Naturens kanon: formering och förändring av innehållet i folkskolans och grundskolans naturvetenskap 1842
Läromedel, styrdokument och läroplaner kan ses som kanoniska texter, säger forskaren Magnus Hultén: de styr och sätter normer för ett ämne, i det här fallet naturvetenskap. Magnus Hultén har studerat dessa texter från 1800-talets mitt fram till 2007 och beskrivit inte mindre än sex olika kanon - eller sex olika didaktiska ideal, om du så vill.
Svenskt abstrakt:
Avhandlingen undersöker texter skrivna för folkskolans och grundskolans naturvetenskap perioden 1842 2007. Närmare bestämt analyseras läroplaner, läromedel, läromedelsannonser, metodlitteratur och inspektörsberättelser. Dessa texter har haft en stark position när det gäller att definiera innehåll, metoder och syften med skolans naturvetenskap. De kan därför kallas kanoniska texter.
Syftet med avhandlingen är att bidra till förståelsen av vilka ideologier som dominerat den obligatoriska skolans naturvetenskapliga texter och hur dessa ideologier formats av samhälleliga, kulturella och pedagogiska strömningar.
Studien startar 1842, det år Sverige fick sin första folkskolestadga och därmed på allvar en folkutbildning i offentlig regi. Ett av ämnena som angavs i stadgan var Naturläran . Även om naturvetenskap fanns i folkutbildningen redan före stadgans tillkomst markerade den ett viktigt steg i formeringen av en naturvetenskap för alla i Sverige.
Sex olika kanon har urskiljts: Guds kanon (1842 1900); Naturlandskapets kanon (1900 1919); Nationallandskapets kanon (1919 1936); Medborgarens kanon (1936 1962); Vetenskapens kanon (1962 1980); Bricoleurens kanon (1980 2007).
Kanon kan på en principiell nivå förstås som format av å ena sidan naturvetenskapens idéinnehåll, å andra sidan av breda samhälleliga, kulturella och pedagogiska strömningar. Den tidigare forskningen har huvudsakligen intresserat sig för att undersöka kopplingen mellan skolans naturvetenskap och akademins varför den senare typen av påverkan på ämnet förbisetts. I avhandlingen visar jag att det har skett stora förändringar i ämnets kanon och att dessa i första hand måste förstås som formade av samhälleliga, kulturella och pedagogiska strömningar.
Sidan publicerades 2008-04-15 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-04-26 16:37 av