Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Monolingual Policy, Bilingual Interaction: English-taught Education in Bangladesh

Publicerad:2021-01-26

Rizwan-Ul Huq har undersökt tvåspråkig undervisning i skolor i Bangladesh, med särskilt fokus på hur ett andraspråk, engelska, används för att undervisa ämnesinnehållet.

Författare

Rizwan-Ul Huq

Handledare

Profefssor Jakob Cromdal, Linköpings universitet Professor Katarina Eriksson Barajas, Linköpings universitet

Opponent

Professor Eda Üstünel, Muğla University, Merkez, Muğla, Turkiet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2021-01-22

Titel (eng)

Monolingual Policy, Bilingual Interaction: English-taught Education in Bangladesh

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Abstrakt

Den här avhandlingen undersöker tvåspråkig undervisning i skolor i Bangladesh, med särskilt fokus på hur ett andraspråk, engelska, används för att undervisa ämnesinnehållet. Studien är baserad på videoinspelningar av klassrumsinteraktioner i två skolor i Bangladesh belägna i två storstäder. Åldern på de deltagande eleverna är 9 till 13 år, och den totala inspelningstiden är 44 timmar. I avhandlingen analyseras deltagarnas – både lärares och elevers – pedagogiska interaktion in situ, det vill säga så som de uttrycks i de faktiska klassrumssituationerna. Med hjälp av multimodal konversationsanalys undersöks vilka strategier deltagarna använder för att utföra klassrumsarbete mot bakgrund av skolans språkpolicy om att enbart kommunicera på engelska. Resultatet visar hur den faktiska undervisningen går till i klassrummen, och särskilt det pedagogiska fokuset på att förtydliga ämnesinnehållet och utöka ordförrådet. Avhandlingen bidrar till forskningen om social interaktion i tvåspråkiga klassrum och till den växande kunskapen om två- och flerspråkig pedagogik.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026