Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968

Publicerad:2022-10-26
Uppdaterad:2023-02-15

Åsa Melins forskning om etableringen av grundskolan åren 1950–1968 i två värmländska kommuner med skiftande lokala förhållanden och förutsättningar, visar hur införandet av grundskolan påverkades av lokala intressen och lokala förhållanden.

Författare

Åsa Melin

Handledare

Professor Johan Samuelsson, Karlstads universitet. Anders Forsell, Karlstads universitet. Mikael Svanberg, Karlstads universitet

Opponent

Professor Esbjörn Larsson, Uppsala universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2022-11-11

Titel (se)

Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968

Titel (eng)

Different ways to a uniform school? A study of the establishment of the nine-year compulsory school at the municipal level, 1950–1968

Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968

År 1962 fattade den svenska riksdagen beslutet om införandet av nioårig enhetsskola, grundskolan. Det var ett beslut som föregåtts av utredningar, debatter och en försöksverksamhet och som förändrade det skolsystem som funnits i Sverige i omkring 100 år. Idén med enhetsskola var att demokratisera skolväsendet genom att alla skulle ha rätt till likvärdig utbildning och att skillnader mellan regioner, plaster och elever skulle motverkas.

Det var kommunerna som hade ansvaret att genomföra statens beslut och att införa enhetsskola trots att tilltron brast till kommunerna att hantera genomförandet. Rimligheten av den misstron kan emellertid ifrågasättas.

Denna undersökning av etableringen av grundskolan åren 1950–1968 i två Värmländska kommuner, Arvika och Storfors med skiftande lokala förhållanden och förutsättningar, visar hur införandet av grundskolan påverkades av lokala intressen och lokala förhållanden. Ytterligare resultat är att processer i sidled, inom och mellan kommunerna, tillsammans med kommunernas traditioner samt enskilda aktörer var centrala för etableringen av grundskolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev