Polisanmälningar i grundskolan – en mekanism för reduktion av social komplexitet

Anne-Lie Vainik vill med sin avhandling beskriva och analysera skolrelaterade polisanmälningars särart i samband med barns oönskade handlingar i grundskolan, med målet att begripliggöra praktikens intentionalitet.

Fakta
Disputation

2017-04-07

Titel (sv)

Polisanmälningar i grundskolan – en mekanism för reduktion av social komplexitet

Titel (eng)

Police-Reported School Violence in Sweden

Författare

Anne-Lie Vainik

Handledare

Professor Titti Mattsson, Lunds universitet Docent Martin Börjeson, Ersta Sköndal Bräcke högskola

Opponent

Professor Kerstin Svensson, Lunds universitet

Institution

Institutionen för socialvetenskap

Lärosäte

Linnéuniversitetet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Anne-Lie Vainik

Abstract in English:

This thesis is about police reports concerning school violence in Sweden involving children below the age of criminal responsibility. Police reports about incidents caused by pupils in Swedish compulsory schools have increased since at least the 1980s. In research on violent, threatening and insulting acts among children in schools, incidence and causes are often studied in terms of bullying and degrading treatment. Criminological studies on children’s violent acts, in schools, is mainly based on information on children aged 15 and over. Research on why police reports are filed about younger children in compulsory schools is limited. The aim of this thesis is to describe and analyse school-related police reports, in relation to children’s unwanted actions in compulsory schools with the goal of understanding the intentionality in every day practice.The empirical material consists of four studies of which three have been conducted using qualitative methods through analysing legal documents, using content analysis of texts in school-related police reports and interviews with Principals. The fourth study has been carried out with statistical analysis of school-related police reports. The results of the studies are presented in four papers. This thesis takes the approach from modern sociology which is used both as perspectives and theory. The perspectives concern modernity, social control and cultural sensitivity. The theoretical framework is based on theory of systems and lifeworld.The concluding analysis shows local differences in the assessments on which action will be reported to the police. It is mainly Principals who make reports to the police but also parents. Principals’ police reports are based on social commitment and early intervention and parents report concern about repeated school bullying of their children. Despite diverse local practices certain patterns appear. Boys in the 13-14 years age group are the ones most often seen as perpetrators in the police reports. Two particularly prominent patterns become visible at the school level. Most police reports are related to schools with low grades and to so-called resource schools. This indicates that the unwanted actions of disadvantaged children are more often reported to the police than the actions of other children. The filing of police reports can be understood as a result of difficulties among adults to reach common understanding on how children’s problems should be handled in school systems everyday practice.

Sidan publicerades 2017-04-04 14:12 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2017-12-19 15:58 av Susanne Sawander


Relaterat

Stor ohälsa hos unga kvinnor som blivit utsatta för våld

Utsatthet för våld är starkt kopplat till psykisk ohälsa hos unga kvinnor. Men de som utsätts berättar sällan om övergreppen. Detta är dolt för vuxenvärlden, konstaterar Anna Palm, som forskat om våldsutsatta unga tjejer.

Vittnesmål i undervisningen kräver eftertanke

Marie Hållander har forskat om vilka pedagogiska möjligheter det finns av att använda historiska vittnesmål i undervisningen. Hon konstaterar att lärarens syn på världen påverkar vilka vittnesmål som lyfts fram.

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Djamila Fatheddines avhandling handlar om grundskolans litteraturundervisning med ett särskilt fokus på kroppslighet och bildningsaspekter.

Student Sustainability Consciousness: Investigating Effects of Education for Sustainable Development in Sweden and Beyond

Daniel Olsson har forskat om lärande för hållbar utveckling och elevers medvetenhet om hållbar utveckling.

A Multimodal Seamless Learning Approach Supported by Mobile Digital Storytelling

Susanna Nordmark har utforskat samspelet mellan design, informations- och kommunikationsteknik och lärande, genom att introducera ett komplett system bestående av arbetsmetod och stödtekniker för mobilt digitalt berättande avsett för lärande och undervisning.

Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of English

Linda Borger bidrar med sin avhandling till tidigare forskning inom muntlig språkbedömning genom att undersöka både sociala, kontextuella aspekter och kognitiva färdigheter och processer som aktiveras i provformatet.

Vilan i förskolan 1910-2013: Visuella material och visuell metodologi

Sofia Grunditz har undersökt förskolans praktiker för vilan genom visuella analyser av videoetnografiska och arkivetnografiska material som visualiserar vilan vid olika tidpunkter under 1900-talet och början på 2000-talet.

Measures that matter: Facilitating literacy through targeted instruction and assistive technology

Thomas Nordström har utforskat två metoder för att förbättra elevers möjligheter att utveckla en funktionell läs- och skrivkunnighet.

Vilken mening!?: En blandad metodstudie i religionspsykologi av meningsskapandets betydelse för skolungdomar

Åsa Schumann har undersökt svenska elevers förmåga att uppleva sammanhang och mening i tillvaron och dess relation till viktiga områden i livet såsom kamratskap, skolsituationen, moral samt synen på existentiella och religiösa frågor.

Recognizing Disability and Ability in Young Autistic Children

Information från förskolan och bedömning av visuell förmåga kan förbättra tidig identifikation av AST. Det visar Elisabeth Nilsson Jobs i sin avhandling.

English Hemspråk: Language in Interaction in English Mother Tongue Instruction in Sweden

Kirsten Stoewer har undersökt samspelet mellan lärare och elever i modersmålsundervisning i engelska.

Perceiving emotions with a bilingual mind

Marie-France Champoux-Larsson har i sin avhandling bland annat undersökt hur barn mellan 6 och 8 år uppfattar känslor i tal baserat på deras grad av tvåspråkighet

Attention and Learning through the Eyes of the Emotional Brain

Manuel Oliva har undersökt sociala effekter, känslor kring lärande och visuell selektiv uppmärksamhet.

Lärares bedömningsspråk: Språkhandlingar, bedömning och språklig utformning i grundskolans skriftliga omdömen

Annelie Johansson har studerar grundskollärares bedömningsspråk i skriftliga omdömen och problematiserat språkbruket i relation till lärarnas erfarenheter av omdömesskrivande och till texternas institutionella och sociala kontext.

Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal: en studie av identitetskonstruktion

Sofia Svensson har undersökt hur flerspråkiga elever konstruerar sina egna och varandras identiteter genom verbala och icke-verbala språkhandlingar i gruppsamtal utan en närvarande lärare.

Lära för skrivundervisning: En studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket

Helen Winzell har undersökt hur och under vilka villkor som svensklärares kunskap om skrivundervisning växer fram i och efter lärarutbildningen.

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu!

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk, berättar om vikten att arbeta mångsidigt i undervisningen med skrivutveckling.

Läs intervjun
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Effekten av en lärare

Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.

Resultatdialog 2018

Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).

Forskare undersöker hur tvåspråkighet påverkar hur vi uppfattar känslor

I en ny avhandling från Mittuniversitetet studeras hur tvåspråkighet kan påverka hur vi uppfattar känslor. Trots att ungefär 90 % av den vuxna befolkningen i Sverige är tvåspråkig är detta ett av de nyaste forskningsområdena.

Barn som gått i förskola har högre lön som vuxna

Längre utbildning och högre lön. Det är de långsiktiga effekterna av att gå i förskola. Däremot påverkas inte de kognitiva färdigheterna, visar en översikt av internationell forskning.

Låt det få ta tid

Glöm det ”magiska trollspöet.” Det tar tid att bygga upp en högkvalitativ elevhälsa. Varje skola måste arbeta utifrån sin verklighet. Det anser forskaren Pia Skott.

Fortbildning
Vuxenutbildning i fokus

Vuxenutbildning i fokus

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana. Välkommen till en konferens med intressanta och aktuella föreläsningar för dig som undervisar inom vuxenutbildningen!

Läs mer och boka plats