Hoppa till sidinnehåll

Mind Games Extended: Understanding Gameplay as Situated Activity

Publicerad:2011-02-16
Uppdaterad:2012-03-27
Författare

Jana Rambusch

Handledare

Professor Tom Ziemke, Dr. Tarja Susi, Dr. Ulf Wilhelmsson

Opponent

Professor T.L. Taylor

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2011-01-28

Titel (eng)

Mind Games Extended: Understanding Gameplay as Situated Activity

Institution

Institutionen för datavetenskap

Mind Games Extended: Understanding Gameplay as Situated Activity

This thesis addresses computer gameplay activities in terms of the physical handling of a game, players meaning-making activities, and how these two processes are closely interrelated. It is examined in greater detail which role the body plays in gameplay, but also how gameplay is shaped by sociocultural factors outside the game, including different kind of tools and players participation in community practices. An important step towards an understanding of these key factors and their interaction is the consideration of gameplay as situated activity where players who actively engage with games are situated in both the physical world and the virtual in-game world. To analyse exactly how players interact with both worlds, two case studies on two different games have been carried out, and three different levels of situatedness are identified and discussed in detail in this thesis, on the basis of existing theories within situated cognition research.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026