Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968

Publicerad:2022-10-26
Uppdaterad:2023-02-15

Åsa Melins forskning om etableringen av grundskolan åren 1950–1968 i två värmländska kommuner med skiftande lokala förhållanden och förutsättningar, visar hur införandet av grundskolan påverkades av lokala intressen och lokala förhållanden.

Författare

Åsa Melin

Handledare

Professor Johan Samuelsson, Karlstads universitet. Anders Forsell, Karlstads universitet. Mikael Svanberg, Karlstads universitet

Opponent

Professor Esbjörn Larsson, Uppsala universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2022-11-11

Titel (se)

Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968

Titel (eng)

Different ways to a uniform school? A study of the establishment of the nine-year compulsory school at the municipal level, 1950–1968

Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950-1968

År 1962 fattade den svenska riksdagen beslutet om införandet av nioårig enhetsskola, grundskolan. Det var ett beslut som föregåtts av utredningar, debatter och en försöksverksamhet och som förändrade det skolsystem som funnits i Sverige i omkring 100 år. Idén med enhetsskola var att demokratisera skolväsendet genom att alla skulle ha rätt till likvärdig utbildning och att skillnader mellan regioner, plaster och elever skulle motverkas.

Det var kommunerna som hade ansvaret att genomföra statens beslut och att införa enhetsskola trots att tilltron brast till kommunerna att hantera genomförandet. Rimligheten av den misstron kan emellertid ifrågasättas.

Denna undersökning av etableringen av grundskolan åren 1950–1968 i två Värmländska kommuner, Arvika och Storfors med skiftande lokala förhållanden och förutsättningar, visar hur införandet av grundskolan påverkades av lokala intressen och lokala förhållanden. Ytterligare resultat är att processer i sidled, inom och mellan kommunerna, tillsammans med kommunernas traditioner samt enskilda aktörer var centrala för etableringen av grundskolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev