Hoppa till sidinnehåll

Möjligheternas arena?: Barns och ungas samtal om tjejer, killar, känslor och sexualitet på en virtuell arena

Publicerad:2008-05-14
Uppdaterad:2012-04-12
Författare

Cecilia Löfberg

Handledare

Professor Sonja Olin Lauritzen

Opponent

Docent Karin Zetterqvist Nelson,Tema Barn, Linköpings universitet

Disputerat vid

SU – Stockholms universitet

Disputationsdag

2008-06-05

Titel (se)

Möjligheternas arena?: Barns och ungas samtal om tjejer, killar, känslor och sexualitet på en virtuell arena

Titel (eng)

Arenas of possibilities?: Children s and young people s conversations about girls, boys, emotions and sexuality on a virtual arena

Institution

Pedagogiska institutionen

Möjligheternas arena?: Barns och ungas samtal om tjejer, killar, känslor och sexualitet på en virtuell arena

Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) har skapat nya sociala samspelsarenor i dagens samhälle, även för barn och unga. Detta väcker frågor om hur dessa nya arenor används av barn och unga. Utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv vänder sig den här avhandlingen mot barns sociala interaktioner på en webbsida designad för unga människor där femininitet, maskulinitet, känslor och sexualitet diskuteras. Huvudsyftet är att undersöka meningsskapande i relation till dessa frågor: mer specifikt riktar sig avhandlingen mot speciella mönster i socialt samspel online samt de olika sätt barn och unga uttrycker och delar idéer och värderingar i vad man kan kalla deras kulturella nu på samma gång som de hanterar idéer, normer och värderingar som kommuniceras om barn och unga i relation till dessa teman i samhället i stort.

På tre diskussionsfora på webbsajten LunarStorm har 143 diskussioner, som initierats av virutella barn mellan 12-15 år, samlats in och analyserats. Tre olika mönster av socialt samspel utifrån horisontell och vertikal interaktion identifierades. Lekande samspel karaktäriseras av en horisontell interaktion där nyfikenhet och gemensamma erfarenheter delas mellan virtuella barn i närliggande åldrar. Korrigerande samspel karaktäriseras av vertikal interaktion och mer tydligt uttalade råd och instruktioner från virtuella personer i varierande åldrar utifrån argument som bygger på normer och värderingar skapade i vuxenvärlden om barn och unga. Orienterande samspel , här finns aspekter av både horisontell och vertikal interaktion då äldre eller vuxna virtuella personer uttrycker sina åsikter i syftet att sträva efter en gemensam förståelse utan att uttalat korrigera de frågande barnen. De här samspelsmönstren och de sätt som de relaterar till olika teman i diskussionsforumen diskuteras i termer av: den pågående positioneringen av barn som social grupp, konstruktioner av genus i relation till barn och unga samt kulturellt delade föreställningar om barn som oskyldiga eller kompetenta.

Arenas of possibilities?: Children s and young people s conversations about girls, boys, emotions and sexuality on a virtual arena

Computer mediated communication (CMC) has created new arenas for social interaction in contemporary society, also for children and young people. This raises questions about how these arenas are used by children and young people. Drawing on the sociology of childhood, this thesis addresses children s social interaction on a website designed for young people, where issues of masculinity, femininity, emotions and sexuality are discussed. The general aim is to explore the construction of meaning in relation to these issues; more specifically patterns of online interaction and the ways children express and share ideas and values in the now of the interpretive communities on the website, and at the same time deal with ideas, norms and values mediated through society at large.

In three discussion groups on the website, 143 discussions initiated by virtual children aged 12 to 15 followed by discussions with several virtual persons at the same age and older were collected and analysed. Three patterns of interaction were identified according to the degrees of horizontal versus vertical communication: Playful interaction is characterised by a horizontal communication where curiosity and experiences are shared between virtual children in the same age Corrective interaction is characterised by vertical interaction and more explicit advise and instructions from participants in different ages, drawing on arguments from the adult world . In Orienting interaction there are aspects of both horizontal and vertical interaction as older or adult virtual participants express their points of view and experiences as it were to strive for a shared understanding. These patterns of interaction, and the ways they are related to the different topics in the discussion groups, are discussed in terms of the on-going positioning of children as a social group and the construction of gender, generation and cultural notions of children as innocent or knowing.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev