Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar

Visar sida 152 av 208

Forskning och utveckling kategorier

I kamp med skriftspråket. Vuxenstuderande med läs- och skrivsvårigheter i ett livsvärldsperspektiv

2011-05-31
Det övergripande syftet med Nadja Carlssons avhandling "I kamp med skriftspråket. Vuxenstuderande med läs- och skrivsvårigheter i ett livsvärldsperspektiv" är att ur ett fenomenologiskt livsvärldsperspektiv beskriva vad som sker, när ett antal vuxenstuderande med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi möter skriftspråket.

Understanding as experiencing a pattern

2011-05-23
Förståelse är ett komplext begrepp. Det används dagligdags utan en motsvarande strikt vetenskaplig definition. Paulina Lindströms avhandling "Understanding as experiencing a pattern" strävar efter att fånga olika aspekter av detta begrepp.

General mental ability as related to school, work and health: The importance of childhood mental ability for work-related factors among middle-aged women and men

2011-05-23
Cornelia Wulffs avhandling "General mental ability as related to school, work and health: The importance of childhood mental ability for work-related factors among middle-aged women and men" undersöker även hur barndomsbegåvning hänger ihop med den upplevda hälsan bland yrkesverksamma medelålders kvinnor och män.
Forskning och utveckling kategorier

"Nästan som en författare" - multimedialt berättande: Utforskande av lärande om och i berättande med inspiration från Vygotskij

2011-05-16
Anders Janssons avhandling "Nästan som en författare" - multimedialt berättande: Utforskande av lärande om och i berättande med inspiration från Vygotskij" bygger på ett intresse för undervisning som möjliggör lärande för alla barn, inklusive barn med funktionshinder.
1151152153208