Primary prevention of mental health problems among children and adolescents through social and emotional training in school

Fakta
Disputation

2011-06-10

Titel (sv)

Primär prevention av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar genom social och emotionell träning i skolan

Titel (eng)

Primary prevention of mental health problems among children and adolescents through social and emotional training in school

Författare

Birgitta Kimber

Handledare

Sven Bremberg, Rolf Sandell

Institution

Institutionen för folkhälsovetenskap

Lärosäte

Karolinska institutet

Länkar
Läs hela avhandlingen
Läs Skolportens intervju med Birgitta Kimber

Svenskt abstrakt:

Bakgrunden till projektet är att den psykiska ohälsan hos barn och unga har ökat dramatiskt under senare år och att det är angeläget att komplettera de riktade, och begränsade, insatser som finns (BUP, skolhälsan). Internationella studier har visat att socialt och emotionellt lärande kan vara en framkomlig väg. Ett svenskt program, SET (Social Emotionell Träning) har utvecklats med syftet att förebygga psykisk ohälsa bland barn och ungdomar i skolåldern. Avhandlingen presenterar fem analyser av programmet och också ett mätinstrument för social och emotionell mognad som utvecklats. Två skolor i Botkyrka kommun var experimentskolor och två skolor som matchade dessa socioekonomiskt användes som kontrollskolor. I experimentskolorna fick eleverna SET undervisning en till två gånger per vecka medan man i kontrollskolorna inte arbetade med SET eller något annat strukturerat pedagogiskt program med samma syfte. Uppföljningar gjordes efter två och fem år. Vid uppföljningarna jämfördes experiment och kontrollskolelever med hjälp av olika frågeformulär som mäter psykisk hälsa. Efter två år fastställdes effekter av SET på psykiskt välmående, mobbning, droger, alkohol och utagerande problematik (t.ex. aggressivitet). Inga effekter fanns på inåtvänd problematik (t.ex. ångest, nedstämdhet) eller på sociala färdigheter. Efter fem år observerades större effekter på inåtvänd än på utagerande problematik, på droger och alkohol (den grupp som drack eller drogade lite eller inte alls var större i experimentskolorna). En rejäl effekt fanns också på skoltrivsel. Efter fem år fanns ingen särskild effekt på mobbning, fastän mobbningen låg konstant lågt i experimentskolorna medan den varierade kraftigt år från år i kontrollskolorna. Inga skillnader mellan skolorna kunde fastställas vad gäller sociala färdigheter.
För att validera de analyser som gjorts genomfördes en ytterligare analys av data från femårsuppföljningen. I den analysen modellerades det bortfall som fanns i studien och också det faktum att elever som går i samma klass påverkar varandra. Denna teknik gjorde det också möjligt att se förändringar som inte är linjära. Resultaten bekräftade i stora drag de tidigare redovisade men visade också signifikanta effekter av SET på sociala färdigheter, i motsats till de tidigare analyserna. Bortfallet i studien kan tyckas stort, men i jämförelse med internationella studier förefaller bortfallet ändå ha varit lägre . Tar man med det faktum att studien genomförts i verkliga livet med vanliga klasser och vanliga lärare är bortfallet snarast av förväntad omfattning, bl. a. beroende på flyttning, byte av skola, byte av klass och tillfällig frånvaro.
De skillnader som fanns mellan SET och icke-SET elever innebar att icke-SET elevernas psykiska hälsa i genomsnitt försämrades under ungdomsåren, medan denna förändring i genomsnitt var lägre eller inte uppträdde alls bland SET eleverna. Det verkar som att SET kan ge barn och ungdomar verktyg att hantera de utmaningar, den stress och de förändringar som tonårsperioden medför.

Sidan publicerades 2011-05-23 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 09:53 av


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Forskningsutblick: Tidiga insatser i förskolan, att vara nära men med nya ögon

Tidiga insatser i förskolan är socioekonomiskt lönsamma eftersom det kan bidra till att minska utanförskap och misslyckande i skolan.

Ledarskapsutveckling sker i vardagen

Ledarskapsutveckling är så mycket mer än ledarskapskurser. Ledarskapsutveckling kan med fördel också ske i det dagliga arbetet, exempelvis genom förändringar i arbetsuppgifter, roller eller organisatoriska förändringar, visar forskning från Jönköping university.

How automation could change teaching, learning

Technology could change the role of teachers for the better, according to Thomas Arnett, senior research fellow in education for the Christensen Institute.

”Forskningen har svårt att hitta riktigt lyckade chefer”

Organisationers stora satsningar på ledarskapsförbättring förstärker en olycklig ledarcentrism. Bättre då att låta chefer och medarbetare ge ärlig och genomtänkt feedback för förbättring. Och mobilisera medarbetarna mindre som bihang till ledare och mer som medskapare av organisering och som delansvariga för verksamheten, skriver professor Mats Alvesson.

Tidiga insatser i förskolan. Erfarenheter från ett utvecklingsarbete i Vara kommun

Denna kortrapport är skriven av Lena Nilsson, docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot hälsofrämjande arbete vid Högskolan Väst, och Daniel Olof Wiedel, fil.mag. i socialt arbete och socialpedagogik och adjunkt vid Högskolan Väst (pdf).