Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education
Kristian Koerselman
Markus Jäntti
Oskar Nordström Skans, IFAU
ÅA – Åbo Akademi
2011-12-09
Middle School Mediocrity; Quality and Inequality in Secondary Education
Abstrakt
Centrala teman i avhandlingen är parallellskolesystem, linjedelning och segregering i högstadier och gymnasier. Det finns stora skillnader mellan länder gällande den årskurs då eleverna sorteras in i olika nivåer genom skilda klasser eller skolor. I Tyskland och Nederländerna till exempel delas eleverna upp före högstadiet medan Sverige och Finland har enhetsskolor på högstadienivå.
Avhandlingen argumenterar att parallellskolesystem har en positiv effekt på elevernas testresultat i årskurserna före linjedelningen. Eleverna har incitament att jobba hårdare för att komma på den akademiska linjen. Avhandlingen undersöker incitamentseffekter empiriskt, och hittar mönster konsistenta med incitamentseffekter både i brittisk och i internationell data.
Det andra bidraget i avhandlingen är metodologiskt. Nationalekonomer brukar behandla testresultat från till exempel IQ-tester eller internationella PISA-undersökningar som om absoluta nivån på poängantalen har betydelse i sig. I verkligheten antyder de endast en rangordning. Avhandlingen visar att normalfördelade testresultat i många fall ligger tillräckligt nära dess pengavärde på arbetsmarknaden för att ändå kunna tolkas som absoluta.
Relaterade länkar

Svenska för högstadiet och gymnasiet
Åk 7–Vux Perspektiv på samernas historia
Åk 7–Vux 
