Milda makter! Utvecklingssamtal och loggböcker som disciplineringstekniker

Fakta
Disputation

2008-05-23

Titel (sv)

Milda makter! Utvecklingssamtal och loggböcker som disciplineringstekniker

Titel (eng)

Pastoral Powers. Development talks and log books as disciplining techniques

Författare

Gunilla Granath

Handledare

Rita Foss Lindblad

Opponent

Docent Ulf Ohlsson, Stockholm.

Institution

Institutionen för för pedagogik och didaktik

Lärosäte

GU – Göteborgs universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Gunilla Granath
Läs pressmeddelande (GU)

Svenskt abstrakt:

Titeln Milda makter! Utvecklingssamtal och loggböcker som disciplineringstekniker pekar på ett bestämt sätt att se på makt, inspirerat av Foucault. I denna anda ser man makt som pluralistisk och mobil; ingen äger makt utan den uttrycks i och genom sociala relationer och positioner. Titeln pekar också på att dagens disciplinerande tekniker ska förstås som milda och pastorala. Dagens lärare ger sällan order ? de förhandlar och argumenterar.

Begreppet disciplinering betyder i detta sammanhang hur lärare och skola utövar inflytande över elever, hur de formar, leder och utvecklar. Dessa tekniker ? utvecklingssamtal och loggböcker ? visar på nya sätt att disciplinera som sker via en tydligt individualiserande interaktion och kommunikation mellan lärare och elev. Utvecklingssamtal blev obligatoriska 1994 och loggböcker introducerades allmänt i början av 1980-talet och har steg för steg blivit vanliga i de flesta skolor till och med högstadiet.

Den här undersökningen har etnografiska drag, men analysobjektet är huvudsakligen kommunikation i text och tal. Jag har analyserat tolv utvecklingssamtal med tolvåriga elever i år 6 och loggböcker från två olika skolor, skrivna av elever i år 9.

Mina resultat visar att både loggböcker och utvecklingssamtal är viktiga redskap för att påverka och stabilisera en individualisering av elever och deras förhållningssätt till sig själva, sitt skolarbete, sina liv och sin framtid. Både utvecklingssamtal och loggböcker formar skoljag på skiftande men ändå tydligt normerande sätt.Lärarens blick på eleven, lärarens förväntningar kommer att transformeras och internaliseras till elevens egen blick på sig själv. Mina resultat pekar på hur eleverna formar olika ”skoljag”, skapade genom loggbokens eller utvecklingssamtalets skiftande och medierande budskap. Jag har lyft fram de intimiserade relationerna, det strategispel där kommunikationens familjära uttrycksformer ger lärare möjlighet och legitimitet att omfatta och se ”hela barnet/eleven” utan att det framstår som otillbörligt eller alltför privat. Jag har åskådliggjort den reflexivitet som kan skapa det jag kallar dubbel bokföring ? presentationen av det man tycker att man borde vara eller det man tycker att man är. Detta kan i sin tur förbindas med en människosyn där normen skulle vara att alltid visa sig kompetent, även när det gäller att visa svaghet och att åtminstone kunna konsten att presentera en attraktiv narrativ om sig själv.

Sidan publicerades 2008-05-12 00:00 av
Sidan uppdaterades 2017-10-25 15:18 av


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Rektors pedagogiska ledarskap

Hur kan rektor navigera mellan de olika och ibland motstridiga krav och förväntningar som ställs på pedagogiska ledare? Det är något som forskaren Katarina Ståhlkrantz undersöker i sin bok om pedagogiskt ledarskap.

Forskning för lugnare klassrum

Många lärare kämpar med att få till en lugn klassrumsmiljö. Marcus Samuelsson vid Linköpings universitet medverkar i en rapport om hur lärare kan arbeta för att upprätthålla studieron i klassrummet. Rapporten är framtagen på uppdrag av Skolforskningsinstitutet.

”Mer fjärr- och distansundervisning kan ge elever ökade möjligheter”

Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.

3 ways administrators can show they care about teachers as people

It’s easy for school leaders to get caught up in roles and responsibilities—but it’s important to remember that teachers are more than their job titles.

Förskolebarn får lära sig kemi och fysik

Vart försvinner vattnet när man kokar det i en kastrull? Varför dunstar vattenpölen på gården? Visst kan femåringar förstå fysikaliska begrepp – särskilt när experimenten kan utföras med lera och lego.