Hoppa till sidinnehåll

Primary prevention of mental health problems among children and adolescents through social and emotional training in school

Publicerad:2011-05-23
Uppdaterad:2012-03-27
Författare

Birgitta Kimber

Handledare

Sven Bremberg, Rolf Sandell

Disputerat vid

Karolinska institutet

Disputationsdag

2011-06-10

Titel (se)

Primär prevention av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar genom social och emotionell träning i skolan

Titel (eng)

Primary prevention of mental health problems among children and adolescents through social and emotional training in school

Institution

Institutionen för folkhälsovetenskap

Primär prevention av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar genom social och emotionell träning i skolan

Bakgrunden till projektet är att den psykiska ohälsan hos barn och unga har ökat dramatiskt under senare år och att det är angeläget att komplettera de riktade, och begränsade, insatser som finns (BUP, skolhälsan). Internationella studier har visat att socialt och emotionellt lärande kan vara en framkomlig väg. Ett svenskt program, SET (Social Emotionell Träning) har utvecklats med syftet att förebygga psykisk ohälsa bland barn och ungdomar i skolåldern. Avhandlingen presenterar fem analyser av programmet och också ett mätinstrument för social och emotionell mognad som utvecklats. Två skolor i Botkyrka kommun var experimentskolor och två skolor som matchade dessa socioekonomiskt användes som kontrollskolor. I experimentskolorna fick eleverna SET undervisning en till två gånger per vecka medan man i kontrollskolorna inte arbetade med SET eller något annat strukturerat pedagogiskt program med samma syfte. Uppföljningar gjordes efter två och fem år. Vid uppföljningarna jämfördes experiment och kontrollskolelever med hjälp av olika frågeformulär som mäter psykisk hälsa. Efter två år fastställdes effekter av SET på psykiskt välmående, mobbning, droger, alkohol och utagerande problematik (t.ex. aggressivitet). Inga effekter fanns på inåtvänd problematik (t.ex. ångest, nedstämdhet) eller på sociala färdigheter. Efter fem år observerades större effekter på inåtvänd än på utagerande problematik, på droger och alkohol (den grupp som drack eller drogade lite eller inte alls var större i experimentskolorna). En rejäl effekt fanns också på skoltrivsel. Efter fem år fanns ingen särskild effekt på mobbning, fastän mobbningen låg konstant lågt i experimentskolorna medan den varierade kraftigt år från år i kontrollskolorna. Inga skillnader mellan skolorna kunde fastställas vad gäller sociala färdigheter.
För att validera de analyser som gjorts genomfördes en ytterligare analys av data från femårsuppföljningen. I den analysen modellerades det bortfall som fanns i studien och också det faktum att elever som går i samma klass påverkar varandra. Denna teknik gjorde det också möjligt att se förändringar som inte är linjära. Resultaten bekräftade i stora drag de tidigare redovisade men visade också signifikanta effekter av SET på sociala färdigheter, i motsats till de tidigare analyserna. Bortfallet i studien kan tyckas stort, men i jämförelse med internationella studier förefaller bortfallet ändå ha varit lägre . Tar man med det faktum att studien genomförts i verkliga livet med vanliga klasser och vanliga lärare är bortfallet snarast av förväntad omfattning, bl. a. beroende på flyttning, byte av skola, byte av klass och tillfällig frånvaro.
De skillnader som fanns mellan SET och icke-SET elever innebar att icke-SET elevernas psykiska hälsa i genomsnitt försämrades under ungdomsåren, medan denna förändring i genomsnitt var lägre eller inte uppträdde alls bland SET eleverna. Det verkar som att SET kan ge barn och ungdomar verktyg att hantera de utmaningar, den stress och de förändringar som tonårsperioden medför.

Primary prevention of mental health problems among children and adolescents through social and emotional training in school

Among younger people in many high-income countries, mental ill-health, which includes depression, aggressive behavior, feeling down, and alcohol and drug abuse, is one of the greatest health problems. Since most young people attend school, there are grounds for pursuing the prevention of ill-health in the educational arena. A set of techniques, named social and emotional learning (SEL), based on cognitive and behavioral methods, is available to teachers to train students to improve self-control, social competence, empathy, motivation and self-awareness. SEL programs have their underpinnings in the theories of cognitive development and social learning, and in application of the ideas of risk and protective factors. The primary aim of this dissertation is to describe and evaluate, in a real-life setting, the impacts of a Swedish program derived from SEL, called social and emotional training (SET), on various mental-health outcomes. Such programs have been shown to have favorable effects in the international literature, but have not been tested before in Sweden. Sub-aims were to investigate whether there were outcome differences between subgroups, and to assess the development of an instrument for the measurement of social emotional maturity. The evaluation was performed in two experimental and two control schools (41 and 20 classes, respectively) in Botkyrka Municipality in Greater Stockholm. A variety of statistical analyses were applied to the data collected: two repeated-measures cohort analyses, with rather different designs, to measure changes over two and five years; latent-class analysis to examine variability and substance use; and, latent growth curve modeling with full maximum likelihood estimation to scrutinize our earlier findings . On the social and emotional variables, the impact of SET was found to be generally favorable. After five years, the impact of SET was found to be greater for internalizing than for externalizing problems, but no impact on social skills was detected until a quadratic (curvilinear) model was fitted to the data. Weaknesses in SET implementation and in our research approach are highlighted and discussed under certain themes. Project experiences indicate needs for wide community involvement, and greater discipline in administration, and the benefit of using a variety of study designs and statistical approaches in the interpretation of results.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev