Moa Lindqvist har forskat om hur svenska lärosäten och samhällsaktörer har definierat och motiverat den högre utbildningens idé och funktion från slutet av 1960-talet till början av 2000-talet.
Vilken kunskap om förhistorisk tid förmedlas i skolans undervisningsresurser och hur väl stämmer den överens med samtida arkeologisk forskning? Det är en av frågorna som Lena Almqvist Nielsen utforskar i sin avhandling.
Christina Grewell har undersökt hur den fysiska lärmiljön i svenska fritidshem formar elevers och personals möjligheter till delaktighet, inflytande och autonomi.
Med fokus på barnens egna upplevelser, har Maja Onsjö undersökt hur barn och unga med erfarenheter av våld i familjen upplevt de insatser de erbjudits inom BUP.
Christa Roux Sparreskog vill med sin forskning fördjupa förståelsen av didaktiskt samarbete för att stödja flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling.
Hur kan flerspråkiga barns deltagande stödjas i aktiviteter med digital teknik i förskolan? Det är en av frågorna som Sofije Shengjergji utforskar i sin avhandling.