Hoppa till sidinnehåll

”Öppna högskolan”: Diskursiva transformationer i styrningen av distansutbildning och högre utbildning

Publicerad:2010-11-24
Uppdaterad:2012-03-06
Författare

Annika Bergviken Rensfeldt

Handledare

Berner Lindström, Rita Foss-Lindblad

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2010-11-12

Titel (se)

”Öppna högskolan”: Diskursiva transformationer i styrningen av distansutbildning och högre utbildning

Titel (eng)

”Opening Higher Education:” Discursive transformations of distance and higher education government

Institution

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

”Öppna högskolan”: Diskursiva transformationer i styrningen av distansutbildning och högre utbildning

Denna avhandling handlar om hur svenska policies under 1990- och tidigt 2000-tal argumenterar för att den svenska högskolan ska vara mer öppen, flexibel och tillgänglig. Detta låter kanske också rimligt och rätt, och grundat på goda intentioner, men förslagen leder likväl till att frågor om tillträde och deltagande i den högre utbildningen blir förgivettagna. Frågan är hur, och med vilka konsekvenser och innebörder detta sker? Ett viktigt inslag här är till exempel distans- och IT-baserat lärande som med en individualisering och flexibilitet i tid och rum, är tänkt att kunna förverkliga målet om en ny öppenhet och tillgänglighet i det svenska högskolesystemet. Denna studie har som syfte att denaturalisera och synliggöra diskursiva skiften, genom att undersöka hur öppenhet och flexibilitet tillskrivs mening som något nytt och antas kunna öppna högskolan. Frågorna kring ett öppet och demokratiskt tillträde och deltagande i högre utbildning svarar mot en styrningsproblematik som varit i fokus för en rad policyreformer och forskningsbidrag under de senaste decennierna. Frågan om att öppna högskolan (SOU, 2001/02:15), är inte att betrakta som en ny idé. I 1975 års proposition (Prop, 1975:9, s. 488) används till exempel samma uttryck, baserat på en utbildningspolitisk strävan att sörja för yrkes- och arbetsmarknadsbehov och för att skapa nya högskolor utöver de redan etablerade. Internationellt sett anses Sverige ha genomgått genomgripande högskolereformer (Teichler, 1988; Rothblatt & Wittrock, 1993). Ofta nämns 1977 och 1993 års propositioner (Prop, 1976/77:59, Prop, 1992/93:1, 1992/93:169; SOU, 1992:1) som exempel på detta. Förutom den tidigare nämna tillträdespolitiken, så får också de europeiska frågorna ett stort utrymme under 1990-talet. Detta handlar bl a. om att studenter ska kunna röra sig i ett europeiskt utbildningssystem och att sociala och ekonomiska vinster, som social inkludering och effektivisering, därmed ska 114 uppnås. Högre utbildning är också tänkt att tillgodose individers anställningsbarhet och flexibilitet vilket ska bidra till det allmännas bästa, och ett mer utvecklat kunskapssamhälle. Under 1990-talet har det också blivit mer uppenbart att högskolepolitiken visar en allt större lyhördhet för förändringar i kunskapsproduktionens villkor, och till att etablera och stadfästa kunskapssamhället. Här anses högskoleinstitutionerna få en ny, mer öppen position präglad av ett ansvar för att bidra med kunskapsrelevans, effektivitet, osv. (Gibbons et al., 1994; Nowotny et al., 2001). En viktig del i detta vittnar samstämmigheten från olika forskningspositioner kring att styrningen genomgår ett skifte; from government to governance (Pierre, 2000; Popkewitz & Lindblad, 2004; Dean, 2007). Distans och högskoleutbildning internationellt (Neave & van Vught, 1991; Evans & Nation; 1996; Kogan et al., 2006; Amaral et al., 2009; Dale & Robertson, 2009; Tait et al., 2009), såväl som i nordiska sammanhang (t ex. Grepperud & Toska, 2000; Fägerlind & Strömqvist, 2004; Kim, 2004; Kogan & Bauer, 2006; Kyvik, 2009; Unemar-Öst, 2009) anses utgöra en del av detta skifte. Framförallt handlar det om en förändrad reglering av högskolesystemen och att relationen mellan utbildningssystem och en nationellt baserad statlig styrning och ansvarsfördelning, förändrats. Snarare än att gå in i diskussionen kring denna förändring och frågor kring re-centralisering, de-centralisering osv., eller att frågorna relativt entydigt sker på basis av statens eller någon annan agendasättande instans (som EU) initiativ, riktar denna studie fokus på styrning i en vidare mening. Det handlar om hur styrning utövas, genom att konstruera problem och lösningar (Dean, 2010) och genom att länka samman skilda instanser och medel för styrning; högskolesystem, studenter, institutioner, resonemang, teknologier. Detta perspektiv grundas på Foucaults (1991b) bidrag kring governmentality, styrningsrationalitet på svenska, där mitt intresse är hur styrning diskursivt reglerar individer, populationer, system t ex.

”Opening Higher Education:” Discursive transformations of distance and higher education government

This thesis takes as its starting point the 1990s and early 2000s political arguments for a moreopen and flexible Swedish higher education system. At this time, the issues of accessibility and participation were also brought into the debate by revitalized ideals of distance education. In thisstudy, the aim has been to denaturalize and render discursive shifts visible by examining the assumptions and reasonings of opening higher education. The empirical material is Swedish distance and higher education policies; Government bills, Government official reports, andreplies from universities and university colleges, from 1992 to 2005. The thesis draws on a Foucauldian, post-structural understanding and approach of governmentality, focusing on howdiscourses take part in a governing that constitutes certain problems, solutions, and rationalities, made visible in policy. The overall purpose has been to analyze how discourses suggesting widened, flexible, and democratic participation involve regulations and orderings of students,institutions, and higher education systems. The thesis includes four studies that demonstrate how discourses of openness becomeparts of governing distance and higher education; how rationalities of expansion and flexibility are aligned to securing higher education systems and populations, and how institutions and individuals should adjust to flexible and personalized higher education. The first study examineshow a post-war, nation-based higher education expansion is re-configured in scale, into regional,IT-based, European and global spatialities. The second study examines flexible distance education in terms of gendered spatial orderings, problematically intended for female populations. The third study explores how a certain ideal subjectivity and self-technology of personalization is embedded in the notions of IT-based Learning management systems. The last study examines the discursive shift from distance education to flexible learning and how a spatial politics and polarizations of study modes (distance/flexible), university localizations(distance/campus), and ideals of distance education (distance/closeness) are produced.The analyses reveal how liberal rationalities and self-organization of individuals,populations and spatialities take part of the governing and how orderings; differentiation of systems and exclusion of populations through spatial affiliation, gender, distance and IT study modes, market and performance logics, are produced.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev