Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar

Visar sida 103 av 208

Forskning och utveckling kategorier

Bedömningar av ungas rörelseförmåga: En idrottsvetenskaplig problematisering och validering

2016-02-22
Hur påverkas de elever som utifrån skolans rörelsetester anses ha eller inte ha en god rörelseförmåga? Den frågan ställer Anna Tidén i sin avhandling om barn och ungdomars rörelseförmåga och hur rörelseförmåga skrivs fram och bedöms i ämnet idrott och hälsa samt i tester och bedömningsverktyg.

On the impact of extramural English and CLIL on productive vocabulary

2016-02-22
Elever på gymnasieprogram där engelska används som undervisningsspråk (CLIL-program) ökar inte sitt akademiska vokabulär mer än elever som följer ämnesundervisningen på svenska. Eva Olssons avhandling visar att det saknas självklart samband mellan exponering för ett språk och akademiskt ordförråd.

Friendship Dynamics among Adolescents

2016-02-17
Ungdomarna väljer vänner som har samma bakgrund som de själva när det gäller svensk eller utländsk bakgrund, såvida de inte går i samma klass. Bland klasskamrater finns ingen sådan tendens. Sara Roman, som forskat i ämnet tolkar detta som ett tecken på att tendensen till homosocialitet samspelar med tendensen att bli vän med personer man träffar regelbundet.
Forskning och utveckling kategorier

From sounds to speech and gestures. Case studies of linguistic interaction in children with ASC

2016-02-17
Pia Nordgren har undersökt effekter av en intervention som getts till två svenska barn med autismspektrumtillstånd. Hennes forskning är baserad på teorier om att lyssnande och observation av talproduktion kan utveckla ljudproduktion generellt, men också leda till mer avancerade stavelsekonstruktioner och användning av nya ord.
Forskning och utveckling kategorier

Man måste tänka själv – klasslärares uppfattningar av undervisning i de naturvetenskapliga läroämnena

2016-02-09
Lärare i naturvetenskapliga ämnen motiverar sin undervisning med att ämnena utgör en grund för vardagslivet, planering och demokrati men också för elevens fortsatta studier och ett eventuellt yrke inom området. De ämnesövergripande centrala kompetenserna, liksom omsorgen om eleverna, stiger fram som aspekter som är medvetet närvarande vid lärares val av arbetssätt, visar Ann-Catherine Henriksson i sin studie.
Forskning och utveckling kategorier

Inget klöver utan matematik: En studie av matematik i yrkesutbildning och yrkesliv

2016-02-09
Trots ämnesplanens inriktning mot en matematik som är relaterad till elevernas yrkesinriktning är matematikundervisningen ofta starkt knuten till en matematikbok utan relation till det yrke eleverna utbildas för. Det visar Karolina Muhrman i sin avhandling där hon undersökt matematikundervisningen inom gymnasiets naturbruksprogram.

Barnmisshandel ur barns och ungas perspektiv: Omfattning, hälsa, avslöjande och stöd

2016-02-09
Barnmisshandel är vanligt förekommande men många barn som är utsatta för misshandel upplever att de inte får tillräckligt med stöd när de berättar om misshandeln. Carolina Jernbro visar samtidigt i sin studie att barn och unga har goda erfarenheter av elevhälsan och anser den har en viktig roll för upptäckt och stöd.
1102103104208