen och i vissa fall förefaller självbestämmande rentutav vara en nödvändighet, t.ex. när arbetet ter sig högst komplext, eller då en komplex omvärld kräver självständiga medarbetare som fattar självständiga beslut. Samtidigt finns den formella chefen kvar och han/hon bär det yttersta ansvaret för verksamheten, och således kan vi också förvänta oss att chefen kommer att använda sin auktoritet för att försöka påverka utfallet i den verksamhet som han/hon är satt att leda. Vi kanske till och med förväntar oss en sådan beslutskraft hos den som bär det formella ansvaret. Denna motsägelsefullhet, som omgärdar den samtida synen på organisationshierarki, utgör en utgångspunkt i denna studie som undersöker hur chefer och medarbetare i en svensk bank hanterar sin relation i det dagliga arbetet. Relationen mellan chefer och medarbetare behandlas främst i litteraturen om chefers arbete och ledarskap och här finner vi två dominerande synsätt på formell hierarki. I forskningen på chefers arbete (och den tidiga forskningen på ledarskap) utgör den formella hierarkin ett grundantagande, så att även när relationen till medarbetare diskuteras ses den i stor utsträckning som en effekt av chefens handlingar, beslut eller ledarstil. I (den sentida) ledarskapsforskningen, i motsats, bortses gärna från den formella hierarkin och istället betonas alternativa organiseringsprinciper som är tänkta att ersätta chefsauktoritet (såsom kollektivt beslutsfattande och visionärt inflytande). Föreliggande studie försöker bidra med ett nyanserande av den dominerande synen på formell hierarki inom ramen för chefs- och medarbetarrelationer. Istället för att utgå från att en sådan hierarki är ständigt närvarande, eller frånvarande, visar studien hur chefer och medarbetare konstruerar eller levandegör sin relation i vardagen, och den illustrerar hur chefer och medarbetare, inom ramen för sitt vardagsarbete, aktivt balanserar mellan formell hierarki och alternativa organiseringsprinciper. Relationen mellan chefer och medarbetare är således inte att betrakta som given eller statisk, utan snarare kan denna relation ses som ett aktivt görande. Detta relationsarbete , som sker inom ramen för, och som en del av det operativa arbetet, benämner studien meta-managing. Meta-managing är således en process av att löpande hantera motsägelsefullheten som omgärdar den hierarkiska dimension av organisationer ( to manage the process of managing ), och studien argumenterar för att ett sådant hanterande också hjälper chefer och medarbetare att hantera annan motsägelsefullhet som de möter inom ramen för organisationslivet.
Sidan publicerades 2011-04-07 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 12:29 av