Hoppa till sidinnehåll
Autismspektrumtillstånd (AST)

Participation in physical activity among adolescents with autism spectrum disorder: the perspectives of adolescents, parents and professionals

Publicerad:2022-08-29
Uppdaterad:2022-09-22

Susann Arnell har i sin avhandling undersökt ungdomar med autism och deras deltagande och delaktighet i fysisk aktivitet.

Författare

Susann Arnell

Handledare

Professor Lars-Olov Lundqvist, Örebro universitet Kajsa Jerlinder, Högskolan i Gävle

Opponent

Professor Pauli Rintala, Jyväskylä universitet, Finland

Disputerat vid

Örebro universitet

Disputationsdag

2022-09-16

Titel (eng)

Participation in physical activity among adolescents with autism spectrum disorder: the perspectives of adolescents, parents and professionals

Participation in physical activity among adolescents with autism spectrum disorder: the perspectives of adolescents, parents and professionals

Findings from previous research show generally lower levels of physical activity (PA) among adolescents with autism spectrum disorder (ASD). The reasons for the low PA participation are complex and depend on several factors, often described as barriers to PA. However, the overall picture concerning participation in PA among adolescents with ASD remains incomplete, as it lacks the adolescents’ own perspectives. The mission to promote healthy PA habits is shared by several actors, including the family or parents and the education, health and municipal services. In order to understand and comprehensively describe these adolescents’ PA participation, different PA contexts and perspectives need to be included. The overall aim of this thesis was therefore to study participation in PA among adolescents with ASD from the adolescents’ (study I), parents’ (study II) and professionals’ (study III) perspectives. The findings from study I showed a conditional participation behaviour in PA among adolescents with ASD. In studies II and III, the results revealed a need to give PA issues increased priority and support through collaborative efforts. Complementary roles are needed to promote participation in PA. In study IV, the feasibility of using a Q-sort tool to map conditions for participation in PA was investigated. The results showed that Q-sort is a feasible method that can be used to offer tailored support according to the adolescents’ individual-specific conditions for participation. In conclusion, a condition-controlled behaviour when participating in PA was described in all four studies. When promoting participation in PA, these individual-specific conditions for participation need to be recognized and tailored support offered. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev