Närbyråkrater och digitaliseringar: Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer

Johan Sandén har undersökt hur lärares arbete påverkas av digitaliseringar som sociala medier, lärplattformar, digitala läromedel och digitalisering som styrmedel på organisatorisk och politisk nivå.

Fakta
Disputation

2021-10-22

Titel (sv)

Närbyråkrater och digitaliseringar: Hur lärares arbete formas av tidsstrukturer

Titel (eng)

Street-Level Bureaucrats and Digitalisations : How Teachers’ Work Is Shaped by Temporal Structures

Författare

Johan Sandén

Handledare

Professor Anders Ivarsson Westerberg, Södertörns högskola. Cecilia Gullberg, Södertörns högskola. Martin Qvist, Södertörns högskola

Opponent

Professor Anette Hallin, Mälardalens högskola och Åbo Akademi

Lärosäte

Södertörns högskola

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Johan Sandén

Abstract in English:

This dissertation contributes to street-level and public administration research by showing how digitalisations bring temporal structures for street-level bureaucrats, and what consequences that has. It analyses what digitalisation(s) means, and what consequences it has in public sector street-level work. ‘Digitalisation’ is seen as a solution that aims to resolve various problems in the Swedish public administration. This is especially prominent in the Swedish school system, which therefore serves as the empirical context of the study. Despite the hope for digitalisation to solve problems, the term is unspecific in general public policy, the Swedish school context and in public administration research. To address that uncertainty, this dissertation lets teachers define what digitalisation means. From using this approach, four dimensions has emerged: social media use; Learning Management Systems (LMS, tools for administration, documentation and communication); digital teaching practices (one-on-one, learning programs, remote teaching and digital teaching materials) and digitalisation as management tools at organisational and political level. The empirical analysis shows how these different types of digitalisations impact teachers work in various respects. In street-level research on digitalisation, it is acknowledged that digitalisation shape work in various ways. However, few studies deal with digitalisations’ temporal aspects. Time is generally regarded as a fixed and objective phenomenon in the stream of research that address temporality in street-level work. It is remarkable how little attention temporal aspects have received, despite calls within the broader paradigm of public administration research to consider time to a greater extent. A theory of social acceleration is used to analyse digitalisations from a temporal perspective. A benefit from using such a perspective is that the subjective experience of time is acknowledged. The theoretical analysis shows how digitalisations bring both accelerating and decelerating mechanisms that are connected with processes of alienation and coping for street-level bureaucrats. The border between alienation and coping is however quite blurred and together with an intertwined web of temporal structures, this creates a dissociated situation for street-level bureaucrats.

Sidan publicerades 2021-10-05 09:51 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2022-02-16 09:38 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

IT kan ge mervärden i undervisningen

Lärare förväntas använda IT för att förstärka elevernas möjligheterna att lära. Jörgen Holmberg har undersökt vilka pedagogiska mervärden det eventuellt går att skapa med IT.

Fortbildning för lärare grundbult för lyckad digitalisering

En pedagogisk modell i kombination med fortbildning för lärare ökade elevernas resultat med hela 20 procent. Det visar Annika Agélii Genlott som forskat om hur en skolorganisation kan utveckla och driva digitalisering.

Skolbibliotek Webbkonferens

Välkommen till Skolportens årliga konferens för sig som arbetar med eller i skolbibliotek från förskoleklass till gymnasiet. Här presenteras den senaste forskningen och du får praktiska verktyg för verksamheten. Bjud med din rektor på webbkonferenser utan kostnad!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.