När lärare formar ett nytt ämnesinnehåll: intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i skolan

Peter Vinnervik har undersökt omständigheter som kan ha betydelse för lärares arbete med att införa programmering i undervisningen.

Fakta
Disputation

2021-09-24

Titel (sv)

När lärare formar ett nytt ämnesinnehåll: intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i skolan

Författare

Peter Vinnervik

Handledare

Docent Maria Berge, Umeå universitet. Professor Johan Lithner, Umeå universitet. Jan Erik Moström, Umeå universitet

Opponent

Professor Arnold Pears, KTH,

Institution

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Lärosäte

Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande här
Läs Skolportens intervju med Peter Vinnervik

Abstract in English:

In March 2017, programming was introduced in the Swedish school curriculum. The reform was formally enacted in July 2018. Research shows that teachers enacting curriculum reform practices encounter various challenges. For this particular reform, few teachers had prior experience of programming, and research further suggests that programming is difficult to teach and learn. It is therefore important to study teachers’ perceptions and experiences of what they should teach, why, and how, as this can provide valuable insight into how new policies influence teachers’ work, and how new policies are implemented.

This thesis explores circumstances that may influence teachers’ integration of programming in school mathematics and technology education and consists of three studies. Study 1 and 3 draw on teachers’ perceptions and experiences collected before and after formal enactment of the reform. Study 2 draws on textual data from formal curriculum documents. The studies address three questions: (1) What challenges do teachers perceive prior to the introduction of programming? (2) What message about programming is communicated in the intended curriculum? (3) How do teachers transform programming into teaching content in technology education and what challenges do they face?

The results show that teachers face several intrinsic and extrinsic challenges during the process of integrating programming in their teaching. A perceived lack of professional knowledge and understanding of programming among the teachers emerged as a prominent challenge both prior to and more than two years into the reform. Additional challenges are related to teaching materials, time for preparation and professional development. In technology education, teachers mainly see programming as a medium to explore and understand technological systems and construction work. They are uncertain of what programming means in terms of practices and concepts, and about learning progression and assessment. The results further reveal that the curriculum texts are sparse on details about what programming knowledge entails. Important strategic decisions are left entirely to the teachers without any clear guidance. In addition, the results indicate that many technology teachers work in isolation and that interdisciplinary work around programming, as intended in the curriculum, is generally lacking. It is concluded that there is a risk of inequality among schools and that the children’s experience of programming becomes fragmented, despite good intentions. The current implementation model needs to be improved, and this thesis presents two possible actions.

Sidan publicerades 2021-09-09 10:38 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-12-02 16:32 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Digital kurs! Programmering i matematik – introduktion

Känner du dig trygg att undervisa i programmering? I kursen Programmering i matematik får du grundläggande kunskaper i programmering, samt tekniker för att undervisa och väcka elevernas intresse. I film och text guidar Mikael Tylmad dig genom praktiska övningsuppgifter. Flexibel start och tydligt upplägg. Kursintyg ingår!

Fortbildning för lärare grundbult för lyckad digitalisering

En pedagogisk modell i kombination med fortbildning för lärare ökade elevernas resultat med hela 20 procent. Det visar Annika Agélii Genlott som forskat om hur en skolorganisation kan utveckla och driva digitalisering.

Undervisningen skräddarsys genom val av läromedel

Lärare gör tydliga val för att läromedlet ska matcha undervisningens innehåll och digitala verktyg har stor betydelse för ökad mångfald. Men facklitteraturen lyser med sin frånvaro, visar Tomas Widholm som forskat om läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet.

Skolbibliotek Webbkonferens

Välkommen till Skolportens årliga konferens för sig som arbetar med eller i skolbibliotek från förskoleklass till gymnasiet. Här presenteras den senaste forskningen och du får praktiska verktyg för verksamheten. Bjud med din rektor på webbkonferenser utan kostnad!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Here are principals’ 9 most effective strategies for boosting teacher morale

Reducing administrative tasks from teachers’ workloads, offering praise privately and publicly, bringing in lunches or treats and implementing teachers’ suggestions for improvements are the top four tactics school administrators say they are using to help weary teachers, a survey by Unruly Studios shows. Administrators say their top worries are shortages, morale, learning loss and test scores, the survey finds.