2019-06-25 11:25  307 Dela:

Ord och inga visor: konstruktioner av förskolebarnet i kunskapsekonomin

Magdalena Sjöstrand Öhrfelt har ur ett diskursanalytiskt perspektiv undersökt hur förskolebarnet konstrueras i läromedel, forsknings- och utbildningspolicytexter samt i vilka avseenden som den svenska förskolan förändrats i relation till dessa konstruktioner.

Fakta
Disputation

2019-06-19

Titel (sv)

Ord och inga visor: konstruktioner av förskolebarnet i kunskapsekonomin

Titel (eng)

Use it or lose it : constructions of the preschool child in the knowledge economy

Författare

Magdalena Sjöstrand Öhrfelt

Handledare

Docent Stefan Lund, Linnéuniversitetet Carl-Henrik Adolfsson, Linnéuniversitetet

Opponent

Professor Jan Kampmann, Roskilde Universitet

Lärosäte

Linnéuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Magdalena Sjöstrand Öhrfelt

Abstract in English:

Historically, changes in preschool policy have been legitimized in relation to ideas about the preschool child and the various problems that the education of this child is supposed to be able to “solve”. From an early age, children have been considered the most effective tool for dealing with a variety of social, economic or environmental issues of central importance for maintaining and developing society.

Against this background, the purpose of this thesis is to examine representations of the preschool child in different policy texts (textbooks, research- and educational policy) related to changing requirements and targets affecting contemporary Swedish preschools. Discursive constructions of the preschool child are considered as important central aspects, used to legitimize political reforms in accordance with pedagogical ideas and prevailing social contexts. The thesis focuses on the tensions within contemporary constructions of the preschool child in the so-called “knowledge economy”: i.e. the tensions between a competent child, who is both able and willing to take advantage of education, and a “newcomer” – the vulnerable child – in need of obtaining the benefits of education in order to be able to cope with the future.

The simultaneously competent and vulnerable preschool child is thus an efficiently designed target for the interests of economic transnational organizations viewing education mainly in terms of human capital development, as well as an important factor for economic competitiveness.

In the thesis’ final analysis, I study how the OECD, EU and IEA are developing methods for measuring and evaluating the results of preschool education, with the intention of being able to ”streamline” it by finding universally successful concepts that are both cost-effective and of high quality. The construction of the preschool child as simultaneously competent and vulnerable is used to legitimize shifts in power over the definition of the Swedish preschool agenda, the fundamental ideas of what preschool is about, what its aims are, and for whom it is intended. As these ideas are disguised as being the result of supposedly ”objective” forces far from the ideological contradictions of the political sphere, a critical discussion concerning the goals and aims of early childhood education becomes almost impossible to achieve.

Sidan publicerades 2019-06-25 11:25 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-10-07 11:30 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september

Skolportens magasin

Tema: Specialpedagogik. Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Intervju: Författaren och sfi-läraren Sara Lövestam letar efter kreativiteten – både hos sina elever och i sitt eget skrivande.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Krönika: Skolan är full av elaka problem

Skolan är full av elaka problem där vi har svårt att luta oss emot färdiga lösningar, skriver Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Skolportens favorit: Så blir matematik i förskoleklass lyckad

Att tidigt bryta elevers missuppfattningar kring matematik gör skillnad. Det menar Helena Vennberg som forskat om undervisningen i matematik i förskoleklass. Nu har avhandlingen valts till Skolportens favorit.

The battle over dyslexia

It was once a widely accepted way of explaining why some children struggled to read and write. But in recent years, some experts have begun to question the existence of dyslexia itself.

Nu går tåget – är alla med?

Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv. Ett framgångsrikt förändringsarbete kräver att rektor såväl som alla medarbetare drar åt samma håll och att alla är överens om vad som behöver göras och hur. Men hur ska rektor egentligen agera för att få med sig medarbetarna i dessa oupphörliga förändringsprocesser? Det skriver Ebba Hildén, Karlstads universitet .

Tillsammans – för att nå fler elever

På Sofielundsskolan arbetar logoped och lärare tillsammans i klassrummet så att fler elever ska kunna tillgodogöra sig den språkliga träningen. Fördelarna med upplägget är många, menar Jenny Hilborn, logoped, och Petra Gunnarsson, grundskollärare.