Hoppa till sidinnehåll

Om livets kontinuitet. Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler – en fallstudie i årskurs 5

Publicerad:2009-01-07
Uppdaterad:2012-03-29
Författare

Eva Nyberg

Handledare

Björn Andersson, Göteborgs universitet

Opponent

Prof. emeritus Gustav Helldén, Kristianstad

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2009-01-23

Titel (se)

Om livets kontinuitet. Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler – en fallstudie i årskurs 5

Titel (eng)

On the Continuity of Life. Teaching and learning about the life cycles of plants and animals a case study in grade 5.

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Om livets kontinuitet. Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler – en fallstudie i årskurs 5

Med levande växter och småkryp som utgångspunkt får vi i denna studie följa hur en lärare och hennes elever fördjupar sitt kunnande om livets kontinuitet. Vi får insyn i hur läraren resonerar om sin undervisning och hur den successivt förändras med ledning av vad hon tar reda på om elevernas lärande och förståelse. Undervisningen blir mer varierad och specifik och eleverna får utökade möjligheter att uppleva och undersöka. De lär sig en hel del om organismers livscykler, men det visar sig också att det är svårt att undervisa så att eleverna får generella kunskaper. Observationer och skötsel av de levande organismerna medför rikhaltiga affektiva och estetiska upplevelser som också stimulerar elevernas omsorger om sina spyflugor och ärtplantor. Detta förstärker antagligen det kognitiva lärandet och kan utgöra en grund för en ökad känsla för och omsorg om naturen en viktig del i förståelsen för hållbar utveckling.

Eva Nyberg är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Utbildning och lärande i naturvetenskap, särskilt ekologi och miljö, liksom hållbar utveckling, är hennes specialområden.

On the Continuity of Life. Teaching and learning about the life cycles of plants and animals a case study in grade 5.

The aim of this thesis is to contribute to increased understanding of teaching and learning about life cycles, when the teaching is based on living organisms and the teacher is introduced to ideas of research on pupils ideas and formative assessment. This aim is addressed by investigating the pupils learning as well as their experiences of the living organisms, inquiring into the teachers competence and by describing the actual teaching.

It is based on a case study of one teacher teaching two groups of pupils during two different terms. There are two years between the end of the first study and the beginning of the second. The pupils learning of aspects of life cycles and experiences of the living organisms are investigated by tests before and after each teaching period and, for the last group of pupils, by written tasks duringteaching. The teacher s competence is mainly investigated by interviews before and after teaching. The teaching is described through the teacher s diary and through classroom observations.The analysis shows that the pupils learn about aspects of life cycles and that the pupils in the second study, seem to have learnt some of the aspects in a more correct and in a more qualitatively developed way than the previous group of pupils. It is also clear that the teacher has developed her competence to teach this content area, and that her teaching has changed during the period of the study. Possibly one reason for this is her increased use of formative assessment. It is also evident that the teaching and learning is rich in aestheticexperiences and that the pupils care about the organisms they are looking after. Apart from having a possible effect on cognitive learning, this might promote a care for nature, which means that learning about life cycles could play a part in education for sustainable development.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev