Peer interaction in preschool: Necessary, but not sufficient: The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support

Barn som har koncentrationssvårigheter är inte lika engagerade i förskolans vardag som andra barn, vilket har en negativ effekt över tid. Det visar Madeleine Sjöman i sin avhandling.

Fakta
Disputation

2018-03-16

Titel (eng)

Peer interaction in preschool: Necessary, but not sufficient: The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support

Författare

Madeleine Sjöman

Handledare

Professor Mats Granlund, Högskolan i Jönköping Associate Professor Lena Almqvist, Högskolan i Jönköping Gunvie Möllås, Högskolan i Jönköping

Opponent

Professor Kari-Anne Bottegaard Naess, Oslo Universitet

Lärosäte

Högskolan i Jönköping

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Madeleine Sjöman

Svenskt abstrakt:

Ur den svenska sammanfattningen:

Föreliggande sammanläggningsavhandling består av fyra delstudier. Syftet är att undersöka hur kontextuella faktorer i förskolan påverkar engagemang hos barn i behov av särskilt stöd på grund av utagerande beteendesvårigheter samt vilken typ av stöd barnet erhåller. Kontextuella faktorer avser barnsamspel och lärarnas lyhördhet. Barnets engagemang avser tiden barnet är aktivt involverad i förskolans aktiviteter med andra barn och personal samt barnets aktiva lek med olika material i förskolan. I avhandlingen studeras två typer av engagemangsbeteenden, grundläggande engagemang och utvecklingsrelaterat engagemang. Grundläggande engagemang är barnets uthållighet och aktiva uppmärksamhet på det som pågår i dess omgivning. Det är inte relaterat till barnets ålder eller aktivitetens komplexitet. Vidare handlar utvecklingsrelaterat engagemang om barnets delaktighet i komplexa lekar, t.ex. rollekar, komplex problemlösning, vilket är relaterat till barnets ålder och komplexiteten i aktiviteten. Barnets beteendesvårigheter avser två typer av utagerande beteenden, hyperaktivt beteende och uppförande svårigheter. Beteendesvårigheter kan studeras som ett kontinuum från låg till hög grad av svårigheter, vilket kan ha en negativ inverkan på barnets vardagsfungerande i förskolan. Utgångspunkten i avhandlingen är att barn som är aktivt engagerade i förskolans vardag har bättre förutsättningar att utvecklas, lära sig nya färdigheter, och upplever i högre grad välmående. Medan barn som uppvisar hög grad av beteendesvårigheter kan ha svårt att vara aktivt engagerade i förskolans vardagsaktiviteter, vilket i sin tur kan ha en negativ påverkan på barnets utveckling, lärande och välmående.

Sidan publicerades 2018-03-20 13:33 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-09-17 10:07 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Svårigheter med Matematiklyftet

Veronica Sülau har forskat om vad som händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten. Nu har hennes avhandling valts ut av lärarpanelen som Skolportens favorit.

Krönika: Tiga är silver – tala är guld

När rektor lägger fram nya funderingar på arbetssätt är tiga silver och tala är guld. Det skriver Skolportens gästkrönikör Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Ifous fokuserar: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?

Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh, genomföra en fördjupad nulägesanalys. (pdf)

The community programme coaching autistic pupils, their parents and teachers at mainstream Hong Kong schools

Number of pupils with autism spectrum disorders in mainstream public schools is up from 2,050 in 2010 to 8,710 in 2018. One programme is helping teachers, carers and students to adapt.

Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.